I en artikel av Liam Brophy med titeln lenin hade rätt, som först trycktes i St. Anthony’s
Messenger, i oktober 1949, och sedan i The Francis Book, sammansatt av
Roy Gasnick O.F.M. inför 800-års jubileet av d. h. Franciskus står det: Man
har kunnat bekräfta att Lenin på sin dödsbädd erkände till en ungersk präst,
som hade gått i skolan tillsammans med honom, att den befrielse av
proletariatet (samhällets utfattigaste) som han hade genomfört var tragiskt
förfelat. Han sade: Det var nödvändigt … att befria de förtryckta
massorna, men vår metod framkallade bara andra former av förtryck och
förskräckliga massaker. I den mest fasansfulla av mina mardrömmar upplever jag
hur det känns att drunkna i ett hav av de otaliga offrens blod. För att kunna
rädda Ryssland hade vi behövt – men nu är det för sent – tio stycken av d.h.
Franciskus. Tio stycken av d.h. Franciskus hade kunnat rädda Ryssland!
Brophy kontrasterar den franciskanska
ideologin, kärlekens ideologi, med den marxistiska – hatets ideologi…
Han säger: Karl Marx byggde sin plan för social reform inom Brittiska
Museets väggar. Han var framförallt annat en teoretiker. Hans händer var mjuka
och vita – fria från varje spår av kroppsarbete. I kontrast till d.h.
Franciskus ville han aldrig dela de fattigas lott i livet… (Vidare) var han
helt utan sinne för humor och utan intuition för poesi… Han frambringade sitt
rigida system, materialismens dialektik, utan att ha någonsin skådat i det
mänskliga hjärtats sällsamma djup… Han kände varken till hjärtats kapacitet för
helighet och hjältemod eller den dödliga fläck på människans hjärta, som kallas
arvsynd[1]. Således förväntade han sig alltför mycket och alltför
litet av den vanliga människan… Hatet var motorn i Marx’ kamp för den
kommunistiska utopin och detta hat skulle riktas inte bara mot kapitalismens
onda yttringar utan också mot de kapitalistiska klasserna, vilka omfattade så
många av de människor som ville försvara de andliga tingen. Augustinus hade
sagt (för länge sedan): ’Älska människor; hata (endast) deras felsteg!’. Av
sådan visdom visste Marx inget…
Kärlekens
frukt är glädje.
Brophy fortsätter: Glädje är en av … kärlekens frukter och
franciskansk glädje har blivit ett ordstäv… En av kommunismens huvudsakliga
karakteristiker är dess glädjelöshet. Nicholas Berdyaev, som bevittnade
kommunismens våldsamma födelse sade ’att den föddes inte av kreativa krafter
utan av bedrövelse och elände…’[2]
Brophy
fortsätter: Kärleken skapar alltid ett behov av att uppnå det eviga. Därför
skådar man genom döden upp till Gud… Franciskus kom att ropa: ’Välkommen,
Syster Död…’ Marxister måste (däremot) förneka själens odödlighet. De vet och
förstår att de har absolut inget att leva för i evighet. Friedrich Engels
kommenterade om tråkigheten i tanken om ett liv efter detta.’[3]
Det
tragiska med kommunismens fall.
Numera finns
det bara två kommunistiska ”utopier” kvar på jorden – Cuba och Nord Korea. Berlinmuren
delar inte Europa längre. Järnridån är ett minne blott och inte ens det för den
unga generationen. Med vad är det som har förenat Europa? Vad är det som har
gett upphov till dagens globalism i en värld som så nyligen varit
företrädelsevis splittrat mellan kommunism, som förnekade den religiösa trons
rätt att existera, och kapitalism som erkände den? Vad är det som håller på att
omdana även Mao Ze Dungs röda Kina från en gigantisk kolchos, som höll
en fjärdedel av mänskligheten i fångenskap och fattigdom, till en frimarknad
med den snabbaste tillväxt i dagens värld?
Tyvärr kan
man inte påstå att svaret är kärlekens ideologi. Nej, det
tragiska med kommunismens fall är att en typ av materialism har ersatts
bara av en annan. Nu råder en helt sekulariserad och rå
kapitalism över oss alla. Det nya Europa vill inte ens erkänna sina kristna
rötter i sin grundlag. Förmodligen menar de som motstår ett omnämnande av
kristendom, att det var den gudlösa franska revolutionen som skänkt oss våra
medmänskliga rättigheter och våra humana värderingar. Ja, en del förespråkar
militant sekularism. Man tycks helt ha glömt att det var just den franska
revolutionen som har lärt oss hur våldsam revolution sedan äter upp sina
egna barn.
Ett
gammalt hot blir nytt .
Som alla
vet, det som nu hotar västvärldens materialistiska triumf är en allt mer
omfattande islamisk revolution, oftast kallad islamisk fundamentalism.
Det omedelbara hotet mot västvärldens globalism och sekulariserade
kultur är återkommande terroristattacker, vilka är en manifestation av hatets
ideologi, men på sikt är det de muslimska ländernas enorma oljereserver som
är det största hotet, vilket nog är den egentliga förklaringen till det
anglo-amerikanska kriget i Iraq.
Kristenheten
har faktiskt genomlevt tre historiska angrepp av muslimska folkslag, ibland med
stora förluster. Hon hotades söderifrån då araberna erövrade det Heliga Landet,
nuvarande Syrien, Irak, Egypten, alla de nordafrikanska länderna m.m., vilka
hade varit kristet territorium. Även Spanien och Sicilien erövrades delvis, men
dessa länder befriades efteråt genom krig. Sedan hotades kristenheten norrifrån
då de tartarer och mongoler som konverterade till islam, särskilt den Gyllene
Horden, som uppnådde herravälde över ett vidsträckt område i nuvarande
Ryssland, Ukraina, Polen, Ungern m.m. Till sist hotades kristenhetens mellersta
del efter turkarnas erövring av Bysans, inklusive Konstantinopel, nuvarande
Grekland och många balkanländer. Österrike och Ungern riskerade att bli
inkörsporten till Västeuropa. Detta hot upphörde så småningom och det
Ottomanska Riket dog en långsam död.
Det nya
hotet från en internationaliserad islamisk fundamentalism är i ganska ringa utsträckning
riktat mot kristendomen som religion, och tycks inte syfta till territoriella
vinster. Det rör sig om hämnd riktad mot en avkristnad och moraliskt dekadent
kristenhet, som lägger sig i politiken i de muslimska länderna.
Visserligen
vore det naivt att se bort ifrån faktumet att Mohammed var en erövrare som
själv bar svärdet, detta i kontrast till Jesus som förkunnade ett rike som
inte är av den här världen.[4] Den islamiska visionen har från början
alltid inneburit att den politiska och den religiösa sfären skulle var helt
förenade och målet har alltid varit att de troende skall styras av islamisk
lag. Eftersom kristen tro verkar så försvagad i Europa, hoppas säkert en del
muslimer att Europa kan islamiseras utan våld genom tillväxten av den muslimska
andelen av befolkningen som har kommit genom immigration.
Kan islam rädda kristen tro hos oss?
Frågeställningen
låter konstig, men eftersom sekularism hotar kristendomen inifrån, och
islam hotar kristendomen utifrån, just på grund av Europas sekularism,
skulle det kunna förhålla sig så, men det vore helt fel att föreställa sig att
autentiskt kristen tro borde ge avkall på kärlekens ideologi i en ny
konfrontation med islam. Jesus befaller dem som bär hans namn att älska sina
fiender.[5] Här kan man referera till d.h. Franciskus’ förebild då han kom
till Egypten under ett korståg och fick en audiens hos sultanen, Malek al
Kamel, och erkändes av denne som en sann Guds man. Ja, helgonet ville
förkunna Evangeliet för sultanen, trots att varken Franciskus eller Malek al
Kamel hade kunnat avvärja den stundande sammandrabbningen. Franciskus var ingen
programmatisk pacifist[6] fastän han själv hade avsagt sig allt bruk av vapen,
även till självförsvar, och erbjöd sig att riskera sitt liv för sin tros och för
fredens skull genom att gå på glödande kol. Sultanen avböjde – kanske därför
att han var barmhärtig, kanske därför att han inte visste vad han skulle göra
om Franciskus förblev oskadd. I varje fall beviljade han Franciskus och hans
bröder tillstånd att besöka det Heliga Landet.
Franciskus
förstod givetvis vad många inte förstår idag – att korstågen var ett
befrielsekrig eftersom de länder som hade hamnat under det islamiska
herraväldet hade varit kristna och folket var fortfarande åtminstone till
hälften kristna. Han menade också att alla kristna hade en obetingad rätt att
vallfärda till det Heliga Landet. Men Franciskus förstod också vad krig innebar
beträffande mänskligt lidande utifrån sin egen erfarenhet av det borgerliga
upproret mot adeln i Assisi, då han var med om att massakrera de tysk-romerska
riddarna i Rocca Maggiore, och då han deltog i slaget mot Perugia över ett
omtvistat markområde och blev krigsfånge under ett års tid. Han visste att krig
alltid skadar såväl den som vinner som den som förlorar. Vidare kunde han nu se
med egna ögon hur många av korsfararna bara betraktade det heliga kriget som
ett lockande äventyr som bjöd på tillfälle till personlig vinst. Han såg hur
många illdåd gjordes i Kristi namn och hur många bar Kristi kors på sin klädsel
men levde i omoral. Med risk för eget liv ville han därför pröva kärlekens
strategi hos fiendens högsta befälhavare. Han lyckades visserligen inte
omvända sultanen men hans djärva försök avdemoniserade fienden och räddade det
äktkristna perspektivet på militär kamp som ett nödvändigt ont.
Gud kan
säkert använda det islamiska hotet för att väcka kristen tro även hos ljumma
och avfälliga kristna, men vi får inte falla för frestelsen att demonisera alla
muslimer p.g.a. den terror som en del bedriver i religionens namn och ännu
mindre därför att vissa omvälvningar i muslimska länder kan skada vår ekonomi.
Att
befrias från materialismens bojor.
Franciskus
av Assisi växte upp i ett samhälle som bestod av majores och minores
– de som hade makt och egendom och de som hade varken det ena eller det andra.
Han insåg att konflikter bland människor mest beror på egendom och den makt som
egendom skänker. Hans far, Pietro Bernadone, var en förmögen köpman som hörde
hemma bland dessa majores. Han tycks ha varit en grov maktmänniska och
hänsynslös materialist, vilket nog kan förklara radikaliteten i hans sons
beslut att avsäga sig allt bruk av vapen och pengar. Som tiggarmunk bemötte
Franciskus dock såväl rika och mäktiga som fattiga och utstötta, liksom
samhällets fiender, t.ex. rövare, med kärlekens ideologi, ty när han
hade kastat av sig materialismens bojor blev han verkligen fri att älska alla.
Den som i sanning vill vara kristen är givetvis inte nödvändigt kallad att bli
tiggarmunk, men han är kallad att kasta av sig materialismens bojor.
Men
hur skall det gå med oljan?
Västvärldens
globala samhälle kan hotas på sikt av islam därför att muslimer äger de flesta
kända oljereserverna, och olja är den substans på vilken hela vår moderna
välfärd hänger – en substans som håller på att ta slut.
Oljan är,
som sagt, det långsiktiga hotet; det omedelbara hotet är hatets ideologi
som har rotat sig så hos en del av våra muslimska bröder och systrar, att de är
beredda att offra sina liv genom olika vidriga terroraktioner för att hämnas på
oss som är det globala samhällets majores. De förstår fullt väl att vi,
som en gång ville befria våra heliga platser från deras herravälde, är numera
endast intresserade av att befria deras oljekällor. Vi försöker bemöta hatets
ideologi med hat, men vad hjälper det, då fienden är beredd att
offra hur många liv som helst? En riktig dialog med muslimer – även om oljan –
kan endast ske på kristen grund, som d.h. Franciskus samtal med sultanen.
Endast kärlekens ideologi kan motivera en samsyn på jordens resurser, inklusive
oljan.
Franciskus
utmanar oss – pröva kärlekens ideologi!
Ja, det var
inte bara den ryska revolutionen som ville befria de fattiga från kapitalismens
ekonomiska kedjor, som hade behövt tio stycken av d.h. Franciskus för att inte
deras upphovsmän skulle bli dränkta i ett hav av blod. Vår egen tids ekonomiska
revolution, som har globaliserat den fria marknaden med tanke på att befria den
rika världens producenter och konsumenter varje slag av religiösa eller
moraliska tyglar, är om något, ännu mer materialistiskt sinnad. Vårt globala
samhälle sjunger också Internationalen, fastän till en annan melodi. Vi
hyllar samma gudlösa materialism, och i vår konfrontation med islam riskerar vi
att drunkna i ett hav av blod. Må Guds lille fattige från Assisi påminna oss om
vad Kristus en gång lärt oss: En människas liv beror inte på att hon har
överflöd på ägodelar.[7]
Nytt om svepduken i Turin
Fler och
fler tror att bilden på en korsfäst man på svepduken som förvaras i Turins
domkyrka verkligen kan vara ett "avtryck" av Jesu kropp. En anledning är att de
negativa resultaten av ett K14-prov, vilka till en början tolkades som ett
bevis på att tyget omöjligen kunde vara äldre än medeltiden, har
tillbakavisats, då man har förklarat att de olika eldsvådor som tyget har
blivit utsatt för under århundraden har medfört att K14-prov blir opålitliga.
Man har nu alltså kunnat återfokusera på de indicier som talar för svepdukens
äkthet. Några av de viktigaste följer här: (1) tyget är vävt på ett sätt som
var vanligt på Jesu tid; (2) pollen från det Heliga Landet har hittats på den;
(3) bilden av den korsfäste stämmer väl överens med allt som vi vet om de
kroppsliga följderna av en korsfäste som den tortyr som brukade föregå
avrättningen - kroppen hade varit gisslad enligt romersk sed, huvudet har burit
en törnekrona, mannen som avbildades hade burit på korsets tvärbjälke och varit
korsfäst med spikar o.s.v.; (4) spikarna har passerat genom handlederna snarare
än genom händerna, som i konstnärliga föreställningar av Kristi lidande och
död; (5) blodet är utan tvekan mänskligt och blodbilden stämmer väl överens med
allt som vi vet om verkningarna av korsfästelsen som avrättningsmetod; samt (6)
noggranna undersökningar av tygets fibrer har visat att bilden inte kan vara
påmålad eftersom den sitter så ytligt.
Mest övertygande av alla fakta om svepduken är ju dock att bilden
är ett fotonegativ, varför man
inte har kunnat se bilden på den korsfäste på ett tydligt sätt innan
fotograferingsprocessen uppfanns. Det var alltså först år 1848 då en
amatörfotograf fotograferade duken och ett diapositiv framträdde på plåten som
svepdukens värde kunde uppskattas för vad den är. Nu fick de troende något
oändligt mycket viktigare än en dyrbar relik från vår Herres begravning med
märkliga blodfläckar; de fick en naturtrogen bild av den korsfäste Frälsaren.
I år har
dock vetenskapsmän inkommit med ytterligare en sensationell upplysning om
svepduken. Man har nu kunnat skönja en mycket svag bild av samme mans ansikte
och händer på "baksidan" av tyget. Svepduken hade nämligen lösgjorts
från ett annat tyg på vilket det var fäst för att kunna restaurera den och så
gjorde man upptäckten. Eftersom bilden på "baksidan" sitter lika ytligt som bilden på "framsidan" kan den omöjligen ha skapats på grund av "genomblödning", vilket skulle ha skett om "framsidan" hade blivit påmålad. Dukens inre fibrer är
helt ofärgade. Men kanske mest sensationellt av allt – bilden på "baksidan" skiljer sig något litet från bilden på "framsidan"! Näsborren som är ihopsjunken på "framsidan" har vidgats på "baksidan". Fastän det är för tidigt att säga något
säkert om den nya upptäckten, så går tankarna osökt till uppståndelsens
ögonblick, då kroppen började andas åter.
Om hur den
helige Franciskus en gång bekämpade sin egen avundsjuka
När Broder
Franciskus var sjuk, nästan blind, och i själslig nöd p.g.a. sina ungdomssynder
och sin ordens utveckling, ville han samtala om detta och annat med Broder
Bernhard, som hade gått in i ett skogsparti nära brödernas konvent. Franciskus
ropade på sin gamle vän och medbroder, men denne svarade inte Franciskus, inte
ens då helgonet nalkades honom, därför att han var försjunken i bön, vilket
sårade Franciskus och gjorde honom både vred och avundsjuk.
Det hör
nämligen till saken att Broder Bernhard hade varit allt som Franciskus ville
vara i sin ungdom. Han var en högadlig riddare och ofantligt rik. Han var också
lärd, ja ett briljant intellekt. Just därför hade Franciskus skickat honom helt
ensam – barfotad och trasig – för att grunda ett ordenshus i Bologna, där han
hade läst vid universitetet. Där tog man emot Broder Bernhard som en galning.
Man skymfade och misshandlade honom, men dennes ödmjukhet gjorde lika stort
intryck på den stolta universitetsstaden som hans lärdom hade gjort tidigare
och franciskaner-bröderna blev mycket framgångsrika där.
Franciskus
tänkte i sin bitterhet på hur Broder Bernhard hade varit allt som han i sin
ungdom hade velat bli och det slog honom att denne nu ville ge sken av att
också ha blivit heligare än han. Franciskus blev avundsjuk, och bitter, men när
han ropade till Gud för att kräva en förklaring på varför Broder Bernhards hängivenhet
till honom hade avtagit svarade Kristus: När du talade till Bernard hörde
han dig inte, ty han var ett med mig!”
Franciskus
sökte då upp Broder Bernard och kastade sig framför honom och bad honom att
hjälpa honom göra bot för bristande ödmjukhet. Han lade sig på ryggen och
begärde att Bernard skulle sätta en fot på hans hals och en fot på hans mun,
vilket Broder Bernard gjorde för lydnadens skull, men med motvilja, ty han höll
av Broder Franciskus som han visste var ett levande helgon.
Den Ondes verksamhet
Varje
helgon, också d.h. Franciskus har vetat om djävulens existens och fruktat hans
verksamhet, särskilt dennes frestelser, inklusive frestelsen till högmod,
eftersom den Onde gärna använder sig av våra moraliska svagheter och
karaktärsdefekter. Ibland gisslade Franciskus sig med repet som han bar kring
midjan eller kastade sig bland törnen med tanke på köttets lockelser, men hans
viktigaste ord beträffande frestelser är: Då de se han är fylld med helig
glädje kan djävlarna inte skada Kristi tjänare, vilken glädje som
alltid kan återvinnas genom bön.
Ibland
uppträdde d.h. Franciskus som exorcist, som vid staden Arezzo, som var hemsökt
av onda andar. Den tridentinska katekesen säger: Många som inte förnimmer
demonernas angrepp föreställer sig att sådant rör sig om inbillningar… men
saken är att många sådana redan är i den Ondes makt och det finns inte alls
någon anledning för honom att fresta dem eftersom deras själar har blivit hans
tillhåll.
Hos
oss på klostret
Klosterkatten Rufus har blivit indragen i ett skrämmande "actionsdrama" med den lokala "hulken" av Jonsereds kattsamhälle – en monsterkatt
som har ett stort huvud med korta öron och ett gigantiskt gap fyllt med långa,
gula tänder, en kortväxt kropp med anabolasteoid-muskler som sväller ut åt alla
håll, klor som är röda av blod och köttslamsor av sina sista offer och en
kraftig svans som ständigt signalerar till omgivningen om ett aggressivt kynne,
som endast går att jämföra med en "pitbull". Denne, som kallas kromosomkatten av alla i
området, har gjort intrång på Broder Rufus’ territorium, ja, han kliver rätt in
i köket och äter sig mätt av maten ur Rufus skål under det att alla står
skräckslagna och bara tittar på. Vad skulle nu en god klosterkatt göra åt en
sådan situation? Ett tag var Broder Rufus mycket oviss om vad som vore
tillbörligt, men sedan kom han på hur han kunde undvika att själv bruka våld.
Från trädgården bjöd han in alla katters arvfiende – skatorna – enligt den
gamla och beprövade huvudprincipen i medmänskliga relationer: Din fiende kan
bli min vän. Dessa ligister låg i
bakhåll och då kromosomkatten visade sig blev det en regelrätt avrättning.
Broder Rufus har enligt ett obekräftat rykte stora förhoppningar om att få
Nobels Fredspris och endast ett problem återstår – hur han skall bli av med
sina allierade.
Broder
Stefan har nyligen
läst att en del helgon brukade strö aska på sin mat så att man inte skulle
luras in i ett liv inriktad på njutning vid måltiderna. Och det är helt klart att
ett riktigt tillskott av aska medför inte bara många nyttiga spårämnen till den
dagliga kosten, utan också försäkrar att smaken blir enahanda och måltiderna
utan någon som helst frestelse för en finsmakare. Å andra sidan tycker Broder
Stefan att man behöver all den träaska vi producerar i den öppna spisen för
trädgården. Därför har han bestämt sig för att göra ännu ett större offer. Han
häller Thai-sås på allting han äter.
Broder
Frans-Eric har lagt
märke till att kaklet bakom tvättfatet i
den ena av Franciskusgårdens toaletter hade börjat lossna från väggen. Eftersom
han tvekade att be Broder Stefan att åta sig ytterligare ännu en
hantverksuppgift på klostret, då han ju är den som får företa sig så många
praktiska arbeten, så erbjöd han sig att själv undersöka ett lämpligt sätt att
få fason på den söndriga väggen utan att riva ner det gamla kaklet, putsa om
och sätta nytt kakel. Efter att ha framkastat flera okonventionella förslag om
diverse sätt om hur problemet kunde maskeras med fint estetiskt effekt och
lagning skjutas på framtiden erbjöd sig Broder Stefan med uppriktig
entusiasm att också ta sig an detta jobb. Än så länge har ingen vågat fråga Br.
Frans-Eric om han är lättad över att inte behöva pröva sina teoretiska
konstruktion inför verkligheten eller ej.
Broder Ingmund har varit riktigt lycklig under denna
höstens inledande veckor, eftersom den första frostnatten dröjde så länge.
Trädgården har stått i sin fulla prakt
– med både fuchsior och dahlior
fram till d.h. Birgittas högtid. Någon glädjedödare, vars perspektiv omfattar
alla möjliga orostecken i dagens värld, påstod att den milda hösten bara
bekräftar att den globala klimatförändringen, som är en följd av den
växthuseffekt, vilken människans bruk av fossila bränslesubstanser förorsakar,
är nu ett faktum. När vederbörande sedan uttryckte sin tillfredsställelse över
att priserna på villaolja och bensin hade stigit, märkte han strax att han inte
skulle komma in i något riktigt gemytligt samtal, med Broder Ingmund, varken i
hans roll som husets trädgårdsmästare eller som husets ekonom, hur
franciskanska hans intentioner än måtte vara.
[1] Ursynd
[2] En rysk
filosof.
[3] Marx
kollega och borgensman.
[4] Joh.
18:36
[5] Luk.
6:27
[6] Inte heller
var Jesus en programmatiskt pacifist.
[7] Luk.
12:15