Jul 2003 …till eftertanke
Allt sedan 1700-och 1800-talet, d.v.s. sedan den ”moderna”
tidsepokens genombrott, har en del av den intellektuella eliten förklarat för
allmänheten att kristendomens dagar är räknade, ja, att all traditionell
religion är dödsdömd. Både franska och ryska revolutionärer ville, till
exempel, avskaffa firandet av Jesu Kristi födelse som världens Frälsare. Detta
till trots, firar vi Jul än idag, låt vara med ungefär samma blandning av
kristna och hedniska element som alltid har präglat denna helg, och med ett
allt större mått av kommersialism. Ännu har ingen föreslagit att man kunde
ersätta den kristna Julen med låt oss säga Galileo Galileis födelsedag eller
Henry Fords eller Albert Einsteins. Betyder detta att den ”post-moderna”
människan ändå längtar efter någon slags frälsning från den värld som
naturvetenskap och teknologi har omdanat bortom igenkännandet för de människor
som levt tidigare i historien? Svaret tycks vara ett bestämt ”JA”. Längtan
efter frälsning är lika aktuell för den ”post-moderna” människan som för
den antika eller den medeltida människan. Kristna motiv figurerar på ett
framträdande sätt i dagens litteratur, drama och underhållning. Tänk bara på hur ”Stjärnornas Krig”
och ”Sagan om Ringen” bygger på reflexion kring en nödvändig
kamp mellan det goda och det onda.
Ett mera förvånansvärt exempel är Matrix-filmerna. Dessa kan ju
inte betraktas bara som ”sci-fi” eller som ”Kung Fu”, utan som
ett exempel på postmodernistisk filosofisk debatt med mycket tydliga religiösa
övertoner. Åskådaren frågar sig genast om denna film vill vara kristen,
buddistisk, gnostisk eller bara skeptisk?
Matrix är den
fångenskap… som uppstår ur vår kunskap.
På engelska
är ”matrix” ett mer eller mindre tekniskt uttryck för en omgivning,
ja, t.o.m. för förhållandena i ett system, som ger upphov till, eller
form till, något annat. Ordet kan alltså beteckna allt från moderliv till
matematiska tabeller som används för att lösa räkneuppgifter, till en
bergsmassa, som omger en malmåder, till en gjutform eller just till en matris
som används då något skall utstansas. Matrix-filmernas bakgrund är ett pågående
krig mellan oss människor och våra maskiner, som är ingenting annat än en frukt
av människans kunskap, en kunskap som vi, enligt den kristna trostraditionen,
äger ”på gott och ont”. Således kan man förstå begreppet ”matrix”
i dessa filmer som en slags motsvarighet till fångenskap i synden, döden och
djävulen som uppstår p.g.a. människans
syndafall såsom den är beskriven i Första Moseboken.
En ”hacker” … erkänns
som cybervärldens Messias.
Onekligen är
trilogins aktionshjälte, ”Neo” (Keanu Reeves), en
messias/frälsaregestalt, som åtar sig att rädda mänskligheten från träldom i
den illusoriska cybervärlden som datorerna har gett upphov till – en maskinstyrd
värld. Namnet ”Neo” syftar dock inte bara på en ny Messias, utan
namnet är ett anagram för ONE, d.v.s. ”the One”, ”den som profeterna
förutsåg” som befriare. Hans alias, ”Thomas Andersson” anknyter både
till Aposteln Thomas, tvivlaren, och till ”Människosonen” (SON OF MAN),
vilket Jesus kallade sig själv, eftersom Anderson i sin tur bygger på ”andros”,
som betyder ”man” på grekiska. Hjältens älskarinna heter ”Trinity”
(Treenigheten), trots att dennes förhållande till henne verkar i högsta grad
köttslig. ”Arkitekten”, som på något sätt representerar den Onde, beskriver
”Neo” som ”den Sjätte”, ”den som kan älska”, förmodligen
som en nytestamentlig kontrast till den ”lagiska” tron som präglar de fem
gammaltestamentliga Moseböckerna.
Kristna motiv används… som en trojansk häst.
I själva verket använder Matrix-filmerna sig av påfallande många
kristna motiv endast med syfte att omdana den kristna tron. ”Neo” försöker
befria cybervärldens trälar genom våld. Hans egen död är blott en olycka, inte
ett fritt val eller ett offer, trots en kinematografisk framställning av den i
korsform. Detta bara bekräftar dunkelheten i ”Neos” identitet och
avsikter. Här kan vi ana existentialismens betoning på människans nakna vilja
som nyckel till äkthet.
Vidare tycks ”Sion”, de frälstas paradis i filmerna, vara
allt annat än ett upphöjt och evigt varande i Gud. ”Sion” tycks endast
erbjuda en ganska intetsägande materiell, d.v.s. fysisk existens, åt dem som
räddas undan cybervärldens simulerade men alltid spännande verklighet.
Gnostiska och
buddhistiska motiv.
Ja, man kan
också konstatera helt klart att Matrix-filmerna använder gnostiska och
buddhistiska motiv lika gärna som kristna. ”Arkitekten” förklarar att
han är den som har skapat ”matrix”. Alltså motsvarar han gnosticismens ”demiurg”,
mer än den som vi kristna kallar den Onde. Gnostikerna trodde ju att den Onde
hade danat den materiella världen, inklusive människans kropp, som ett fängelse
för hennes själ. Men, i Matrix-filmerna har man vänt på gnosticismens
grundtanke. Det är människans ande som är fånge i dessa förprogrammerade
mentala konstruktioner. Enligt Matrix-filmerna finns alltså friheten i en
materiell värld – i en köttslig
existens. Ändå är det just genom gnostisk upplysning, genom hemlig kunskap om
såväl cybervärlden liksom om den fysiska verkligheten, som ”Neo” skall
befria människor.
I Matrix-filmerna
finner man också asiatiska religioners ”maya”-begrepp, begreppet om
existensens illusoriska och fåfängliga kretsgång, vilken upplysta själar måste
bryta sig ut ur, dock inte med våld som i dessa filmer.
En annan
aspekt av asiatisk religion som framträder i Matrix-filmerna är tanken, att man
måste göra sig fri från övertygelsen om ”det bestående jaget” och förena
sig med ”det stora alltet”, alternativt ”det stora intet”. ”Neo”
får faktiskt hjälp till sin egen upplysning av en ung gosse klädd i buddhistisk
munkdräkt, och scenen med ”Arkitekten” framför hundratals datorskärmar,
som visar ”Neos” motsägelsefulla personlighetsdrag, framkallar tvivel i
honom om sin egen identitet. Men som sagt i det föregående, tycks ”Neo”
alltid bemöta sådana problematiska insikter med sin viljas styrka.
En filosofisk
utmaning… eller en religiös?
Det är
uppenbart att Matrix-filmerna ständigt tar upp filosofiska frågeställningar,
t.ex. frågan om att allting är förutbestämt genom det som redan har hänt (determinism)
eller om det finns val som är verkligen fria. Till sist handlar trilogin om
verklighetens beskaffenhet och detta är en metafysisk fråga. Får vi då något
svar i filmerna?
I en aura av
”mindless” popkultur, tycks Matrix-filmerna andas den totala skepticism,
som ligger till grund för postmodernismen betraktad som en anti-filosofi, vilket är den kristna filosofiska
realismens ärkefiende. Till sist vet vi inte ens om ”Sion” är mer
verklig än det som omfattas av ”the matrix”.
Men
postmodernism är inte en religionsfientlig filosofi; den understödjer
irrationell religion och gör inga anspråk på Sanningen i bestämd
form och med ett stort ”S”. Postmodernistisk religion är bara upplevelse.
För postmodernistisk religion finns ingen sanning bortom upplevelse. Den ser
varje anspråk på den yttersta sanningen just som en ”matrix” –
ett fängelse.
Det kristna
budskapet vid Jultiden
Det kristna budskapet vid Jultiden har aldrig kunnat hotas av den
”matrix” av oskyldiga hedniska seder och fantasier som blev kvar kring
Kyrkans firande av vår Herre och Frälsares Jesu Kristi Födelse, efter det att
Europas olika länder missionerades. Inte heller tror någon att dagens
kommersialism har något med det kristna budskapet att göra. Alla har kunnat
förstå skillnaden mellan Jesusbarnet och jultomten, eftersom alla har haft ett
objektivt verklighetsbegrepp. Visst har det alltid varit en utmaning för
människor, att med full tillit, tro på den sanne Gudens människoblivande, och
med full tillit, tro att en jungfru fött en son, lindat honom och lagt honom i
en krubba i ett stall i en liten by, vid en viss tid i historien i enlighet med
profetians ord, och att denne tillika är Guds Son och världens Frälsare. Men
det finns ingen som helst utmaning i en inbjudan att tro vad som helst, vilket
är precis vad man kommer med, då man reducerar begreppet sanning till
upplevelse.
Som G.K. Chesterton en gång
uttryckte saken, så är inte problemet ”att människor inte kan tro på
någonting då de upphör att tro på den sanne Guden, utan att de kan tro på vad
som helst” – även att frågan om livets mening kan avgöras av en ”karatespark”
mot huvudet.
den
h{lige Fravnsi;sko~ o{ille e[ura;
e[Ã lhvfa;nde ejikwvn
ajf
Guvd~ mevnnicw`bli;fande
”Folk
blev mycket tagna av denna framställning av Julens mysterium… Bröderna sjöng
och d.h. Franciskus stod vid krubban och suckade av glädje.”
Under en
mörk period av Östkyrkans historia ifrågasatte man faktiskt om man verkligen
fick avbilda Kristus, Maria, helgonen och änglarna, och vörda dessa bilder
under gudstjänst. Förmodligen var det främst p.g.a. det muslimska trycket på
kristenheten som ikonoklasterna kom att betrakta ”ikoner” som ett brott mot
Guds bud. Man citerade Moseböckerna där det står skrivet: ”Jag är Herren,
din Gud… Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig
någon avbild av någonting uppe i himmelen eller nere på jorden eller i vattnet
under jorden. Du skall inte tillbedja dem eller tjäna dem.”[2] Ikonoklasterna
(bildstormarna) började förstöra all kyrkliga konst som de kom över.
Ikonmålarna flydde till Väst.
Det var
Sjunde Ekumeniska Konciliet som fastslog riktigheten i att göra och vörda, dock
inte tillbedja, bilder som gjordes för liturgiskt bruk och enskild andakt. Att
avvisa eller ringakta detta beslut är faktiskt att avvika från den ”ortodoxa”
tron – den tro som förhärligar Gud på rätt sätt. Varför? Jo, därför att Gud
själv gav oss sin sanna avbild genom sitt människoblivande i Jesus Kristus. Det
var alltså Guds inkarnation som upphävde det gammaltestamentliga bildförbudet
liksom Jesu Kristi offerdöd gjorde gammaltestamentliga djuroffer överflödiga.
Att vörda bilder, antingen de är målade eller snidade, är följaktligen en
bekännelsehandling, t.ex. då man knäböjer och kysser träskulpturen av
Jesusbarnet, som präster sträcker fram åt gudstjänstsbesökarna efter Julens
midnattsmässa.
[1] Joh. 1:14
[2] 5 Mos. 5:7-9
Hos oss på klostret
Tyvärr får Broder
Rufus, klosterkatten, tillfälle vid vårt årliga julfirande på
Franciskusgården att driva några av de tvistefrågor som han med stor stridslust
har engagerat sig i genom åren. Från sin föregångare salig i åminnelse, Broder
Hubertus, har han ärvt den mycket känsliga frågan om varför det inte finns
någon träskulptur av en katt i landskapet som omger vår julkrubba. Det finns en
oxe, en åsna, massor med får, en hund, förmodligen därför att den skall
föreställa en vallhund, ibland också duvor och även möss, vilket bevisar att
det är ett stort fel att utesluta representationen av en katt, menar han. Broder
Rufus anser att han och sina artfränder är klart diskriminerade av oss vid
årets festliga tillställning och påpekar att ett sådant förfarande kan ha
långtgående konsekvenser. Han frågar med indignation: ”Kan ni nämna en enda process för kanonisering
(helgonförklaring) av en katt som är igång i Vatikanen?” Själv tycks han ha
ambitionen inte bara att bli den första kanoniserade katten i kyrkohistorien
utan det första helgonet som kanoniserats innan han dör, vilket vore logiskt
menar han, eftersom katter inte har någon odödlig själ.
Som alla vet
är Broder Ingmund inte bara den bland oss som har mest inflytande över
vår kokerska som lagar middag för oss på vardagar utan som helt enväldig avgör
menyn för alla söndagar och helgdagar. Den som väntar på att lingon skall
serveras på Franciskusgården får t.ex. ibland vänta flera månader innan hans bön
blir hörd. Trots det, brukar Broder Frans-Erics önskelista bli ganska
lång inför Julhögtiden. Han kan inte tänka sig middag på Juldagen utan
amerikansk majspudding, sötpotatis, tranbär- och kastanjesylt och vildris- och
champinjonfyllning till kalkonen, och detta utöver alla svenska specialiteter
som grön-, brun-, röd- och brysselkål, vilket skapar mycket merarbete för Broder
Ingmund. Men något motargument finns inte eftersom Broder Ingmund är
lika bestämd beträffande menyn för Julaftons middag, som absolut måste bestå av
såväl saltlånga som lutfisk och äggsås såväl som pepparsås. Ja, man måste
erkänna att samtal kring kulinariska traditioner kan bli lika svårartade som
teologiska samtal. Faktumet att människor, till skillnad från katter, hundar,
fåglar och fä, har en odödlig själ, har inte medfört att någon förenkling av
den näring som kroppen föredrar finns, utan tvärtom. Och märkligt nog är det
just vid kyrkliga högtider som kroppen också kräver sitt. Br. Rufus påpekar att
detta kan vara en teologisk konsekvens av den gamla misstanken om att en fest
för anden, som inte vore någon fest för kroppen, skulle kunna vara en rest av ”katarernas”
gamla irrlära som absolut ingenting har med katternas ädla religionsutövning
att göra, utan just med albigensernas.
Nyligen frågade
någon Broder Stefan, som i skrivandets stund är på ”tomtegång”,
om hur många grupper han har ”tomtat” för i år, men de var så många att
han knappt kunde räkna dem alla. Broder Stefan gör två olika, men lika
uppskattade personifieringar. Den ena är Sankt Nikolaus som är iklädd mitra och
korkåpa, bär kräkla, talar med tjock tysk brytning och framkallar en viss
vördnad. Den andra är den vanlige svenske tomten. Som den svenske tomten talar
han med skånsk accent. Då är han klädd i en röd men mycket trasig tomtedräkt
och ser ut som en överviktig ”hippie”.
Broder
Antonius påminner om
en annan gammal jultradition – influensa. Just för att hålla traditionen
levande har han vägrat låta vaccinera sig också i år.