…till eftertanke
Många frågar
sig om det hemska terroristdådet mot World Trade Center i New York och Pentagon,
Amerikas militärhögkvarter i Washington D.C., med åtföljande mjältbrandsattack
mot olika mål, innebär att detta första århundrade av det tredje årtusendet
efter Kristi födelse kanske kan komma att bjuda på lika många krig, som det
sista århundradet av det andra årtusendet och om krigets spelregler kommer att
förändras helt och hållet. Illdådet bevisar ju att inte ens en supermakt kan
försvara sig mot ett självmordsanfall, om den vill bibehålla ett fritt, öppet
och demokratiskt samhälle.
Det finns givetvis mycket som talar för riktigheten av en sådan
slutsats även om användandet av självmordspiloter inte är ett helt nytt grepp.
Japan hade kamikaze-piloter redan under Andra Världskriget och detta var
en faktor som bidrog till det amerikanska beslutet att bruka atombomben mot
Japan. Sedan måste det noteras att självmordsattacker mot civila mål länge har
spelat en betydande roll i konflikten mellan israeler och palestinier i det
Heliga Landet.
Det nya i detta som skedde den 11 september var (1) att illdådet inte var ett led i en
pågående strid, utan ett direkt anfall på en civilbefolkning och (2) att
anfallet var så storskaligt, att det måste bemötas som en krigsdeklaration.
Offren var ju fler än vid den japanska attacken mot flottan i Pearl Harbor,
vilken tvingade U.S.A. att förklara krig den gången.
Samtidigt
måste man inse att anfallet var ämnat att vara en symbolhandling riktad mot
hela den rådande världsordningen, mot den gällande fördelningen av världens
ekonomiska och naturliga resurser och mot den ganska så avkristnade och
dekadenta västerländska kulturens dominans. Att en protest mot det som
västvärlden håller på med vore på sin plats tycker givetvis även många
västerlänningar, särskilt bland oss troende, men att tolerera massmord som en
symbolhandling är otänkbart.
Väldigt bekymmersamt är att gärningen har utförts i religionens
namn – i Islams namn. Detta, trots att Koranen fördömer krigshandlingar som
avsiktligt drabbar icke-stridande människor och mot kvinnor och barn. Det som
världssamfundet skulle behöva höra, inte bara från de islamiska staternas
politiska ledare, utan också från Islams religiösa auktoriteter, är ett
entydigt och samfällt fördömande av såväl våldsmännen som har planlagt,
finansierat och genomfört illdådet som den afghanska regimen som skyddar dem.
Koranskolor som i många olika länder systematiskt förbereder unga män att delta
i en sådan pervers form av jihad borde också fördömas av Islam.
Lika bekymmersamt är givetvis tendensen hos några i den
sekulariserade västvärlden att blanda ihop tal om hämnd med tal om korståg.
Traditionell kristen lära har alltid erkänt rätten till självförsvar och till
försvarskrig, men inte hämnd på någon civilbefolkning. Kristen tro rymmer bruk
av våld för att upprätthålla fred, lag och ordning i enskilda samhällen och
globalt, men det är alltså inte för tidigt att påminna oss själva om hur de
medeltida korstågen mot Islam ibland spårade ur och utvecklades till blodiga
erövringskrig, som man vid vissa tillfällen bedrev genom barbariska massakrer
av oskyldiga människor och andra vidrigheter.
När den
helige Franciskus fick möjlighet att besöka Egypten och sedan det Heliga Landet
och iakttog korsriddarnas leverne och hörde dem tala om sitt korståg, blev han
skakad i sitt innersta. Innan sin omvändelse och kallelse till ett liv i
fattigdom, celibat och lydnad, en kallelse som innebar att han avsade sig bruk
av vapen, hade Franciskus själv aspirerat på att bli riddare, ja, på att bli
korsriddare. Nu ville han snarare bli en martyr för trons skull och lyckades
förmå muslimska krigsmän att föra honom fram till sultanen.
Franciskus
gjorde ett modigt försök att omvända Malik al-Kamil och erbjöd sig att gå på
glödande kål, vilket denne vägrade att tillåta. Fastän han inte lät omvända
sig, gjorde helgonets ord och sätt att vara ett så mäktigt intryck på honom,
att Franciskus fick tillstånd att besöka de heliga platserna i Jerusalem och
fritt vittna om sin gudstro bland muslimerna.
Franciskus
blev kallad av Gud att göra sig försvarslös och enbart ägna sig åt att bygga
upp Guds rike, ett rike som inte kan byggas med svärd i handen. Han förkunnade
dock aldrig att hans personliga pacifism var den enda rätta ståndpunkten för
alla som bekänner sig till Kristi kors, vilket ej omintetgör budskapet att
korset är och måste alltid förbli ett tecken på försoning. Ett egentligt
korståg måste ju till sist handla om försoning.
Det
förhåller sig alltså inte nödvändigtvis så, att Amerika, som har makt att
bekämpa terroristerna i Afghanistan, borde ur kristen synvinkel sett, genast
avsluta sin militäraktion där och således ge signalen att de får fortsätta med
vad de påbörjade i New York även på annat håll. Det är också tveksamt att andra
metoder som kunde brukas, t.ex. ekonomiska sanktioner, som har brukats under
lång tid i Irak, skulle vara mer skonsamma för folket. Vad det betyder är att
vi kristna aldrig får förespråka bruk av oproportionerligt våld eller
avsiktligt rikta våld mot en civilbefolkning med tanke på att terror eventuellt
skulle kunna bekämpas med terror.
Vi får
heller aldrig underlåta, även under pågående strid, att "älska våra
fiender" (Matt. 5:44), eftersom "vi var Guds fiender men blev
försonade med honom genom hans Sons död" (Rom. 5:10). Muslimer säger ständigt: "Gud är
barmhärtig". Låt oss hoppas att de i de kristtrognas attityd nu också
får erfara denna barmhärtighet, ty Jesus sade: "Saliga är de
barmhärtiga; de skall möta barmhärtighet." (Matt. 5:7) Låt oss
bedja om, att den materiella och ekonomiska hjälpens volym i Afghanistan snart
kommer att vara i motsatt proportion till bombernas mängd.
Den helige Franciskus
möte med Sultanen
Stycket bygger helt på Julian
Greens framställning i God’s Fool (Frère François).
Vid Pingst
år 1219 hölls ett kapitel som inte mindre än 5000 av den helige Franciskus’
bröder deltog i, sedermera kallat "mattornas kapitel" eftersom
bröderna sammanträdde i det fria, sittande på halmmattor, på vilka de också sov
under natten. Assisis, Spoletos, Folignos och Perugias invånare skänkte mat åt
denna väldiga samling av ordensbröder. Efter detta kapitel reste helgonet till
Mellersta Östern med avsikt att omvända muslimer och med sin förkunnelse och
själavård styrka korsriddarna.
Den 24 juni samma
år, på hans skyddshelgons, den helige Johannes’ Döparens fest, for Broder
Franciskus med skepp från Ancona via Cypern till Acre, en syrisk stad som hörde
till frankernas rike, där franciskanerna under Broder Elias ledning redan var
etablerade och verksamma. Från Acre seglade han till Damietta som låg i Nilens
deltaområde, vilket korsriddarna förberedde att anfalla. Med detta hoppades de
kunna vinna strategiska fördelar och bana väg för att återtaga Jerusalem.
Franciskus blev chockad över det som mötte honom i korsfararnas
läger. Den kristna hären var en sammanrafsad svärm av soldater, tjuvar och
andra kriminella typer, och allsköns äventyrare, både män och kvinnor. Långt
ifrån alla var troende. Överallt rådde omoral och grovhet. En enda titt var nog
att övertyga helgonet om att de kristna måste omvändas innan muslimerna. Och
helgonet erfor framgångar. Ändå var han orolig därför att han också fick
profetisk visshet om att en attack på Damietta var dömd att misslyckas.
Den 29 augusti, då den helige Johannes Döparens martyrium firas,
genomfördes anfallet. Cirka 6000 kristna massakrerades av sultanen, som lurade
dem, då han låtsades som om han skulle fly mot öknen, där merparten av hans
styrkor väntade bakom sanddynerna. Franciskus beslöt att han själv skulle
begära ett möte med sultanen och försöka omvända honom och stifta fred.
Broder Franciskus och Broder Illuminato riktade sina steg mot
Damietta. De blev tillfångatagna, men inte dödade, antagligen därför att man
trodde att de antingen var officiella sändebud eller flyktingar som ville
konvertera.
Sultanen, Malik al-Kamil, själva Saladins brorsson, var lika
gammal som Franciskus – en kultiverad intellektuell av stort format, som hade
studerat medicin, som läste religiös poesi med inlevelse och filosof. Istället
för att tvinga helgonet att gå på glödande kol, bjöd han honom att träda fram
till honom på en magnifik matta broderad överallt med korssymboler. Utan minsta
tvekan trädde Franciskus fram på den och förklarade att korsen på mattan var
den obotfärdige rövarens, emedan han bar det sanna korset i sitt hjärta.
Sultanen lyssnade till Franciskus med uppmärksamhet och god vilja,
ty helgonets mod, charm och hövlighet gjorde stort intryck på honom. Då
helgonet avslutade sitt tal sade han att dennes religion var skön, men att han
inte kunde konvertera utan att de båda blev halshuggna på fläcken. Franciskus
följde med Sultanen för att bedja i moskén med motiveringen att Gud finns
överallt. Sultanen gav Franciskus och hans bröder tillstånd att vittna om sin
tro och besöka det Heliga Landet på villkoret att de skulle bedja för honom och
inte provocera muslimerna. Franciskus förlorade inte något av sin iver att
predika frälsning i Jesus Kristus, det vet alla. Uppenbarligen skänkte dock
dialogen Franciskus respekt för den gudstro som han fann hos en del muslimer.
Franciskus fick inte reflektera
särskilt länge över sultanens öppenhet och vilja att stifta fred. Påvens legat,
mot många av korsriddarnas vilja, framtvingade ett nytt anfall på Damietta.
Denna gång flydde sultanen till Mansourah, som var lättare att försvara, och de
kristna slaktade och våldtog alla överlevande, vilket säkert framkallade minnen
från Franciskus’ ungdom – minnen av vad han och Assisiborna hade gjort, då de
intog Rocca Maggiore och vad Perugiaborna hade gjort, då de besegrade Assisi
vid Collestrada. Med tungt hjärta, men befriad från alla kvarvarande illusioner
beträffande ”heligt krig”, lämnade helgonet Egypten för Acre och det Heliga
Landet.
Göran Andersson - in
memoriam
Eftersom Göran med en sådan osjälvisk iver har arbetat både
professionellt och ideellt inom ett imponerande antal
välgörenhetsorganisationer och institutioner, så är det fullständigt omöjligt
att kunna ana sig till vad förlusten innebär för oss och många andra. Över 200
människor samlades vid hans begravning.
I februari månad i år, då hans far som blev 98 år gammal
begravdes, utstrålade Göran liv och ombesörjde allt. Han såg fram emot sin
pensionering, ty då hade han räknat med att kunna prioritera projekt som låg
honom varmast om hjärtat. En farlig tumör upptäcktes i hans hjärna och det blev
inte såsom han hade tänkt, men han förlorade varken den tro, det mod eller den
glädje som präglade hela hans leverne och livsgärning.
Bland de många fina tal som efter Görans begravning hölls vid
minnesstunden i Danderyds församlingshem, gjorde hans dotter Hildas, stort
intryck på alla församlade.
Vi
har samlats här för att ta farväl av vår pappa, Göran.
Alla
har vi olika relationer till Göran.
I
alla relationer var pappa generös, ärlig och naturlig.
Han
bjöd på sig själv utan att ta över, han gav utrymme åt alla.
Han
var en god lyssnare.
Han
var en underbar far – full av tålamod, kärlek och omtanke.
Många
har frågat om jag fick sagt det jag ville till pappa.
De
menar förstås om jag berättade för honom hur mycket vi tycker om och älskar
honom.
Det
behövdes aldrig sägas. Det visste han – det var liksom outtalat.
Dock
fick vi ju tid att vara tillsammans under hans sjukdomsperiod.
Det
var väl en av de få positiva aspekterna med sjukdomen –
–
att vi alla, familj och vänner han visa pappa hur mycket vi uppskattar och
tycker om honom.
Han
var själv väldigt glad för alla brev, samtal och blommor.
Sjukdomstiden
var hela tiden fylld av kärlek och bitvis även av glädje.
Fick
jag sagt det jag ville till pappa?
Jag
tycker nog att det är en konstig fråga – det finns så mycket mer jag vill säga.
Jag
vill berätta för honom om vad som hände i tisdags.
Jag
vill berätta att äppelträdet vi klippte tillsammans inte gav någon frukt.
Jag
vill fråga hur den där roliga historien gick.
Det
finns så mycket kvar att prata om, så mycket vi inte har fått sagt.
Dock
har vi samtalat väldigt mycket – om stort och smått, många fina och djupa
samtal.
En
gång talade vi om lycka.
Jag
undrade hur man vet att man är lycklig.
Pappa
förklarade hur han såg på lycka.
För
honom var det de stunder då man inte vill vara på något annat ställe
– än där man befinner sig just för stunden.
Jag
tänker ofta på det
–
nu när saknaden efter pappa är enorm och ofattbar, tröstar det mig att tänka
att han är lycklig.
Han
är i våra hjärtan
–
och det finns inget annat ställe han hellre skulle vilja vara än just där.