Höst
2003…till eftertanke
Franciskus
och tre av hans mest trofasta efterföljare, Masseo, Angelo och Leo, gick upp på
Alvernaberget för att bedja och fasta från Marias Upptagelses Högtid,
den 15:e augusti, till Ärkeängeln Mikaels fest, den 29:e september, år
1224. Att d.h. Franciskus hade en särskild vördnad för d.h. Mikael och alla
änglar såväl som för den Saliga Jungfrun Maria, är välkänt. Beträffande Maria
sade han att en kristen ”måste ära det moderliv som bar vår Frälsare”;
beträffande Ärkeängeln Mikael sade han att ”alla måste … ära den som hembär
de avlidnas själar till Gud”, som har skapat dem och som skall döma dem.
Det
finns en märklig rämna på Alvernaberget, som skiljer den ena sidan av krönet
från den andra. Enligt en from legend klövs berget just på den dag och den
timme, då Frälsaren dog på korset. Franciskus satte sig i denna klyfta för att
begrunda Jesu Kristi lidande. Hans bröder försåg honom med bröd och vatten då
och då, men för övrigt var helgonet helt ensamt med vår Herre och Frälsare,
Jesus Kristus.
Mellan de
nyss nämnda helgdagarna, inträffar en annan viktig liturgisk fest – Korsets
Upphöjelse. I samband med detta firande, då Franciskus var försjunken i
begrundan av Jesu lidande på korset, erhöll han sårmärken efter spikarna med
vilka man fäste honom på korset och efter soldatens lans som genomborrade hans
bröst. Vi vet att Franciskus hade utbett sig om att få del i Jesu smärtor till
kropp och själ för att till fullo kunna förena sig med Jesus i den kärlek som
denne hyste för dem som korsfäste honom. Vi känner väl till bakgrunden av den
andliga kamp som pågick i helgonets inre, eftersom han under tårar redan hade
fått bevis på hur många bröder i hans ständigt växande orden inte kände sig
manade att leva i det absoluta armod och den stränga askes som Herren hade
kallat honom till. Fastän detta blev hans själs ”mörka natt”, ett mörker
som inte hade något med hans ögonsjukdom att göra, tillät Franciskus, som i
allting hade bestämt sig att förbli Kyrkans lydige tjänare, andra att bana sin
ordens väg in i framtiden. Antagligen befarade han att hans eget vittnesbörd
skulle gå förlorat eller, vad som vore ännu värre, att hans väg var ett slags självbedrägeri
– att den Onde hade fått honom i sitt grepp. En sådan kamp måste nog varje
mystiker utkämpa.
Plötsligt
förnam Franciskus ljus i mörkret, vilket han till en början trodde var Broder
Sol. Men det var för tidigt och ljuset lyste starkare och starkare, ja,
starkare än solens ljus. Himmelen öppnade sig och en väldig gestalt
framträdde. En ängel med sex vingar av
eld visade sig – en seraf, som svävade framför honom. Två vingar sträckte sig
uppåt. Med två vingar flög den. Och fastän serafen skylde sin kropp med de två
andra vingarna på samma sätt som den Heliga Skrift beskriver dessa himmelska
varelser som stod allra närmast Guds tron i profeten Jesajas syn[1], så kunde
Franciskus se att denna seraf var korsfäst. Franciskus kunde urskilja röda sår
på serafens gåtfulla kropp. Han reste sig med glädje för att hälsa serafen,
vilken han uppfattade som en budbärare med ett bud om gudomlig tröst, men
ögonblickligen blixtrade lysande strålar från serafens sår som kastade omkull
helgonet och genomborrade hans lemmar och hans bröst. Helgonet förnam då en
blandning av smärta och glädje.
Franciskus
såg att serafen iakttog honom med ömhet. Enligt Franciskus egen utsago var dess
brinnande ögon otroligt vackra; dess blick var tilldragande. Helgonet blev som
fastnaglat där han låg på marken. Serafen talade till Franciskus och berättade
hemligheter som var för honom allena. Vi kan kanske ana att Franciskus fick
veta att han hade gottgjort sina synder genom bot och kärleksgärningar och att
han nu var ett med sin Herre och Frälsare Jesus Kristus, och att
han således skulle med frid i sitt hjärta helt kunna överlåta sitt brödraskap
åt Kyrkan i kunskap om att hans egen väg skulle förbli som ”ett evigt evangelium”[2].
I varje fall är det på det sättet som den franciskanska traditionen betraktar
helgonets liv och gärning. Man misstänker att Franciskus själv skulle ha lagt
accenten på serafens budskap till profeten Jesaja då han vidrörde dennes mun
med ”ett glödande kol som han hade tagit från altaret” och sade: ”Din
skuld är borttagen och din synd sonad”, ty även när helgonet två år senare
låg döende ”uttryckte han… sin brinnande åstundan att i all ödmjukhet börja
om ...” Han sade: "Bröder, låt oss börja tjäna Herren, ty hittills
har vi gjort få framsteg.” [3]
Har man
börjat spekulera om serafens budskap, kan man naturligtvis inte låta bli att
fundera på varför just en seraf sändes till Franciskus då han erhöll
Kristi sårmärken på sin egen kropp.
Vi vet att
några helgon som levde efter d.h. Franciskus också talade om serafer – d.h.
Birgitta, Teresia av Avila, Johannes av Korset, och Padre Pio, en franciskansk
präst som blev stigmatiserad i vår egen tid. Då denne hörde bikt uppenbarade
sig för honom en gestalt som han kallar ”en himmelsk person med ett vapen i handen
vilken avgav eld som genomborrade hans själ”. Först några veckor senare
erhöll han kroppsliga tecken på Kristi lidande, då samma gestalt, som tycks ha
varit en seraf, visade sig för honom med blödande sår, precis som den gjorde
för d.h. Franciskus.
Varför fick
då en seraf, som enbart är ande och således upphöjd över fysiskt
lidande, uppdraget att manifestera Kristi kroppsliga lidande. Svaret är att
seraferna, som står närmast Guds tron i himmelens höjd, brinner med gudomlig
kärlek, och att det är just i Guds människoblivande i Jesus Kristus och i
dennes lidande och död på korset som den gudomliga kärleken blev fullkomligt
uppenbarad. Serafen, genom att uppenbara Kristi lidande och förläna utvalda
helgon del i detta, åstadkom att den gudomliga kärleken manifesteras på nytt
för hela mänskligheten.
Men kan man
veta att ”Gud är kärlek”, [4] som det står i den Heliga Skrift? Kan
man veta att Gud är god, då vi möter så mycket ont i världen? Hur kan man veta
att Jesu lidande och död på korset inte bara är ett bevis på Guds likgiltighet
inför vårt lidande? Ja, hur kan vi veta att Gud finns? För den som redan har
kommit till tro är svaret, jo, därför att Jesus uppstod från de döda!
Den som ännu
inte har kommit till tro kan kanske få hjälp till tro på Guds godhet och kärlek
genom följande filosofiska resonemang. Om inte Gud fanns, så skulle det inte
finnas någonting, ty alla varelser och ting som finns till, förutom den som
kallas den yttersta orsaken, måste ha en orsak.
Vidare kan den yttersta orsaken inte bara vara ”det stora alltet”,
vilket för oss skulle vara ”det stora intet” – ett opersonligt varande
som är skaparen och förgöraren i en enda princip. Förklaringen därtill är, att
den yttersta orsaken måste vara oavhängig. Den måste vara åtskild från allt
annat som finns till och ha en egen vilja. Även ”det stora alltet” kunde
både finnas och inte finnas till, eftersom det är ett opersonligt varande som
saknar en egen vilja. Alltså måste det vara Gud, som har en egen vilja, som har
skapat oss och givit oss del i sitt eget varande. Därav följer också att Gud
älskar oss, ty det är självklart att för oss, som i likhet med Gud har en egen
vilja, varande är gott och icke-varande ont. Kärlek är ju per definition en ”vilje-handling”
som eftersträvar det som är gott. Därför måste den yttersta ”vilje-handlingen”
vara kärlek, och därför måste det stämma då man säger att ”Gud är kärlek”.
Däremot kan
man inte ge en strängt logisk förklaring på varför lydnad för Guds vilja skulle
förenas med lidande i den fallna världens återlösning. Man kan inte logiskt
förklara varför Guds människoblivne Son behövde dö på ett kors. Man kan bara
konstatera att lidande är en konsekvens av synd och att vår Frälsare Jesus
Kristus av sin egen fria vilja har tagit detta lidande, ett ställföreträdande
lidande, på sig. Vidare har detta ställföreträdande lidande, som också är
ställföreträdande lydnad, åstadkommit vår återlösning från världens syndafall,
och i likhet med vår skapelse var den just en ”viljehandling” och just därför
en ”kärlekshandling”.
Alla människor
är givetvis inte filosofer till sin läggning. Därför behöver mänskligheten då
och då ett helgon som gör det möjligt för oss att uppleva på ett intuitivt sätt
vad den gudomliga kärleken är. Därför sändes en seraf, brinnande med Guds
kärlek, till d.h. Franciskus för mer än 800 år sedan, och därför sändes en
seraf brinnande med samma kärlek till Padre Pio i vår egen tid. Båda blev
brännmärkta med Kristi egna sår, då de blev utkorade att bli delaktiga i hans
lidande på detta enastående sätt – bägge blev som ”änglar med ett evigt
evangelium”, ty det som serafen gjorde med dem har förkunnats över hela
världen.
[1] Jesaja 6:1-8
[2] Uppenbarelseboken 14:6. Och jag såg en annan ängel flyga över
himmelens mitt. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för jordens
invånare, för alla länder och stammar och språk och folk…
[3] Celano, Vita I.
[4] 1 Joh. 4:8.
Det femte budet – “Du skall
icke dräpa!”
Eftersom den
skrivande ofta har tillfälle att undervisa barn som skall mottaga den Heliga
Kommunionen för första gången, ungdomar som förbereder sig för Konfirmation,
och vuxna som överväger att låta sig upptagas i Katolska Kyrkans gemenskap, så
får jag jämt förklara tio Guds bud. Rent psykologiskt är det väl få som
uppfattar sig själva som potentiella mördare – som tror att de skulle kunna
bryta mot det femte budet. Även bland äldre ungdomar och vuxna är det inte
förrän man tar upp de heta moraliska frågorna kring abort och dödshjälp som de
flesta kan begripa att de mycket väl aktivt skulle kunna medverka till att
dräpa någon. Men alltför många föreställer sig att ett ofött barn som inte kan
protestera då dess liv utsläcks, egentligen hade velat dö om det hade vetat att
det ”inte vore önskat”. Och alltför många kan inte föreställa sig att
mycket ålderssvaga och obotligt sjuka människor skulle kunna känna sig pressade
att begära dödshjälp i ett samhälle som förordar dödshjälp om de börjar känna
sig att de ”står i vägen”.
Märkligt nog
är det många som är för abort och dödshjälp men ändå emot dödsstraff. De är
emot polisiärt bruk av dödliga vapen och oförstående mot tanken att det kan
vara rätt att försvara oskyldigt liv med våld. De är oförstående inför
påståendet att ett krig kan kallas rättfärdigt. Ändå är hämningslöst våld och
slakt den största beståndsdelen av varje ”actionfilm” och alla videospel som de
köper. Ändå bär fler och fler vapen på sig. Ändå blir gängkrig och misshandel
allt vanligare. Ändå känner många sympati för självmordsbombare utomlands och
även viss sympati för fattiga länder som vill utveckla egna atomvapen. Man
frågar sig hur nutida människors syn på det mänskliga livets okränkbarhet
hänger ihop?
Anna Lindhs
tragiska mord aktualiserar också många viktiga frågor beträffande det femte
budordet. Är den som kallblodigt mördar en annan alltid psykiskt sjuk? Vad är
en psykopat? Finns det äkta fall av rationellt överlagt mord? Sedan kan man
också fråga varför det är självklart att man bär mer skuld om ett mord är
uppsåtligt snarare än ”dråp i hastigt mod”. Och när man nu talar om vem som bär
mer skuld måste man fråga sig om syftet med en dom är ”straff” eller
rehabilitering eller båda delarna. Vem står mördaren i skuld till? Står han
också i skuld till Gud? Var har begreppet ”synd” tagit vägen för allmänheten?
Få av oss
som älskar d.h. Franciskus har verkligen begrundat möjligheten att han också
kan ha dödat människor då Assisis folk reste sig mot det tysk-romerska rikets
makthavare som dominerade staden från fästningen La Rocca, vars ruiner
fortfarande är en viktig del av stadsbilden. Få vill föreställa sig att
han vid sexton års ålder kan ha deltagit i massakern på de tyska riddarna eller
att han vid tjugotvå års ålder under det korta kriget mot Perugia torde ha dräpt
åtminstone några av fienden. Men tänk efter! Hans eget liv gick inte till
spillo då Assisi förlorade striden endast därför att man visste att hans far
kunde betala en stor lösensumma.
Ja, d.h.
Franciskus ungdomliga synder bestod inte bara i att han var en materialistisk,
ytlig och fågäng yngling som ägnade sin tid åt tygellöst festande, och inte
endast i att han bedrev otukt med stadens lösaktiga flickor, utan också i det
att han bröt mot det femte budet. Det är dock nyttigt för oss att inse detta, eftersom
berättelsen om hans omvändelse handlar om något helt annat än att han lärde sig
att älska djuren och naturen, vilket de flesta tror. Helgonets synder var mer
än menlösa handlingar som han begick i sitt oförstånd. Hans ambition och
äventyrslystnad inledde honom i dråp – visserligen dråp som samhället godkände
– men trots allt dråp.
Vem kan
betvivla att den ödmjuka broderlighet som d.h. Franciskus sedan visade mot
varje människa, fattig som rik, råbarkad som fin, fiende som vän, och som han
visade även mot rövare och spetälska - vilka han var fostrad att betrakta som
ett personligt hot – bottnade i någon mån i upptäckten att den som inte
värdesätter varje människas liv, sätter sig upp mot Gud, som är allas Fader och
Skapare, och som i Jesus Kristus vill vara allas Frälsare.* Vi vet att
Franciskus såg den lidande Frälsarens ansikte i sin medmänniskas nöd, då han
kom till tro. I de många stridande människor, mellan vilka Franciskus sedan
stiftade fred, och åt vilka han önskade Guds frid, såg han, som kallade sig
botgöraren från Assisi, säkert också dem som han hade dödat i sin ungdom.
* (1 Joh. 3:15) “Var och en som hatar sin
broder är en mördare…” (och 4:19.20) ”Om någon inte älskar sin broder som han
har sett, kan han omöjligen älska Gud, som han inte har sett.”
Hos
oss på klostret…
En gång, för
länge, länge sedan planterade Broder Frans-Eric två små, små tujor
framför Franciskusgården. Alla tyckte att de var mycket, mycket vackra. Men de
växte och de växte och så småningom nådde de upp till husets tredje våning. De
växte inte bara upp i höjden, utan också på bredden. De blev till väldiga träd
som helt och hållet dolde husets ingång. Och finrummet på första våningen, vars
alla fönster skuggades av tujorna, blev så mörkt att den som ville vara där
fick tända lamporna även mitt på dagen – sommar som vinter. När det regnade
eller snöade blev var och en som gick in i eller ut ur Franciskusgården
alldeles blöt, därför att man var tvungen att tränga sig genom tujans yviga
grenar. Alla som bor på Franciskusgården, med Broder Ingmund i spetsen, var
överens om att dessa tujor måste huggas ner, ju fortare, dess bättre, förutom
Broder Frans-Eric som tänkte på hur han hade skött om dessa tujor som han
planterade för 25 år sedan och Broder Rufus, klosterkatten som tog skydd under
den ena tujan när han blev utelåst om nätterna och ett par skator som hade
byggt ett bo högt uppe i den andra. Men se, då, fick Broder Ingmund en idé –
han skulle sälja tujorna till dem som gör kransar till kyrkogårdar, och fastän
ingen ville köpa tujorna till sist, blev de ändå fällda. Och Broder Frans-Eric
var mycket, mycket ledsen och som tröst fick han plantera två små, små tujor på
samma ställe.
Alla säger
att Broder Antonius är precis som d.h. Franciskus, eftersom han är kort
och mörk och därför att han blir djurens vän i alla sammanhang. Broder Rufus
vet, t.ex. att Antonius alltid är beredd att öppna en ny burk Wiskas
eller Miau även om han har låtit den mat som ligger på hans fat bli torr
och tråkig. Ingen blev förvånad då Broder Antonius insisterade på att ösa upp
högar med frö på vårt fågelbord mitt i sommaren. Småfåglarna som han ville
locka dit förblev helt ointresserade som vi sade i förväg. Men duvorna i
området vistades i vår trädgård dagarna i ända. Plötsligt hittade vi en
främling bland dem, som hade en fin svart fjäderskrud och illröda fötter med en
ring om benet. Den verkade för svag att kunna flyga trots att den uppenbarligen
var en brevduva. Vi slog telefonnumret som stod på ringen och upptäckte att den
hörde hemma i Danmark. Broder Antonius kallade den genast Sven Dufa,
efter den debile ynglingen i Runebergs dikt, och tog på sig rollen som
Broder Infirmarius (sjukskötare). Snart kunde den åta sig korta flygningar och
sedan flög den bort för alltid. Men de lokala duvorna gav sig aldrig av förrän
vi monterade ner fågelbordet.
Broder
Stefan som är vår
specialist på födelsedagar och all sköns överraskningar överträffade nästan sig
själv då Broder Frans-Eric fyllde 60 år på sitt hemlands, USA:s nationaldag.
Objektet och alla uppvaktande fick åka smalspårigt tåg, där det serverades en
lätt lunch av vita bönor (baked beans), bröd och eldiga vatten (fire
water) av några damer från Vilda Västern. Uppvaktande mötte cowboys,
indianer, mexikanska banditer och de fick se med förskräckelse på, då objektet
blev kidnappat och fastbundet vid ett träd i skogen. Men, som väntat blev
Broder Frans-Eric räddad och förväntas nu att leva lyckligt återstoden av alla
sina dagar.
Broder Rufus har alltid visat intresse för
alla mindre levande varelser i tro att det som är litet och rör sig snabbt
kunde vara lika välsmakande som en fågel eller en mus. Således blev han också
intresserad av några små surrande djur som uppenbarade sig i Franciskusgårdens
korridorer då det var dags att slunga deras honung. Det förhåller sig nämligen
så att det finns alltid några envisa bin som följer med honungskakorna då man
skördar honungen. Nej, Broder Rufus blev inte stungen av bina, men han tappade
allt intresse för dem då han fick tillbringa timme efter timme för att rena sin
fina päls av deras sötma. För honom var inte heller smaken någon särskild
sensation, och således fick han ingen tröst i det elände som hans
kännetecknande nyfikenhet inledde honom in i.