Höst 2007 … till
eftertanke
Franciskus
föddes år 1182 och fick namnet Giovanni (Johannes). Han var en vild och något
ytlig tonåring under 1190-talet, men förvandlades helt mellan hösten år 1202
och våren år 1206. På ett radikalt sätt bytte han riktning i livet. Tidigare
hade han ägnat sig åt det ljuva livet såsom de flesta pojkar av de adliga och
borgerliga klasserna i Assisi. Han tillbringade sin tid i sorglös förströelse i
sällskap med jämnåriga kamrater – lek, fester, vin, sång, dans, och köttsliga
äventyr med stadens mindre dygdefulla flickor.
Som ganska många av sina kamrater hade han långtgående planer på att bli
riddare och uträtta stora ting i krig till stadens, familjens och sin egen ära.
Men även till Guds ära, eftersom sådant hörde till det ridderliga kallet.
Skillnaden mellan Franciskus och stadens övriga ynglingar var att hans far, en
framgångsrik klädeshandlare, kunde och ville bekosta sin charmiga och populära
sons extravagans och som ungdomarnas självskrivne gillekung och trendsättare.
Skillnaden
mellan ungdomarna då och låt oss säga, 1990-talets ungdomar var att den tidens
ungdomar levde i ett utpräglat klassamhälle präglat av dubbelmoral och
ojämlikhet mellan könen. Att växa upp i ett sådant samhälle kännetecknat av
dubbelmoral är givetvis inte samma sak som att växa upp i dagens samhälle,
vilket är nästan utan sexual- eller annan personlig moral eller högre ideal.
Att tillhöra överklassen då, var inte samma sak som att växa upp i ett samhälle
där nästan alla lever i materiellt överflöd. Det var heller inte samma sak som
att växa upp i ett samhälle där alla bekänner sig till en officiell religion
men inte behöver bry sig så mycket om sitt gudsförhållande och att växa upp i
ett samhälle som vårt, vilket är gudlöst i princip. För en ung man i Franciskus
ålder, emellertid, då som nu, hörde det till ovanligheterna att man började
tänka på livets egentliga mening och mål – att man började tänka på Gud och sin
eviga frälsning.
Från romantikens tid till vår egen
Man måste
faktiskt erkänna att den kyrkliga romantikens bild av helgonet från Assisi som
en ganska fin men något ytlig yngling, en som blev ännu finare då han sökte Gud
på allvar hade sedan länge förlorat sin fascination för moderna människor.
Därför försökte många franciskus-vänner att på ett ohistoriskt sätt fräscha upp hans gestalt för nya
generationer av andliga sökare. Man belyste Franciskus' liv och gärning utifrån
olika tidstypiska strömningar i vår egen kultur. På sextiotalet gjorde man
honom till en hippie drop-out som
förkunnade flower-power. På
sjutiotalet ville man se honom som en mer politiskt engagerad ungdom med
obekväma, ja, med samhällsomstörtande idéer. I början av åttiotalet blev många
övertygade om att Franciskus' budskap harmoniserade ganska väl med asiatisk
religion och de panteistiska och gnostiska tankegångar som fick etiketten new-age. Men efter 90-talets inbrott, då
postmodernismen blommade fullt ut och de flesta människor formades helt av
strävan efter att anpassa sig till konsumtionssamhällets normlösa gungfly, så
fanns det inget annat alternativ än att säga sanningen om d.h. Franciskus
radikala omvändelse från sina ungdomssynder och att beskriva honom som en
rättrogen kristen och mystiker.
Något försök
att i Franciskus' gestalt hitta en ansats till nittiotalets kult av fysisk
styrka och skönhet och politisk tro på en avreglerad kapitalism är omöjligt.
Franciskus' far, den nyrike köpmannen var en riktig hårding, vilken Franciskus
var tvungen att befria sig ifrån, förkroppsligade uppenbarligen idealtypen för
majoriteten av ungdomar i vår tid bättre än hans son.
Dagens läge
kan emellertid vara fördelaktigt för den som verkligen vill veta vem Franciskus
var bortom alla tidstypiska lackeringar och vad hans spiritualitet verkligen
innebar. Idag vill absolut ingen höra om den samhällsutopi som fromma men vaga
förhoppningar om fred, glädje, medmänsklig kärlek och omsorg om naturen och
alla skapade varelser eventuellt kunde tänkas leda till. Man sätter inte sin
tillit till det kollektiva strävandet. Om Franciskus var något, så var han en
individ.
Franciskus -
en ungdom på nittiotalet
Ja, Franciskus var en ungdom på nittiotalet - 1190-talet - men den
väg som han genom Guds nåd valde, hade ingenting att göra med ett mode eller en
trend bland ungdomarna. Då i likhet med 1990-talet levde många ungdomar,
inklusive Franciskus, för fester, musik och rusdrycker och drömde om framgång i
nöjesvärlden eller snabba pengar i affärsvärlden, alternativt, en framtid som
krigsman. Många människor i alla åldrar, förmodligen Franciskus också, levde
utan moraliska tyglar. Kyrkans officiella ställning som samhällsinstitution
utgjorde en skillnad – givetvis – man visste ju att det fanns ett alternativ
till den väg som man var stadd på som också hade sin dragningskraft. (Nutida
ungdomar är mycket mer aningslösa! Kanske mera cyniska också.) Vad man aldrig skall underskatta är syndens existentiella kraft att
binda människor hur än samhällssystemet eller en viss historisk epoks
officiella ideologiska föreställningar ser ut.
Hade det funnits biografer på Franciskus tid hade både han och kompisarna
tittat på aktionsfilmer som
huvudsakligen fokuserade på våld och sex under en fernissa av ridderlighet.
Det är
troligt att den tonårige Franciskus deltog i Assisiborgarnas massaker av den
tyska adeln, då han bara var 16 år gammal. I varje fall ville Franciskus själv
bli riddare – den tidens elityrke. Han längtade efter äventyr. Då han blev
några år äldre deltog han i ett krig mot grannstaden Perugia. Assisi förlorade.
Alldeles säkert blev många av Franciskus vänner dödade. Själv blev han tagen
som krigsfånge. Genom umbäranden i fängelsehålan kunde han också ha avlidit.
Men Gud använde fysisk sjukdom, ja, bruten hälsa och en tidig beröring med Syster Död, som tog en del av hans
kamrater i sitt förvar, som ett led i hans omvändelse. Förmodligen började han
också förstå då, att hans ytliga erövringar av det motsatta könet och
hängivenhet åt njutningslivet vid ungdomsfesterna var lika själsdödande.
I varje fall
blev hans möte med den korsfäste Jesus Kristus i Sankt Damianus lilla förfallna
kyrka, hans möte med de fattiga, vars ekonomiska obestånd inskärpte kunskapen
om hur osäkra livets materiella villkor egentligen är, och hans möte med de
spetälska, vars ruttnande kött påminde om människans dödlighet, helt avgörande.
Han kom till tro och drog trons yttersta konsekvenser i hela sitt leverne. Han
blev botgörare. Han blev tiggarmunk – hela världens och alla skapade varelsers
broder.
I enlighet
med Kristi utmaning inriktade han sig på att förlora det liv som han hitintills
hade levt för att vinna det egentliga livet. Då han befriades både från syndens
skuld och från sig själv – en befrielse som endast kan ske i Gud, den ende som
kan förlåta synd och den ende som kan uppfylla människans hjärta något annat än
sig själv – fann han den glädje som
övergår allt förstånd. Ja, när han kallades Guds lille fattige från Assisi kunde Franciskus inte annat än le,
ty han hade upptäckt att den som äger Gud, ja, den som är ägd av Gud – äger
allt.
DEUS MEUS ET OMNIA!
- Min Gud och mitt allt ! -
Maria –
Änglarnas Drottning
Bland
titlarna med vilka den vår Herres Jesu Kristi moder, den Saliga Jungfrun Maria,
har blivit ärad av de katolskt troende som hör hemma i den latinska traditionen
är benämningen – regina angelorum
– Änglarnas Drottning. I den bysantinska
traditionen lyder lovsången om Maria som man sjunger vid vespergudstjänsten: Ärorikare än kerubim och utan jämförelse mer
prisad än serafim, du som […] födde
det Gudomliga Ordet.
Ja, vi är
vana vid att höra Maria hyllas med alla möjliga lovord och hälsas med många
titlar – från Maris Stella (”Havets
Stjärna”) till Rosa Mystica
(”Hemlighetsfulla Ros”). Kanske föreställer vi oss att de flesta av dessa
titulationer saknar all teologisk betydelse Varför heter den lilla kyrkan Santa Maria degli Angeli, vid Porziuncula, det lilla markstycke som
d.h. Franciskus fick hyra för en korg fisk från benediktinerna för att hans
första bröder skulle få en stadig hemvist? Och varför har otaliga kyrkor blivit
invigda till Marias ära, då hon betraktas just som Änglarnas Drottning, alternativt, Himmelens Drottning? Vad
syftar vårt firande av Marias Kröning
till egentligen?
När man åtar
sig att begrunda saken tänker man givetvis på att det står en hel del om hur
både Jesus och Maria hade mycket samröre med änglarna under det jordiska livet.
För Maria blev det bebådat av Ärkeängeln Gabriel att hon var utkorad till att
föda den som Gud skulle sända i världen, att hon skulle bli havande genom den
Helige Ande. Man förstår av berättelsen att de heliga änglarna måste ha varit
ett ofta förekommande inslag i Marias fromhetsliv, vilket var typiskt för den
tidens judendom. Sedan vid Jesu födelse i Betlehem uppenbarade sig de heliga
änglarna som hyllar den underbara födelsen med himmelsk sång inför herdarna som
också får ta emot budskapet om Frälsarens födelse i stallet vid Betlehem. Även
Marias trolovade, d.h. Josef, fick ta emot viktiga budskap genom Herrens ängel
om den väntade Messias. Det var just ett sådant budskap som medförde att han
tog mod till sig och inte skiljde sig från Maria trots att barnet hon bar inom
sig inte var hans och blev således Marias beskyddare och Frälsarens fosterfader.
Sedan blev han varnad av Herrens ängel att fly Betlehem och fara med Maria och
barnet till Egyptens land då barnets liv hotades av Herodes o.s.v.
På flera
ställen i Evangeliet står det att Jesus betjänades av änglarna. Djävulen ville
t.o.m. fresta honom att avvika från Guds frälsningsplan med tanken på att han
skulle kunna vinna många människor för tron genom att kasta sig från
tempelmuren i visshet om att det står skrivet om Guds Messias i Psaltaren 91: Gud skall ge sina änglar befallning om dig,
och de skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.
Det är emellertid självklart för den som tror att Jesus Kristus var och är både
människa och Gud, att som den himmelske Faderns enfödde Son från all evighet,
det Eviga Ordet genom vilket allt i himmelen och på jorden hade skapats, ägde
herravälde över änglarna vare sig han valde att gagna sig av deras tjänster
eller avstå. Beträffande Maria är det dock frågan om det finns någon läromässig
grund för den fromma tanken att Jungfrun Maria, i nästan samma mening, är
änglarnas drottning, eller om hon, i likhet med d.h. Josef och många heliga,
endast betjänades av änglarna på Guds befallning.
Det
läromässiga svaret på frågan är sammanbundet med dogmen om Marias obefläckade
avlelse och Marias upptagelse i himmelen. Vid bebådelsen hälsar Ängeln Gabriel
Maria som den unika kvinnan, den som är full
av nåd, utkorad till att vara Herrens
tjänarinna – den högt benådade
som är välsignad mer än alla andra
kvinnor. Maria är den nya Eva, den om vilken Gud själv profeterade vid den
gamla Evas och den gamle Adams syndafall. Han sade: Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din säd och
hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud […] 1 mosebok 3:15
Marias säd enligt
köttet (avkomma), Jesus Kristus, besegrade ormen, den som också kallas
djävulen, Satan, Lucifer, Lögnens Fader, Beelsebel, den Onde m.m. Jesu seger
över synden, döden och djävulen på korset hade avgörande betydelse för hans
moders delaktighet i Guds Sons herravälde över änglarna. Eftersom hennes
utkorelse som Frälsarens moder skedde genom den gudomliga försynen innebar att
hon bevarades från arvsyndens fläck. Endast hon kunde i ett fullständigt offer
förena sig med sin gudomlige son i hans frälsande uppgift därför att endast hon
hade absolut ingen benägenhet till synd. Endast hon kunde svara på Guds
kallelse med ett – JA – vilket var
utan tvekan eller förbehåll, och utan någon som helst oren bevekelsegrund. Hon
blev Frälsarens moder, och således Guds moder, och vidare, Frälsarens lärjunge par excellence – advocata (förespråkerska),
mediatrix (medmedlerska) och coredemtrix (medförlosserska). Hon stod
också kvar under korset, förenad med sin Son i hans offer. Därför intog Maria
också en särställning i förhållande till den himmelska härskaran. Varför? Jo,
därför att människans syndafall och återlösning måste tolkas mot bakgrunden av
änglarnas syndafall och, från mänsklig synvinkel sett, den framtida
upprättelsen av den himmelska härens fulltalighet genom den frälsta
mänsklighetens tillskott.
Om
trostraditionerna kring detta kan man endast hänvisa till några svårare ställen
i den Heliga Skrift. Dels till versen om Lucifers fall – Hur har du icke fallit ifrån himmelen du strålande morgonstjärna?
(Lucifer) jes 14:12 – vilket Jesus
också anknyter till då han säger – Jag
såg Satan störtas ner från himmelen som en blixt. lukas 10:18 Vidare
måste man i ljuset av det som säges i Johannes Uppenbarelse om kvinnan och draken (12:1-17) där det talas om ett stort tecken i himmelen – en kvinna, som
har solen till mantel, månen under sina fötter och en krona av tolv stjärnor på
sitt huvud. Där står det att ett krig bröt ut i himmelen. Mikael och hans
änglar gick till strids mot draken. Draken och hans änglar kämpade, men de var
inte starka nog för att vinna seger, och de kunde inte längre stanna kvar i
himlen. Då blev den väldige draken, den gamle ormen, nedkastad, han som heter
djävul och Satan och som leder hela världen vilse. Han blev nedkastad till jorden
och hans änglar tillsammans med honom […] Och i sin vrede över kvinnan gick då draken bort för att föra krig mot
de övriga av hennes släkt, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu
vittnesbörd.
Att kvinnan
i Uppenbarelseboken är en bild, inte endast av Maria, utan också av Kyrkan,
förminskar inte textens vikt i sammanhanget. Maria är, enligt vår tro, kyrkans moder och änglarnas drottning. Hennes säd, som är
såväl Kristus som vi som har kommit till tro på hennes son, skall ersätta de
avfälliga änglarna som föll bort från den himmelska hären.
Guds
mandomsanammelse, det Gudomliga Ordets inkarnation, som också var ett led i att
bota den skada som Gud förutsåg, då Satan i sitt högmod förvägrade honom
lydnad, väckte givetvis häpnad bland alla änglar, eftersom änglarna står högre
än människor enligt skapelseordningen. Således var man också tvungen att
inskärpa detta häpnadsväckande beträffande budskapet om Guds människoblivande i
Hebréerbrevet, eftersom den första läsekretsen var mycket fokuserad på
ängladyrkan. Det står: Gud har aldrig
sagt till någon av änglarna – Du är
min Son, idag har jag blivit din Fader […]
Enligt
urgammal trostradition, bekräftad av privatuppenbarelse, t.ex. Maria av Agredas
historia och liv av den jungfruliga
gudsmoder, reagerade Satan, den högsta bland änglarna, ja, den högsta av
alla skapade varelser, mot budskapet om Gudsmänniskoblivande med sitt berömda –
Non servo! När Gud enligt sitt eviga
rådslut skulle bli människa vägrade alltså Satan att tjäna honom, ty därmed skulle
människan genom gudomlig nåd upphöjas bland änglarna. I detta sammanhang kan vi
begrunda Psaltaren 8: När jag ser din
himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna, som du har berett, vad är då
en människa, att du tänker på henne, eller en människoson, att du låter dig
vårda om honom? Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen, med ära och
härlighet krönte du honom. Du satte honom till herre över dina händers verk;
allt lade du under hans fötter, får och oxar, allasammans, så ock vildmarkens djur,
fåglarna under himmelen och fiskarna i havet, vad som vandra havens vägar.
Det är
alltså i Jesus Kristus och i hans heliga moder Maria att människan har
möjlighet inte endast till frälsning utan också till att nå änglarnas upphöjda
härlighet – ja, möjlighet till att gudomliggöras
genom mystisk förening med Gud. Marias uppdrag såsom Änglarnas Drottning har alltså inte bara med ett särskilt
privilegium från Gud att göra, och ännu mindre med lusten att berömma henne med
hjälp av den konstnärliga frihetens sätt att använda språket, utan med detta –
hon ersatte Lucifer som den högsta av alla skapade varelser. Efter sin
upptagelse i himmelen och den kröning hon belönades med genom sin son, kristus rex, regerar hon alltså i
himmelen som Änglarnas Drottning, upphöjd
även över serfim och kerubim kring den Högstes tron. Således,
den som blev intimt förbunden med sin gudomlige son i hans frälsningsverk
vördas också med rätta av de troende på jorden just som Änglarnas Drottning.