Inför
Julen 2001 … till eftertanke
Guds existens har alltid varit filosofins huvudfråga, ty
på den frågan hänger meningsfullheten i alla andra frågor. Utan ett positivt
svar på frågan, "Finns Gud?", så måste man acceptera
att det inte föreligger någon rationell förklaring för människans existens och
tankar. Detta filosofiska problem blir inte mindre om man påstår att världen
och människan har kommit till av slump, ty om man hävdar att Gud inte finns, då
är den naturliga följdfrågan, "Varför finns det då någonting
överhuvudtaget, eftersom tid och rum, materia och energi inte är eviga?".
Utan ett positivt svar på denna fråga "Finns Gud?",
kan man faktiskt inte hävda att det finns någon logisk skillnad mellan varande
och icke-varande, mellan orsak och verkan, mellan sant och falskt, mellan rätt
och fel eller mellan skönt och fult. Om vi inte kan veta något om vårt
universums ursprung eller mål, blir allt relativt. Existens blir en absurditet.
Man tvingas att se på sin tillvaro utifrån en helt skeptisk synvinkel. Man
tvingas att jämt tala om "upplevelser" istället för "verklighet",
om "iakttagelser" och "rön" istället för "lagar" och "principer”, om
"känslor” och "tycke" istället för "insikt" och
"godhet" o.s.v.
Nej, om man inte utgår ifrån Guds existens, hamnar man
utan återvändo i någon irrationell form av ateistisk eller agnostisk "existentialism".
I avsaknad av all objektiv kunskap om meningen med vår existens måste man då
nöja sig med att uppmana människor att ikläda sitt eget liv och sina egna
moraliska beslut en subjektiv och enbart timlig betydelse. Beträffande
riktigheten i samhällets lagar kan man bara hänvisa till majoritetens åsikt.
Varför tror vi på Julevangeliet?
Tron på Guds människoblivande i Jesus Kristus, som ju är
anledningen till att vi firar Jul, kan givetvis inte vara något bevis på Guds
existens. Kan Guds människoblivande då åtminstone vara bevis på att den Gud,
vars existens en rationell syn på vår tillvaro tycks kräva, inte endast är en
opersonlig kraft eller ett mönster i det stora alltet? Är Julens budskap ett
slags bevis på att människor är skapade till Guds avbild och att han vill stå i
ett särskilt förhållande till oss och bana väg för oss att förenas med honom i
ett tillkommande liv?
Hur man uttrycker sig om den saken beror givetvis på vad
man lägger i begreppet "bevis". Egentligen har innehållet i Julens
budskap inte med vetande utan med tro att göra. Man kan mycket väl tala om
"bevis" på Guds existens, men inte så gärna om "bevis" på
att barnet som föddes i Betlehem var Guds Son. Jesu jungfrufödelse är heller
inget bevis på det, utan just en trossats. Men detta betyder inte att vi tror
att Jesus Kristus är världens Frälsare utan goda grunder.
Tyvärr finns det övertygade kristna som försöker försvara
sin tro på helt irrationellt sätt. Det finns troende som enbart talar om sina
"upplevelser", och sina "känslor", som endast har
"tyckande" att komma med då de konfronterar ateister och agnostiker.
Och detta är mycket olyckligt eftersom Julens budskap om Guds människoblivande
ändå är ett komplement till det som förnuftet kan komma fram till beträffande
den logiska nödvändigheten i att acceptera Guds existens som filosofisk
sanning.
Det underbara som skedde i Betlehem, då Maria fick föda
sitt barn bland djuren på stallets strå därför att Josef inte kunde hitta något
annat härbärge åt henne och herdarna på änglarnas tillskyndan kom dit för att
tillbedja den som Gud hade sänt i världen, är faktiskt inte endast ämnat att
tilltala människor med en sentimental läggning som hört berättelsen förtäljas
allt sedan barnsben. Anledningen att vi tror på julevangeliet är inte bara att
Mamma och Pappa har sagt att det var så. Eller därför att Bibeln säger att det
var så. Eller därför att man har en god vän med en stark och bärande tro som
säger att det var så. Eller därför att Påven säger att det var så!
Tro på auktoritet är givetvis en viktig aspekt av all
kunskapsförmedling, också förmedlingen av religiös kunskap, men våra andliga
övertygelser vilar på mer än naken auktoritetstro. Vår tro vilar också på ett
slags logisk överensstämmelse mellan varje människas innersta förhoppningar och
strävanden och innehållet i Evangeliet.
Hopp och logik stämmer överens.
Det finns inte någon text i den Heliga Skrift som är
bättre lämpad att lyfta fram den logiska överensstämmelsen mellan filosofisk
argumentation för Guds existens och en teologisk analys av Guds uppenbarelse av
sig själv och frälsningens väg i Jesus Kristus än inledningen till Aposteln
Johannes’ evangelium som uppläses på Juldagen:
"I begynnelsen var Ordet,
och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom
honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.
I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret,
och mörkret har inte övervunnit det… Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla
människor, skulle nu komma in i världen. Han var i världen och världen hade
blivit till genom honom, men världen kände honom inte...
Och Ordet blev kött och bodde
ibland oss och vi såg hans härlighet, en härlighet som den enfödde Sonen har av
Fadern, och han var full av nåd och sanning… Av hans fullhet har vi alla fått
del, med nåd och åter nåd… Ingen har någonsin sett Gud (men) den enfödde Sonen,
som själv är Gud, har uppenbarat honom. "
"Mörkret som inte har övervunnit ljuset"
är givetvis syndens mörker – syndens herravälde i den fallna världen. Men vad
är "Ljuset som lyser i mörkret"? Med tanke på Johannes logoV-begreppet
(ordet) måste detta "ljus"
ha anknytning till det rationella hos människan, men det är säkert inte bara
förnuftets ljus utan också hoppets ljus. I detta sammanhang skall vi dock inte
genast tänka på det övernaturliga hoppet som Aposteln Paulus beskriver som en
nådegåva, det hopp som definieras som en teologisk dygd, utan på det hopp som
förekommer hos alla människor och är lika naturligt som hennes förnuft. Vi
behöver inte tänka endast på specifika situationer, där erfarenheten har lärt
oss att det finns anledning att förvänta sig något positivt. Människor i gemen,
just på grund av att de är personer skapade till Guds avbild, äger en viss
intuitiv kunskap om den andliga dimensionen av deras existens som oftast kallas
för själen. Således har vi ett allmänt hopp om att hur det än går för oss under
detta liv, så kommer det att bli en rättvis fortsättning för den enskilda
människan.
Att ett sådant hopp är allmänmänskligt är uppenbart om
man studerar antropologi och historia. Att ateister och anhängare av vissa
religioner, t.ex. buddhism, medvetet motverkar sådana förhoppningar hos sig
själva motbevisar inte att sådant hopp är naturligt. Snarare förhåller det sig
tvärtom. Ett sådant naturligt hopp förutsätter inte transcendental tillförlit
till den sanne Guden och vissheten om dennes makt att rädda människan från allt
som hotar henne. Sådant hopp är oftast oreflekterat.
Människan hoppas alltså av denna enkla anledning, att hon
är en person, d.v.s. på grund av att hon mer eller mindre intuitivt förstår så
mycket om sig själv att hon vet att hon inte bara är en del av något
annat eller endast ett exemplar av någon art. Hon förstår att hon är unik, att
hon har ett unikt varande och ett unikt värde som inte kan avlägsnas. Ja,
människan är medveten om sig själv. Hon erfar sig själv som ett eget subjekt
och vägrar tillåta någon att endast betrakta henne som objekt. Då hon handlar
på ett autentiskt sätt utgår hennes handlande från hennes varande som person
och hon kan således knappast föreställa sig själv som en enbart fysisk varelse.
Hennes varande har en metafysisk dimension!
Mod och metafysik.
Det är emellertid ganska skrämmande för oss människor att
inrikta oss på förening med det Stora Varat, eftersom vi i högsta grad är
sammansatta varelser – en sammansättning av såväl en fysisk kropp som en
icke-fysisk själ eller ande. Vårt känsloliv protesterar då vi försöker frigöra
våra andliga aspirationer från vårt kött och blod. Är jag förmögen att ta emot
det liv som Gud kallar mig till i den tillkommande världen? Skulle jag kunna
glädje mig åt ett liv i Gud som är upphöjt över allt som jag känner till och
kan förstå? Kanske skulle jag drunkna i Guds oändlighet – upphöra att finnas
till som en egen person! I så fall vad är det för mening med mina strävanden i
detta liv? Och om förening med Gud innebär slutet för mig som person, då är det
väl egentligen likgiltigt om Gud finns eller ej!
Å andra sidan, om det nu verkligen finns en evig framtid
för mig som person, och om mitt personliga varande skall bestå i ett
tillkommande liv, vilket är vad det medfödda hoppet jag har inom mig säger, hur
skall jag då få mod att tänka mig en metafysisk utveckling – jag som inte bara
är av kött och blod utan också behäftad med synd?
Gud besvarar människans hopp
genom sitt människoblivande.
Det gudomliga Ord, genom vilket Gud har skapat mig och
allt, det Ord, vilket talar såväl om vem du och jag är som om vem Gud är, blev
kött och blod i Jesus Kristus, som du och jag. Och efter denne dog på korset,
uppstod han kroppsligen.
I budskapet om Guds människoblivande, som är
julevangeliets kärna, finns en logik som både talar till mitt förnuft och samtidigt
framkallar mod att hoppas på frälsning genom honom. Om Gud har blivit en av oss
– en människa som vi – då kan han förstå och älska mig till fullo. Då är det
rimligt för mig att tro att han kan befria mig från min synd utan att
omintetgöra mig. Då vågar jag frimodigt ingå i ett kärlekens förhållande till
honom, ty han älskar mig – kropp och själ.
Ap. Johannes skriver i sitt första brev: "Gud är
kärlek (och) så uppenbarades Guds kärlek hos oss – han sände sin enfödde Son
till världen… till försoning för våra synder… Vi har sett och vittnar om att
Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare… Rädsla finns inte i kärleken,
utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan… (Men) vi älskar därför att han
först har älskat oss."
Hoppets Gud.
Stjärnan är vårt julfirandes symbol för hoppet framför
alla andra. Det var Österlandets vise män, några orientaliska filosofer, som
följde den till Betlehem. De kom mycket senare fram, men hittade ändå till
samma Jesusbarn, samme Frälsare, som de enkla herdarna, ty hoppets Gud är allas
Gud.
En
påvelig eftergift.
Man vill
gärna föreställa sig att, till skillnad från folk i gemen, helgonen och även
vanliga klosterbröder alltid får förbereda sig för Kristi Födelses Högtid utan
distraktioner och bekymmer av olika slag. Således inbillar sig många, att den
helige Franciskus fick förbereda sitt berömda julfirande i Greccio under en tid
av sitt liv, då han fick vara i upphöjd ro. Men så var det inte.
För det
första led helgonet av flera allvarliga sjukdomar – troligen av tuberkulos,
malaria, magsår och trakom (egyptisk ögonsjuka). Han var dödstrött och han
pinandes av kroppsligt lidande. Han såg dåligt och från hans ögon rann tårar
hela tiden.
För det
andra måste man komma ihåg, att Franciskus inte längre var brödraskapets
ledare. Ändå begärde man, att han skulle revidera brödernas regula. Han
hade kämpat mot att hans brödraskap skulle utvecklas till en orden, som i
likhet med dominikanerna och andra ordnar, skulle förfoga över byggnader,
böcker och pengar. Denna kamp var inte endast en kamp med många av hans
medbröder, t.ex. med broder Elias, som var hans personlige vän och andliga stöd
från den tid, då han gick genom sin ungdomliga omvändelse, och som han själv
hade velat ha som brödernas föreståndare. Helgonet utkämpade också en kamp inom
sig själv. Franciskus hade ju lovat Katolska Kyrkan och den heliga Fadern i Rom
absolut lydnad. Kyrkans män, t.ex. Kardinal Ugolino, som Franciskus litade på
och som han hade lovat särskilt lydnad, var också mycket angelägna om att han
skulle skriva en ny ordensregel som kunde stadfästas av påven.
Franciskus
fruktade att en mildare ordensregel följaktligen kunde resultera i förlusten av
den fattigdom och ringhet som han blev kallad till, och således i förlusten av
den ödmjukhet och glädje som hans bokstavliga läsning av Evangeliet gav upphov
till. Utav lydnad mot Kyrkan och för att undvika brödraskapets undergång gjorde
han vissa kompromisser, så att hans ordensregel kunde fastställas den 29
november år 1223 av Påven Honorius III. Denna underkastelse blev dock en
korsfästelse för Franciskus. Man kan inte påstå att hans hjärta fick ro även om
han med sitt förstånd säkert begrep att det var bäst att han nu endast med sitt
personliga exempel kunde mana till den fullkomlighet som han alltid
eftersträvade.
Från påven
fick Franciskus som ett slags kompensation, rätten att fira Jul på ett alldeles
nytt och personligt sätt. I närheten av Greccio förvandlade helgonet en grotta
till ett kapell. Han ordnade så, att den Heliga Mässan kunde firas vid krubban
i vilken ett barn lades. Många omvittnade att barnet öppnade sina ögon och
utstrålade ett ljus som omhöljde Franciskus, då han tog upp det i sina armar.
Julmässa i Greccio.
En viss Giovanni
(di Velita) som helgonet tyckte mycket om bodde där. Franciskus skickade bud
till honom och sade: "Jag vill göra något för att påminna folk om hur det
heliga barnet föddes i Betlehem och framställa denna händelse så att de förstår
hur han saknade alla bekvämligheter redan som spädbarn och hur han lades i en
krubba för foder där en oxe och en åsna stod i stallet. "
När festen
nalkades, kallade helgonet samman sina medbröder från olika håll. Män och
kvinnor från grannskapet iordninggjorde ljus och facklor för att upplysa den
natt som har lyst genom århundraden och vars stjärna skiner alltjämt.
Nu kunde
enkelheten vördas och fattigdomen hyllas. Ödmjukheten kunde upphöjas… Bröderna
sjöng och Franciskus stod vid krubban och suckade av glädje.
(Utdrag
ur Vita Prima S.F. av Tomas av Celano)
Det
händer hos oss på klostret
Som vanligt
så här års märker vi att Broder Ingmunds och Broder Stefans
böneliv tycks bli allt intensivare. Det som verkar konstigt är att de tittar
lite snett på varandra när de går in i kapellet, men förklaringen är enkel.
Broder Stefan, som samlar ungdomarna och som håller på att planera några
skidläger med dem ber ständigt om kallt väder och mycket snö. Broder Ingmund
som är klostrets ekonom ber om blidväder och en grön vinter med tanke på vad
det kostar att värma upp huset. Än så länge har man inte kunnat föreslå att de
försöker komma överens på något ekumeniskt bönemöte.
Broder
Frans-Eric brukar inte
uppvisa särskilt många tecken på hemlängtan till USA eftersom han nu har bott i
Sverige drygt 30 år om man bortser från novistiden i England. Men just
novistiden i England tycks ha haft en förstärkande effekt på vissa anglosaxiska
julseder som han vägrar låta falla i glömska – "mince meat pie"
och "fruit cake". Han är
heller inte nöjd med att äta upp allt själv utan alla måste smaka och se glada
ut.
Tis the season to be jolly !
Fa-la-la-la-la ! La-la-la-la !
Till allas
förvåning kan Broder Maximilian, som om somrarna hängivet ägnar sig åt
att få sina bisamhällen att producera sötma åt Franciskusgården, ägna sina
vintrar åt att göra surdeg och surkål. Han tycks heller inte låta marknaden
styra sin produktion. I varje fall påminner han om att efter Jul kommer Fasta
och då lägger man helst surkål på brödet istället för honung.
Hem till Jul
Ja, Broder
Antonius kommer hem från Assisi till jul och vi får se om han kommer ihåg
det svenska språket. I varje fall har Broder Rufus markerat att han inte tänker
lära sig varken italienska eller något annat utländskt människospråk förutom
eventuellt "katta-lanska".
Broder
Rufus’, vår
fyrbenta broders ögon blir stora, och han lyssnar alltid med påtagligt
intresse, då det rapporteras om djuraktivister på T.V. Det märks att han är för
befrielse av alla pälsdjur som uppföds i bur, eftersom han tänker på buren som
han transporteras till veterinären i, och han är definitivt emot att människor
skall få göra medicinska experiment med försökskatter. Vi har också lagt märke
till att, när han tittar på någon gammal långfilm om Vilda Västern, så är han
varken för ko-boyserna eller indianerna utan just för bufflarna,
grisslybjörnarna o.s.v. Men på frågan om han vill bli "vegan" – blev
han alldeles stum. Bröderna försäkrade honom att vi var fullt beredda att stå
för den ekonomiska förlusten om han vill kasta sista lasset av "Miau"
och "Whiskas" och köpa in burkar av konserverade morötter och ärtor
istället men se, då blev han sur och sade att han endast ville svara på frågor
som tillställes honom skriftligen i förväg. På frågan om han skulle avstå från
sina godbitar av kalkon på juldagen blev han vansinnig och förklarade med
brösttonerna att man absolut inte skall blanda ihop politik och religion.