Till eftertanke… Höst
2006
Franciskus
tar emot en sträng förmaning!
Helgonet var
på väg till Berget Laverna därför att han ville fasta och bedja mellan Marie
Upptagelses Högtid och Sankt Mikael Ärkeängelns Fest. Han var redan då mycket
sjuk. ”Broder Åsna”, som han gärna
kallade sin egen kropp, hade inga krafter kvar. Därför måste Franciskus ge
avkall på att gå till fots, vilket han ville att alla som tillhörde hans orden
principfast skulle göra. Alltså fick
hans medbröder övertyga en bonde om att låna en riktig åsna åt
Franciskus. Bonden frågade om denne man, som skulle rida på hans åsna,
verkligen var den berömde Franciskus av Assisi, personen som redan framstod för
alla människor både nära och fjärran, som ett levande helgon. När han fick ett
bejakande svar, fortfor bonden övermodigt och till brödernas förskräckelse, att
ge helgonet, som nu hade en tacksamhetsskuld till honom p.g.a. lastdjuret som
han tänkte låna ut, en barsk förmaning. Ja, hans avsikt var tydligen att utan
minsta omsvep skänka denne helgonkandidat en hälsosam dosering av bondförnuft.
Han sade "Se nu till att du verkligen
är så god som det påstås om dig, ty det är många som sätter sin lit till
dig." Träffad i sitt innersta och utan minsta tecken varken på
irritation eller att bli generad kastade Franciskus sig ned inför bonden och
kysste hans fötter. Antagligen förstod Franciskus intuitivt att det som bonden
saknade vad gäller hövlighet, vilken avsaknad var helt naturlig, kompenserades
av hans ärliga realism. Själv var Franciskus formad av hovets fina manér, men
trots detta var han ändå realist, åtminstone beträffande andliga och moraliska
faror, djävulens makt och sina egna svagheter.
Helgonet var
helt ärlig om sina frestelser.
Vid ett
annat tillgälle hade Franciskus t.ex. talat rakt på sak om hur han, som all
tyckte hade kommit så långt på helgelsens väg och levt så oklanderligt i
kyskhet, ändå kunde oroas av både sexuella frestelser och den naturliga
dragningskraften i sina föreställningar om ett intimt förhållande till en
kvinna i familjelivets ljuvlighet. Franciskus fick faktiskt utöva sträng
disciplin över sig själv, inklusive diverse späkningar av sitt eget kött, för
att kunna fullborda sin efterföljelse av Jesus i ett avhållsamt liv. Han sade "Helgonförklara mig inte för snabbt, ty
jag är fullt förmögen avla ett barn!"
Sexualitet
var inte helgonets enda frestelse…
Franciskus
hade ju många minnen av sina ungdoms synder, då han med många av de vuxnas och
sina jämnårigas uppmuntran, levde ett ytligt liv i tygellös njutning. Tomas av
Celano säger att han ägnade sig åt vin, sång och kvinnor. Förmodligen utgjorde
dessa minnen tillsammans med en ytterst romantisk läggning en tung börda för
honom efter sin omvändelse. Det vore dock fel om vi enbart skulle sätta
helgonets sexualitet i brännpunkten för en analys av varför bondens varning så
starkt träffade honom. Från födelsen var han van vid rikedom och en upphöjd
ställning i samhället. Han var också van vid uppmärksamhet, inte endast från
flickor och finare damer. Han var sina kamraters härförare vid varje lek och
alla festligheter. Alltid klädd i senaste mode eller i något originellt som
blev modet för andra just därför att han bar det. Den unge Franciskus blev
alltså stadens trendskapare och uti fingerspetsarna en "försäljare",
ty det som varje försäljare måste sälja framför allt annat är sig själv, men
han var också bortskämd, slösaktig och självupptagen.
Franciskus var bra på allt,
nästan för bra!
Man kan
konstatera att Franciskus kortvuxenhet och medfödda späda kroppsbyggnad
uppenbarligen inte kunnat göra honom till någon slags vekling. Hans
intelligens, snabbhet och espri kompenserade för det som eventuellt fattades
honom vad gäller fysisk styrka. Redan som sextonåring var han i främsta leden
för borgarna som stormade fästningen ovanför Assisi och massakrerade alla det
tysk-romerska rikets riddare som var förskansade där. Som en fullt utrustad
krigsman deltog han senare i kriget med Perugia, vilket innebar att han kunde
klyva skallar och spilla blod med de djärvaste av Assisis krigsmän. Troligen
gav allt detta honom ytterligare en belastning av syndiga minnen, men också visshet
om, att han hade kunnat förverkliga en framtid som äventyrare, kanske som
korsriddare, och att han hade kunnat bli adlad, vilket var såväl hans
föräldrars som hans egen dröm. Man kan t.o.m. visualisera honom som ledare för
det praktiska arbetet med att bygga upp stadens murar av den sten som borgarna
lär ha hämtat från förtryckarnas erövrade borg, ty vi vet att Franciskus blev
en duktig hantverkare, och hade en talang för ledarskap.
Men ville Franciskus stå i
blickpunkten?
Helgonets
omvändelse hade absolut omdanat hans värdegrund, men en människas känsloliv är
ytterst svårt att komma underfund med. Det är få som ens kommer underfund med
sitt eget känsloliv. Visst hade Franciskus uppnått en inte harmoni. I annat
fall skulle inte andra människor ha blivit så besmittade av honom. Alla menade
att han utstrålade en glädje och en frid som de avundade. Och han var ödmjuk –
han gjorde sig till allas tjänare. Han betedde sig och klädde sig som den
fattigaste bland de fattiga och detta var äkta, ty han levde i fullständigt
armod. Likväl måste han i alla fall ha frågat sig då han rannsakade sitt
samvete, om det kunde finnas något som klingade falskt i hans inte harmoni,
kanske något som endast Gud förstod. Han stod fortfarande kvar i otaliga
människors blickpunkt, ja, kanske stod han i blickpunkten för fler som
tiggarmunk än som stilig riddare i vardande. Ville han stå i blickpunkten? Var
det fortfarande viktigt för honom? Onekligen hade han fortfarande stil – en
annan stil – men ändå stil. Var den bön som han ideligen upprepad, DEUS MEUS
OMNIA, sann? Var Gud hans allt? Borde han dra sig tillbaka till en eremitisk
tillvaro för att bevisa det för Gud, för andra och först och främst för sig
själv?
Vad betydde helgonets
stigmatisering?
Vi vet att
Franciskus bad att invärtes och utvärtes få erfara så mycket som möjligt av det
lidande som Jesus hade upplevt på korset. Vi vet också att det som skedde på
Berget Laverna, där han erhöll Jesu
sårmärken, gav honom visshet om att Gud hade förlåtit hans synder – att Gud
hade beaktat hans omvändelse, sett med välbehag till hans botgöring och således
bekräftat hans delaktighet i den största av de teologiska dygderna (1 KOR. 13:13) – den gudomliga kärleken, ibland
kallad den "serafiska" eller
"brinnande" kärleken, ty "vår Gud är en förtärande eld" (HEB. 12:29) och seraferna omger Gud närmast och
förmedlar den gudomliga kärleken. (I överensstämmelse med helgonets intuition
som sade honom att lärdom förde bort från helighet, står andeväsendena som
kallas "kerubim", vilka
traditionellt anses förmedla kunskap, under seraferna.) Den Heliga Skrift
intygar ju, att den fundamentala definitionen av Gud är att "Han är kärlek" (1 JOH. 4:8), vilket också är namnet på och
budskapet i Påven Benedict XVI:s första encyklika DEUS CARITAS EST.
Enligt den
franciskanska spiritualiteten blev denna Guds brinnande kärlek för oss
människor synlig och föreställbar i vår Herres Jesu Kristi Krubba och på Hans
kors – de två brännpunkterna i den helige Franciskus´ kontemplativa begrundan
av Guds kärlek för oss – hans Sons människoblivande och Hans offerdöd i Hans
Son för våra synders skull. Efter det att helgonet blev brännmärkt med sigillen
av det andra av dessa två mysterier, ägde han också särskild visshet om sin
egen frälsning, men Frälsarens sårmärken vägrade han att visa upp för någon.
Det var inte han som skulle stå i centrum. Nu visste han att "Gud var hans allt" och att
Gud genom sin enfödde Son, Jesus Kristus måste "uppfylla allt i alla" (EFESIERBREVET 1:23).
Andliga Axplock från en
annan Frans – François de Sales
Om ödmjukhet
1. Ju mer den heliga ödmjukheten kostar dig,
ju
mer nåd den kommer att skänka dig.
2. Ödmjukhets högsta höjd är inte bara att
känna förnedring, utan också att
älska den.
3. Sann ödmjukhet gör inte minsta försök
att visa upp sig och knappast vill ta
ordet
”ödmjuk” i sin mun.
Om mildhet
1. Inget är så starkt som saktmod;
inget så kärleksfullt och milt som verklig styrka.
2. Det kräver mer olja än vinäger
om man vill göra en god sallad.
3. När du möter svårigheter försök då
inte att byta eller slå sönder dem,
utan ta istället den tid som
behövs för att sakta böja dem.
Om tålamod
1. Det som växer
fram under en enda dag,
vissnar under den nästa.
2. Den som
eftersträvar den gudomliga kärleken
måste vara ännu mer tålmodig med sig själv
än med andra.
3. Har man
verkligen gjort något väl, då har
man också gjort det tillräckligt snabbt.
Om trofasthet
1. Vad
hjälper det om man bygger ett slott
i Spanien men måste bo i Frankrike?
2. De flesta
fel som goda människor gör beror
på bristande inre samling, vilken är
nödvändig
om Gud alltid skall stå i brännpunkten.
3. Det är en ganska liten sak att behaga Gud i
det som behagar oss; en mycket större sak
är
att behaga honom i det som inte behagar
oss.
Rättfärdiggörelse
genom tron – kan katoliker och
protestanter
verkligen vara överens om detta?
Den 3
oktober 1999 undertecknade representanter för Katolska Kyrkan och de olika
luterska samfund som tillhör Lutherska Världsförbundet ett gemensamt uttalande
(deklaration) om ”rättfärdiggörelse”.
Fastän dokumentet framhåller en grundläggande principiell samstämmighet
(consensus) och inte total enighet kan denna överenskommelse utan överdrift
betraktas, som det största ekumeniska genombrottet hittills. Själve Luther
menade att om påven skulle bejaka denna lära så skulle kristen enhet ligga för
handen och han skulle vara beredd att ”bära honom i procession på sina egna
axlar”! I år har representanter för de metodistiska samfunden också anslutit
sig till denna överenskommelse och man kan tänka sig att fler protestantiska
samfund gör så i fortsättningen.
Många lutheraner skulle faktiskt
vara förvånade över olika aspekter av deras lära.
De flesta
som bär det lutherska namnet har kanske hört att man är frälst genom tro utan några
goda gärningar, men hur många vet att den ursprungliga lutherska läran också
påstår att man blir passivt benådad för sina syndabrott genom ett juridiskt
beslut predestinerat av Gud, utan någon inre förnyelse, d.v.s. enbart genom den
tro som en människa har tillägnat sig såsom en oförtjänt gåva, en tro inte
nödvändigtvis förenad med hopp och kärlek, och vidare, att varken tro eller dop
nödvändigtvis medför någon som helst kraft att vandra på helgelsens väg?
Ja, det
måste omedelbart sägas att huvudparten av lutherdomen hade länge sedan gjort
upp med de mera teologiskt osmältbara aspekter av Luthers protest mot
traditionell katolsk lära med dess preferens för ”både/och” formuleringar
istället för det protestantiska ”antingen/eller”, t.ex. tro och gärningar, nåd och människans samarbete etc., då diverse pietistiska rörelser
började betona helgelsens nödvändighet, trots att man behöll även de mera
motsägelsefulla begrepp från Luthers utläggning av ”rättfärdiggörelse genom tron allena”,
ett ord som Luther faktiskt dristade införa i den Heliga Skrift på eget
bevåg. Alltså ansåg inte pietisterna
inom de gamla protestantiska samfunden, och inom de nya protestantiska samfund
som bildades, t.ex., de methodistiska och de pentakostalistiska hade tagit ett
kliv mot katolicism beträffande helgelse.
Hur har då Katolska Kyrkan kunnat
acceptera att det finns något fundamentalt riktigt i den klassiska lutherska
synen trots Tridentinska Konciliets dom?
Det allra
enkla svaret är att Tridentinska Konciliets språk är mer skolastiskt, d.v.s.
rationellt och filosofiskt. Luther och reformatorerna hade gått över till ett
mera existentialistiskt och personalistiskt språkbruk som ofta bygger på
paradoxer (logiska motsägelser) och hyperbol (överdrifter) som blir
irrationella då de reduceras till systematisk-teologiska lärosatser. Ett exempel som den välkände katolske
teologen Avery Dulles i en av sina kommentarer nämner är Luthers bild av den
förlåtne syndaren som ”en dynghög täckt
med snö, vilken såsom Guds nåd omfamnar oss utan att förändra oss från att vara
dynga inuti”. Det är faktiskt så vi känner
oss i vårt gudsförhållande, då vi vet att vårt syndamedvetande är inadekvat,
vår ånger ofullkomlig och vår vilja till bättring svag. Inför Gud den Allhelige
förblir jag blott en ”dynghög”. Ofta
behöver man sådant språk i den kristna förkunnelsen. Men behandlar man bilden
som en filosofisk proposition som verkligen hävdar att Gud skänker sin
frälsande nåd på så sätt, att den vidrigaste syndare kan fortsätta att synda
med gott mod, blir läran absurd. Man kan
inte bli frälst utan att känna ånger och utan att uppnå eller ens avse
bättring. Men Luthers råd till den som förtvivlar är: ”Synda djärvt”! Det enda som skulle behövas är att man gör anspråk
på att ha insikt i hur Guds nåd skänkes ”genom
tron allena” och sätta all sin tillit till hans löfte om detta i Jesus
Kristus som offrade sig på korset för våra synders skull. Delvis är det
postmodernistisk filosofi som har skänkt den teologiska analysen kännedom om,
att språk används på olika sätt inom olika kulturer och subkulturer. Också i den lutherska.
Behöver katoliker det lutherska
språket?
Svaret är
att det behövs i vissa sammanhang, åtminstone enligt Raniero Cantalamessa, en
kapucin som ofta predikar för vår nuvarande påve precis som han gjorde för den
gamle. Han anser att ett sådant språk behövs för evangelisation när människor
först kommer till en medveten tro, eller återkommer till tro efter svår synd,
eller efter att ha erfarit vad det innebär att falla gång på gång. Då måste den
som hindras därför att han ”vet” att
han är bara ”dynga” verkligen kunna
göra anspråk på Guds nåd i Jesu Kristi namn, allt i enlighet med vad Ap. Paulus
säger om rättfärdiggörelse som en kostnadsfri gåva som vi tillägnar oss genom
tron.
… hos
oss på klostret
Oj, vilken
underbar sommar vi fick i år! Ett väder vi inte har upplevt på länge! Men den
dagliga väderleksrapporten gjorde det klart för oss att denna välsignelse inte
bara var ämnad åt oss. Vi förstår naturligtvis att alla inte ber om samma slags
väder – att bondens förhoppningar inte mallar exakt med semesterfirarens, som
kanske inte önskar regn överhuvudtaget, och att den som måste komplettera sina
studier under sommaren kanske inte ser det frestande badvädret som en fördel
o.s.v.
Broder
Frans-Eric var
givetvis helt nöjd med sommaren för en gångs skull. Det var nästan precis som
han var van vid i Amerika. Andra tröttnade lite på hans stående kommentarer –
att 30 grader Celsius endast motsvarar 84 grader Fahrenheit, och det är
ingenting att klaga över. Han skall ju alltid vara värst. Områden i
”Mellanvästen” i USA, som angränsar till Minnesota och svenskbygderna, har
faktiskt mycket varmare sommarväder, och många gånger mycket kallare
vinterväder än vi. Det som Frans-Eric inte gärna diskuterar är USA:s
förbrukning av energi, sommar liksom vinter, för att kyla ner respektive värma
upp ättlingarna till alla tuffa nybyggare som utvandrade från gamla Sverige.
Broder
Ingmund är alltid
nöjd när sommarvädret innebär att hans grönsaksland ser frodiga ut och att
allting mognar ordentligt. Man kan fråga sig ibland om han tycker att det är
viktigare att ögat blir mätt av hans alster än att magen blir mätt. I år har
han dock satsat på potatis, fastän frukten är underjordisk och således osynlig
till dess att den kommer på bordet.
Förklaringen är nog, att han inte vill bli överglänst av skördarna från
Broder Frans-Erics odlingar på vårt reträttställe, Ekhaga, upp i skogarna ovanför
Jonsered, där vi brukar få tonvis med zucchini och gul squash.
Som vanligt
har Broder Stefans förhoppningar om bra väder varit starkt knutna till
Midsommar, eftersom han återigen har haft hand om firandet i Jonsered. Han
bjuder på alltifrån folkdans, lekar kring majstången, diverse tävlingar och
skytte, till glass, våfflor, spunnet socker, tårta, kaffe, korv och fläsk med
bröd och läsk m.m. Besökarna var mellan 2000 och 3000. Vinsterna går till
ungdomsarbetet och till hjälpverksamhet bland spetälska i Kina.
Broder Rufus, klosterkatten, tycker om att
solbada, eftersom han absorberar vitaminer genom pälsen, men som alla pälsdjur
på våra breddgrader, så klagar han över för mycket värme. Han blev då erbjuden
en sommarfrisyr av klostrets barberare som föreslog ”stubbning” i stil med
Broder Frans-Erics och Broder Stefans frisyrer, men förslaget avvisades. ”Om man vill vara fin, så får man lida pin! ”
– Jo, det gäller också klosterkatter.