Till eftertanke… Höst 2008
Alla predikanter, också den skrivande,
talar ofta om västvärldens avkristning och den hedendom som av sig själv tycks fylla
tomrummet som den krympande kristendomen lämnar efter sig. Visst är det
uppenbart att den del av befolkningen som bekänner sig till traditionell
kristendom och som efterlever vad den förpliktar till, är mycket mindre idag är
den del som endast bär det kristna namnet. Alltså när man talar om hedendomens
återkomst tänker man inte främst på det marginella intresset för de gamla
nordiska gudarna eller något motsvarande, utan på det moraliska förfallet och
allmänhetens öppenhet för diverse "new age" kulter. Således blir
frågan väckt: VAD ÄR DÅ HEDENDOM EGENTLIGEN?
Blir inte den som inte längre
tror på den ende sanne Guden automatiskt någon slags månggudadyrkare, om han
inte blir panteist, vilket är sällsynt? Varför blir inte de flesta
människor som avfaller från kristendom rationella sekulariserade humanister med
en ädel moral inriktade på att leva och handla på ett sätt som syftar till
samhällets och alla människors bästa istället för att anamma en
irrationalistisk syn på verkligheten som förnekar att mänskligt liv kan ha
någon högre mening eller mål och att det som man rimligen kan leva för är
personlig njutning?
Det enkla, raka svaret är,
att det är just tron på en enda Gud, som är människans skapare och frälsare,
som utgör den teoretiska grunden för en rationell syn på livets mening och mål.
Har livet inte någon transcendental mening eller mål, då måste varje förlust av
njutning i det nuvarande betraktas som kris som man skall försöka bearbeta även
med pseudovetenskap och magi.
Postmodernister är hedningar.
Man behöver naturligtvis inte
komma fram till en irrationalistisk filosofisk ståndpunkt genom en mödosam
intellektuell kamp. En del bara finner sig i att bli en produkt av den
dominerande strömmen i kulturen – den förhärskande mentaliteten bland ens
vänner och släktingar och det skolsystem som har format ens attityder. Finns
det inga tvingande skäl att tro på den Gud på vilken ett rationellt synsätt på
livet vilar, då kan man med ett gott, eller åtminstone ett bedövat samvete,
låta hormonerna och ett pragmatiskt sinnelag styra ens handlande. Men eftersom
människan är skapad med en odödlig själ måste tomrummet efter tron på den ende
sanne Guden fyllas. Resultatet kan bli en medveten, eller oftast, omedveten
månggudadyrkan. Man upphöjer naturens krafter och sina egna krafter, till
gudomar som drar åt olika håll.
Blir det då fråga om att
anamma djungelns lag? Kanske inte i
alla avseenden. Djur saknar förmågan att inse konsekvenserna av sitt handlande.
De kan t.ex. inte besluta sig för att göra något som skulle förhindra
global uppvärmning, vilket tycks strida mot de flesta människors intresse. Å
andra sidan skulle den globala uppvärmningen ligga i vissa människors intresse
finns det inget argument som slår mot dem.
När majoriteten har lämnat
tron på den ende sanne Guden och hans lag, så uppstår ett tomrum som man fyller
med många avgudar, krafter, andar, medier och makter. Ja, man ser sig själv
nästan som dessa gudars jämlike, d.v.s. man skapar och förstör dessa avgudar
utifrån deras förmåga att främja personlig njutning. Detta är precis vad den
Onde lovade vid människans syndafall – då människan åt av den "förbjudna
frukten". Ni skall bli som gudar och
avgöra själva vad som är gott och ont, rätt och fel. (PARAFRAS av 1 Mos. 3:5)
Att övergå till hedendomen är
alltså inte att rationellt välja en annan livssyn, utan att övervinnas av kaos,
också moraliskt kaos, det som har hotat människan från början, eftersom den
Onde avser att bruka det i sin kosmiska kamp mot den sanne Guden.
Postmodernism, hedendomens filosofiska bundsförvant, är alltså inte så modern
som man först tror. Irrationalismen är urgammal. Det är bara vår kulturs
filosofiska etikett som är ny.
Fanns det post-modernister på medeltiden?
Nej, men det fanns hedningar
och hedonister, som åtminstone stundom tillbad andra gudar än den sanne Guden – också på Franciskus av Assisis
tid. Han befann sig ofta bland dem, då
han deltog i festerna som han själv eller hans vänkrets anordnade. Där dansade
de fandango, en andalusisk dans med
inslag av påfallande erotiska rörelser,
vilken ofta slutade i sexuella orgier, som forskare har härlett till gamla
romerska oseder. Franciskus var ju
trubadur och mästare i sång och dans – en av de så kallade tripudianti – "stompers", vilka kanske inte var så råa
som vår tids rappers. Beteendet i
samband med dansen var inte olik det som framträder i samband med vår tids disko eller ravefester. Vidare, den råmaterialistiska anda som Franciskus'
far, som var en hänsynslös köpman, ville fostra honom i, skulle väl lämpa sig
för våra dagar. Den sanne Guden rymdes inte i hans livsstil. Han var kättare.
Hur fann Franciskus vägen ur detta kaos?
Som många i vårt
samhälle, var Franciskus ändå till namnet en kristen trosbekännare. Och det
moraliska kaoset inom honom kunde inte fylla tomrummet som alltid finns där den
sanne Guden inte får intaga sin rättmättiga plats i en människas liv. Vad
gjorde han då? Jo, när han mötte motgång på livets bana och hotades av
sviktande hälsa i sin fåfänga strävan att bli riddare, drog han sig tillbaka från
det dånande kaos omkring sig och inom sig, och gav Gud tillfälle att tala till
sitt hjärta.
Maria, Hälsans
Moder
Lourdes är den marianska
vallfartsort som är mest besökt av människor, som söker den hälsa vilken den
Saliga Jungfrun Maria, betraktad som förebedjerska, förespråkerska och
förmedlerska av nåd, kan utvinna från Gud genom vår Herre Jesus Kristus. (Se
nedan.) Gudomlig hjälp får man genom den helande källan som väller upp vid
Gaveälvens strand. Det finns dock många andra ställen, där man också ber till
Maria om den kroppsliga och psykiska hälsan – oftast där det finns någon
särskild nådebild av henne.
Anni Vailankanni , söder om
Chennai, huvudstaden i Tamil Nadu, Indien, är förmodligen en av de främsta
platserna, där man söker Marias hjälp till hälsa, men få västerländska katoliker
känner till den indiska katolicismen. Under och uppenbarelser har ägt rum på
denna ort allt sedan 1500-talet. Det var portugisiska missionärer som hade
infört den latinska formen av den kristna tron under denna period. Från början
stod endast ett litet kapell med halmtak. Den numera magnifika kyrkan upphöjdes
till basilikastatus år 1962 av Påven Johannes XXIII. Även andra vallfartsorter som bär namnet Maria, Hälsans Moder finns i Indien bl.a. Vadugarpettai och Shirva
(Bangalore). (Se nedan.) Högtidsdagen för Our
Lady of Good Health firas den 18 september överallt i landet.
Det finns givetvis
vallfartskyrkor tillägnade Hälsans Moder
också i andra världsdelar, t.ex. på Mozambique och i Toronto, Canada. I Venedig
finns också en basilika som byggdes efter pestens upphörande på 1600-talet, Santa Maria della Salute.
Desto mer förvånansvärt är
det då, att så få vet att Heliga Kosmas' och Damianus' Basilika i Rom hyser en
mycket gammal ikon, Madonna della Salute
(MATER SALUTIS), som i sin nuvarande
form är en bysantinsk ikon som dateras från 1200-talet, vilken målades över en
äldre bild från den tid, då Heliga Kosmas' och Damianus' Basilika grundlades av
Påven Felix IV (526-530), och reliker av de syriska läkaremartyrer Kosmas och
Damianus fördes till Rom.
Själva martyriet ägde rum år
303. Dessa läkare, som också var
tvillingar, avslöjades som kristna på grund av sina många
barmhärtighetsgärningar bland de fattiga som inte kunde betala för sig.
Från början hade Mariabilden
som blev uppsatt i denna kyrka inte något att göra med hälsa eller med helande.
Enligt inskriften på den svarta marmorplattan som sitter under bilden, där den
är monterad över den övre basilikans högaltare, vilken byggdes ovanpå den
ursprungliga basilikan, som så småningom kom att hamna under marknivån, talade
Maria till Påven Gregorius den Store genom ikonen. Gregorius hade haft som
vana, att avlägga regelbundna och andäktiga besök i basilikan innan han blev
vald till påve. Han hälsade ofta Maria där bilden var uppsatt. Därför frågade
Maria: Gregorius, varför kommer du inte
längre för att hälsa mig som du gjorde tidigare? Men p.g.a. att det latinska ordet SALUS kan betyda både
"hälsa", "frälsning" och "hälsning", och p.g.a.
att kyrkan invigdes till läkaremartyrernas ära, så kom ikonens titel, MATER SALUTIS, att anknytas först och
främst till hälsa istället för att
syfta på Gregorius' vana att hälsa Maria där.
Bland benämningarna för denna
basilika är den som kom i bruk under Påven Gregorius II:s (715-731), då den
blev en BASILICA STAZIONALE och
frekventerades särskilt under fastetiden.
Basilikan gjordes också till en BASILICA
DIACONALE under Påven Adrian I (772-795), och kallades Diakonatet av Heliga Kosmas och Damianus. Stället blev således ett
centrum för Kyrkans hjälpgivande verksamhet bland fattiga. Vidare, eftersom
denna stadsdel var sedan tiden före Kristus förknippad med läkares och apotekares
verksamhet och möten, och även med den berömde romerske läkaren Galen (som var
av grekiskt ursprung), började människor som hoppades på helbrägdagörelse genom
Komas' och Damianus' förbön och Marias förmedling, tillbringa natten i
basilikan, precis som man gjorde i hedniska templen som var dedikerade till
medicinens gudar, Aeschalapius och Hygeia. Att hedniska seder kristnades torde
inte ge någon anledning till skandal eftersom Jesus botade sjuka trots att han
visste hur vanligt sådan verksamhet var såväl bland hedningar som bland judar.
Att Jesus betonade det tillkommande Gudsriket, minskade ju inte hans medlidande
med människor som for illa under detta livet. Vidare får man komma ihåg, att
mänsklig längtan och behov som kom till uttryck i hedniska kulter fick sitt
riktiga svar genom den kristna tron.
En del människor frågar dock mer efter en teologisk förklaring på varför Maria
skulle betraktas just som Hälsans Moder
än efter en historik som legitimerar utvecklingen. Det är kanske lättare t.ex. att förstå varför
hon kallas Kyrkans Moder utifrån vad
Jesus säger från korset till henne och om hennes moderliga uppdrag gentemot den älskade lärjungen, Johannes, än att
förstå varför hon skulle betitlas – Hälsans
Moder. Jesus själv gjorde ju henne till varje äkta lärjunges andliga moder
och följaktligen till Kyrkans Moder.
Men här måste vi reflektera djupare över vad hennes syndfrihet har för innebörd
beträffande hennes roll i Kristi frälsningsverk; ja, vi måste reflektera över
vad läran om att hon föddes utan arvsyndens fläck innebär.
En följd av människans
syndafall, och en effekt av arvssyndens påverkan på den mänskliga naturen, som
blir aktuell även för döpta människor, är ju döden. Den fysiska döden, kroppens
död, är syndens straff. Genom Kristi offerdöd på korset vann människan en seger
över synden, och även över döden genom ett löfte om kroppens uppståndelse till
evigt liv hos Gud, då den uppståndna kroppen återförenas med själen, som är per
definition odödlig. Om Kristus säger den Heliga Skrift, att han också bar vår krankhet eller våra sjukdomar. (Jes. 53:4; Jes.53:5; och Jes. 53:10) Dessa texter
åberopas i Nya Testamentet, bl.a. i Matt. 8:17. Uppfyllelsen av dessa profetior
kan relateras till Kristi förmåga att bota sjukdom under hans jordiska liv och
möjligheten att bedja till honom som är den
Stora Läkaren också efter hans uppståndelse och himmelsfärd. Man kan också
tänka på den kraft som han lämnade åt sina apostlar att bota sjuka. Men om vi
begrundar vad vi får löfte om i den smörjelse, som numera kallas De Sjukas Smörjelse, men som tidigare
kallades Den Sista Smörjelsen, så
upptäcker vi också att vår trostradition sätter allvarlig sjukdom, sjukdom som
är dödshotande, i förhållande till det som hotar oss ytterst – den andra döden,
den andliga döden. Räddning från sjukdom är alltså en aspekt av vår frälsning.
Således äger De Sjukas Smörjelse,
inte bara potentialen att bota sjukdom under detta livet, utan också, genom att
skänka syndernas förlåtelse, särskilt beträffande de synder vi är omedvetna om
eller har glömt och inte kunnat bikta, hälsa i det tillkommande livet. Således
sammanknytes synd och sjukdom i detta sakrament. Sjukdom, i likhet med döden är
att betrakta som en konsekvens av människans syndafall och en aspekt av
arvsyndens åverkan på människans natur.
Katolska Kyrkans lära om, att
den Saliga Jungfrun Maria inte behäftades med arvsynd med tanke på att hon
skulle föda den väntade Messias och Frälsaren, Guds enfödde Son från all
evighet, är alltså förklaringen på varför hon mer än någon av apostlarna, och
framför alla som får utöva helbrägdagörelsens nådegåva idag, vilken är en av
Andens särskilda nådegåvor enligt vad Aposteln Paulus skriver (1 Kor. 12:9),
anropas av de sjuka. Naturligtvis betyder detta inte, att när allvarlig
sjukdom slår till, vi bör söka Marias hjälp snarare än att bruka De Sjukas Smörjelse, snarare än att
bedja till Jesus om helande, snarare än att vända oss till någon helig person
som är känd som för att kunna bota sjuka, eller snarare än att anbefalla oss åt
något helgons förbön, t.ex. den helige Evangelisten Lukas, som var också
läkare, eller den helige Kosmas och den helige Damianus. En form av
hjälp utesluter ju inte en annan. Men genom denna teologiska analys kan vi
verkligen bättre förstå varför Lourdes spelar en sådan stor roll för trons
väckelse i moderna tider och varför gamla nådebilder av Maria betraktade som Hälsans Moder kan vara så värdefulla.
Ovanstående resonemang får
dock inte tagas till intäkt för att stödja någon slags framstegsteologi som förnekar att troende människor ibland är
kallade att bära sina sjukdomar och sina fysiska och psykiska lidanden – att
något sådant kan vara ett för Gud välbehagligt offer genom vilket vi i enlighet
med hans outgrundliga vilja låter oss förenas med Jesus Kristus i hans lidande
på korset, just för att vinna frälsning åt andra. Aposteln Paulus skriver: Genom det som jag lider i min kropp
uppfyller jag vad som fattas i Kristi lidande för hans kropp, som är Kyrkan.
(Kol. 1:24) En del människor är alltså kallade, inte bara att resignera inför
lidandet, utan även att gå in i lidandets mysterium, vilket i förening med bön
och kontemplation, räknas som ett heloffer inför Gud.
Nådebilden som hänger i Heliga Kosmas' och Damianus'
Basilika vid TOR:s moderhus i Rom.
Du
allra renaste jungfru, du som är de sjukas hälsa, syndares tillflykt, de
lidandes tröst och förmedlerska av nåd: I min svaghet och modfälldhet bönfaller
jag dig idag att skänka mig hjälp ur Guds eget förråd av godhet och
barmhärtighet. Jag vågar åkalla dig med det ljuva namnet – Moder. Ja, jag ber
dig, Moder, se till min skröplighet och giv mig kroppslig hälsa, att jag må
uppfylla alla mina förpliktelser med livskraft och glädje, och i likhet med
dig, tjäna din Son, Jesus Kristus, och så kunna hembära tack till dig, som är
de sjukas hälsa. Du, vår Fru, som är Hälsans Moder, bed för oss! O Maria, avlad
utan arvsynd, bed för oss som tar vår tillflykt till dig!
…hos oss på klostret.
En sorgsen
historia om en liten gris, som fick ett lyckligt slut.
Det
finns nog många som har hört att minigrisar är fina sällskapsdjur och detta är
sant med ett par reservationer. De bökar upp gräsmattor med en otrolig fart.
Men grisar är intelligenta, mer intelligenta än många hundraser, men enligt klosterkatten, Rufus, mindre intelligenta än katter, som äter mer selektivt. Av
sig själva är grisar mycket renliga och allergiker har inte ont av dem, men de
kräver rätta förutsättningar för att deras renlighet skall komma till uttryck i
alla sammanhang. Grisar blir mycket tillgivna, och de har humor, vilket
överskyler en mångfald av synder. Nå, ja, Br.
Frans-Eric och novisen Br. Staffan var
övertygade om att Br. Stefan med fördel kunde få en minigris på sin 50-årsdag.
Undertecknad
gris, som intygar sanningshalten i denna berättelse, hittades på INTERNET genom
annons, och för henne betaldes ut dyra pengar eftersom hon hade stamtavla och
allt som förnäma grisar kan erbjuda. Försäljerskan påstod att grisen måste
säljas eftersom hon och sambon snart skulle börja läsa och jobba, och att det
vore synd om grisen fick vara ensam om dagarna. Resonemanget tilltalade det
franciskanska sinnelaget och ingen misstänkte att grisen var stöldgods – att de
två unga damerna, som hade hand om grisen endast var betalda att vakta
grisen, då dess rättmättiga ägare var bortresta till Amerika. Grisvakterskorna
tycks verkligen ha varit en produkt av sin tid, eftersom affären präglades av
samma oegentligheter som förorsakat krisen på världens fastighetsmarknad, där
man har köpt och sålt för pengar man inte har. Nå, ja, huruvida det stämmer att
grisvakterskorna ursprungligen också hade sålt grisen till dess ressugna ägare
är fortfarande oklart, och således lyckats med konststycket att sälja den två
gånger är oklart för bröderna som köpte henne åt Br. Stefan, men det är kristallklart att bröderna blev bedragna.
Ränta och amorteringar översteg grisens faktiska värde om man ser till
kringkostnader för hage, övernattningstält, koppel m.m.
Smekmånaden
med grisen blev avkortad genom att dess rättmättiga ägare återvände från
Amerika och mot alla odds räknade ut
vart grisen hade tagit vägen, trots att det hade meddelats per e-mejl av
grisvaktarskorna, att den var bortsprungen. Grisvaktarskornas grannar läckte
nämligen ut, att två munkar hade hämtat grisen. Således visade det sig att
gåtan i episoden kunden lösas lättare än någon väntade. Grisens rättmättiga
ägare hade nämligen anhållit om att Br.
Frans-Eric skulle döpa deras son för knappt ett år sedan, vilket skedde,
och lagt märke till att han inte bara var en katolsk präst utan även en munk.
Grisen förblev odöpt och kom således tillbaka till familjen som ägde henne och
till familjens barn som älskade henne. Klosterfriden som hade störts något att
grisens bökiga intåg i den andliga gemenskapen återställdes.
Det
kan inte sägas att Br. Stefan saknar
"sin" gris. Han visade sig vara skeptisk beträffande vem som skulle
sköta grisen från första ögonblicket. Br.
Ingmund, tycker om skämt, men var för praktiskt lagd att tro att alla
gäster på Franciskusgården, även andra än muslimer och judar, skulle finna sig
till rätta med ett djur som svenskar främst uppskattar som huvudrätten på
julbordet. Br. Michael, också novis,
uppskattade grisens mysiga och ivriga grymtande så fort han försågs med mat,
men inte heller han förstod, att när grisen sög på människors tår, att detta
var en inlärd signal enligt den behavioristiska psykologins alla regler, att
hon ville lämna rummet för att kissa på något lämpligare ställe, och inte något
freudianskt tecken på regression till stadiet då den diade suggan. Alltså blev inte
grisen, som ändå var av fel kön, antagen som postulant på Franciskusgården, och
Rufus, som tidigt i episoden gav
grisen en örfil utan att dra in klorna, då denne åt upp all hans mat, jublade
då den exklaustrerades.
Undertecknad av minigrisen Serafia.