Inför Jul 2006… till
eftertanke
I Sverige är
det mycket vanligt idag att man sätter upp en ”julkrubba” även i icke-katolska kyrkor, vilket absolut inte var
fallet för bara 50 år sedan. Givetvis hälsar vi franciskaner denna utveckling med tillfredställelse, eftersom ”julkrubban” hade sitt ursprung hos d.h. Franciskus som
använde sig av ett ”julspel” för att underlätta det enkla folkets förmåga att
föreställa sig Frälsarens födelse. Seden att sätta upp en ”julkrubba” har
t.o.m. spritt sig till en del fromma hem, fastän det alls inte är lika vanligt
som i t.ex. Italien, Spanien eller Tyskland, vilket man heller inte förväntar
sig i en sådan hårt sekulariserad kultur som den svenska, där fler och fler
människor knappt kan hålla isär Walt Disneys seriefigurer – Musse Pigg, Kalle
Anka, Peter Pan etc. från Maria, Josef, herdarna, vise männen, och änglarna i
berättelserna om Jesu födelse i den Heliga Skrift. Det finns dock en likhet
mellan fantasilandskapen som man skapar kring Betlehems stall, där Jesus
föddes, och de tecknade landskapen i Disneys, eller de datoriserade filmer, som
”Sagan om Ringen”, vilket faktiskt är
teologiskt intressant därför att landskapens syfte, till skillnad från de
snidade eller gjutna figurerna av Maria, Josef, herdarna, vise männen och
änglarna, tillsammans med formerna av djuren, oxen, åsnan, fåren, kamelerna
etc., är att betona den mirakulösa födelsens historicitet.
Visserligen
kan man inte påstå att figurerna nödvändigtvis är klädda i autentiska dräkter
eller att ansiktsdragen var autentiska för judar på Jesu tid. Fantasilandskapen
är dock inte bara imaginära – ofta eftersträvar man att skapa en paradisisk
vision av naturen vid tiden för Jesu födelse i Betlehem, vilket också har varit
typiskt för målerier allt sedan renässansen. Intuitivt tycks man vilja förena
den historiska sanningen om vår tro på Guds människoblivande med den teologiska
sanningen – läran att det gudomliga ingripande i historien har banat väg för
mänskligheten att återvinna det paradisiska tillståndet som gick förlorat vid
syndafallet.
Att det
finns en uppenbar fara i att låta fantasin verka fritt, då man bygger upp en ”julkrubba” är självklart. Den som inte
alls är hemma i den kristna trostraditionen skulle lätt kunna dra slutsatsen,
att de troende förstår julevangeliet som en myt istället för ett återgivande av
frälsningshistorien. Den teologiska sanningen om att Guds människoblivande är
intimt förknippat med människans möjligheter att träda in i ett gudsförhållande
som på sikt kan återföra henne till det paradisiska tillståndet innan
syndafallet – att föra henne in i det himmelska riket, som i sig är oförställbart
– är dock en värdefull om än omedveten insikt.
Seden att skapa ett fantasilandskap kring Betlehems stall är alltså inte
endast en fråga om estetisk anpassning av ”julkrubban”
till julgranen och annat festligt pynt, så att ingen skulle störas av en
realistisk förevisning av den fattigdom och smuts som kanske präglade stallet.
Den motiveras inte heller av den vanliga naturens mindre fängslande påverkan på
betraktaren.
Egentligen
är den sanning, som ett underbart fantasilandskap kring stallet där Jesus
föddes förmedlar, inte bara en teologisk sanning, utan också en antropologisk
sanning, eftersom den säger något om människans egentliga natur kontra hennes
fallna natur i den fallna världen. Människan skapades ju inte bara för jorden.
Hon skapades också för himmelen, och den jord, där hon skulle förbereda sig för
evig förening med Gud, skapades från början som ett paradis.
Det leder
nog fel alltså om vi tänker på Guds paradis som en geografisk plats i det
förflutna. Begreppet skall nog hellre relateras till ett tillstånd, ett
tillstånd i vilket människan har ett intimt umgänge med Gud, ett tillstånd i
vilket hans hjälpande nåd bevarar människan från all skada och farlighet och i
vilket hans heliggörande nåd förbereder henne för det saliga åskådandet och den
mystiska föreningen med honom. Förmörkad av synd vet vi inte riktigt hur vi
skall föreställa oss paradiset, men vi kan med fantasins hjälp göra ett försök.
Med vårt inre öga visualiserar vi naturen med alla växter och träd i prunkande
skönhet och alla levande varelser i ett harmoniskt förhållande till varandra
och till människan, som om djungelns lag inte längre rådde. Således beskriver
Profeten Jesaja det Heliga Landet efter den väntade Messias ankomst: ”Ett skott skall skjuta upp ur Jesses
avhuggna stam, och en telning från dess rötter skall bära frukt… då skulle
vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar, och
kalvar och unga lejon och gödboskap skulle sämjas tillhopa, och en liten gosse
skall valla dem. Kor och björnar skulle gå och beta, och deras ungar skulle
ligga tillhopa, likasom oxar. Ett spenabarn skall leka invid en huggorms hål
och ett avvant barn sträcka ut sin hand efter basiliskens öga. Och ingenstädes
på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall
vara fullt av Herrens kunskap likasom havsdjupet är fyllt av vattnet.” (jes. 11:6-9)
Man kan
givetvis konstatera att den kristna övertygelsen är, att Maria, den av Gud utkorade
och av arvsynden obefläckade jungfrun, blev genom Guds människoblivande, den
nya Eva, ”den som skall söndertrampa den
gamle ormens (d.v.s. Satans eller djävulens) huvud” (1 Mos. 3:13),
då hon framföder Kristus, ”den nye Adam”
(1 kor. 15:45), som sändes i
världen för att förlossa mänskligheten från synden, döden och djävulen och, i
någon mening, bana åter vägen in i paradiset för oss.
Ja, man ser
spår av den senjudiska läran om de yttersta tingen också i Nya Testamentet,
bl.a. tanken att paradiset är förvarat i ”den
tredje himmelen”, där t.ex. Jesus lovar att vara tillsammans med den
botfärdige rövaren som dör på korset med honom (luk.
23:43). Aposteln Paulus nämner också paradiset, då han säger att han i
hänryckning har kommit dit och fått höra ”outsägliga
ord” (2 kor. 12:4). Vidare, i
Johannes Uppenbarelse omnämns paradiset, där ”livets träd” växer, vilket framställes som en aspekt av himmelen
och en del av de troendes segerlön. (upp.
2:7) .
Alltså är
idén att paradiset åter blev synligt för människan då vår Frälsare, Jesus Kristus,
föddes i Betlehem, helt i linje med evangelisternas redogörelse för änglarnas
himmelska sång. Fastän denna idé hör hemma bland ohistoriska legender, så är
den inte vilseledande i teologisk bemärkelse. Ibland säger ju människans
fantasi mer om vad hon innerst inne hoppas på än hennes intellekt.
Franciskus
och människor i nöd.
Läser man om
den helige Franciskus’ liv och omvändelse, ser man genast att det inte
förhåller sig så, att han, efter att ha ångrat sina svåra ungdomssynder börjat
ägna sig åt välgörenhet bland människor i nöd, det som i kristet sammanhang
kallas barmhärtighetsgärningar. Det var inte efter att ha genomgått kampen som
ledde till en total sinnesförändring, vilken klargjorde för honom hur avgörande
riktig tro på Gud är, att han började ägna sig åt barmhärtighetsgärningar. Det
var inte heller så, att först när han kom till intellektuell insikt om varför
Gud sände sin enfödde Son från all evighet in i tid och rum, in i vår värld,
för att födas bland djuren i Betlehems fattiga stall, arbeta som timmerman i
sitt anletes svett, bli en kringvandrande predikant utan visshet om hur han
skulle få mat för dagen eller tak över huvudet om natten och, till sist, att dö
mellan brottslingar på Golgatas grymma kors för att förlösa oss människor från
syndens makt, att helgonet nödgades börja ägna sig åt barmhärtighetsgärningar. Nej,
egentligen var det t.o.m. innan Franciskus svarade ”JA” på kallelsen att leva i
Jesu Kristi efterföljelse, som han började umgås med fattiga och sjuka
människor.
Att gå in i
detta umgänge var ju en oförklarlig handling för en förfinad ung man som helt
nyligen inte tänkte på mycket annat än fester, kvinnor, sång, och dans hur han
skulle kunna uppnå riddarerang, och bli adlad och rik – rikare än den nyrike
handelsman som han hade till far. Men plötsligt bytte han sina fina kläder mot
en utfattig tiggares smutsiga trasor och kysste det ruttnade köttet på en
spetälsk mans ansikte. Varför? Var det därför att han upplevde en psykisk kris,
när han nu hade blivit friköpt efter ett år som krigsfånge då så många av hans
vänner antingen hade stupat i striden mellan Assisi och Perugia eller blev kvar
i Perugias fängelsehåla, eller var det endast ytterligare ett utslag av sin
benägenhet att pröva sina personlighetsgränser med häpnadsväckande upptåg och
effektfulla gester? Vem vet? Bara Gud – och Gud kan använda allt som är i eller
händer en människa, då han vill kalla henne.
I varje
fall, vad man måste konstatera är, att Franciskus’ umgänge med de fattiga och
hans begrundan av deras utgångsläge i livet, liksom som hans begrundan av t.ex.
spetälska människors kroppsliga och själsliga lidanden, var en väsentlig aspekt
av hans omvändelse, ja, en väsentlig aspekt av den självkännedom som äkta
gudsmystik måste grunda sig på. Den helige Franciskus trädde in på mystikens
väg, då tron på Gud och ånger över sin synd grep honom. Helgonet menade att när
han lärde känna de fattiga, då lärde han känna sig själv; han menade också, att
genom bekantskapen med de spetälska lärde han känna sig själv. Och detta var
helt avgörande för hans utveckling, eftersom utan självkännedom kan kunskap om
Gud aldrig nå mystikens höjder. Det var alltså efter dessa händelser,
vilka var gudomliga ingripanden i hans, som han kunde höra Kristus tala till
honom från ikonkorset som hängde över altaret i San Damianus’ lilla förfallna
kyrka. Det var efter dessa händelser, som han kunde klä av sig naken på
torget i Assisi, lämna tillbaka till sin jordiska fader sina kläder och de
pengar som han fick då han sålde sin häst, för att sedan endast kunna göra
anspråk på det eviga arvet från sin Fader i himmelen och ta Fru Fattigdom till
sin andliga brud.
Det är dock
inte meningen att någon skall dra slutsatsen att man inte kan engagera sig i
franciskanska barmhärtighetsgärningar om man betvivlar, att man redan har någon
mystikens höjd i sikte. Meningen med det ovanstående är att lägga accenten på
självkännedom som en förutsättning för mystik.
Det bör också genast emellertid sägas att självkännedom är likväl en
förutsättning för all äkta mänsklig utveckling. Väljer jag att blunda för den
del av mänskligheten som är fattig eller i nöd, minskar jag på mina egna
möjligheter till självkunskap, till personlig utveckling och, slutligen, till
mystik. Blundar man för en del av människomysteriet, blundar man ju också för
en del av gudsmysteriet, eftersom Gud uppenbarar sig såväl genom alla dem han
har skapat och vilka lever i ett växelspel med den fallna världen, som genom sitt
eget människoblivande i Jesus Kristus, den fallna världens frälsare.
Jag kan
alltså endast lära känna mig själv på djupet i förhållande till andra, och
endast om jag möter andra just som människor och inte bara som objekt
för min välgörenhet, mitt sociala arbete eller min terapi. Välgörenhet var
också naturligt för den helige Franciskus, då han helt och hållet var kvar i
sina ambitiösa planer för framtiden och i ett liv levt för njutningens skull.
Det hörde, som bekant, till allt vad ”adlig” innebar, att utöva välgörenhet.
Men man kan inte åstadkomma ett riktigt möte med människor i nöd så länge de
endast förblir objekt för ens goda gärningar. Gör jag så, förblir jag inkrökt i
mig själv och utan möjlighet att lära känna mig själv genom dem. Fråga dig själv – skulle du vilja få hjälp av
någon enbart i syftet att bekräfta hans godhet, eller som resultat av hans
strävan att förbättra samhället, eller som föremål för ett terapeutiskt
program? Skulle du vilja vara mottagare för någons goda gärningar blott med
tanke på att han är förpliktad därtill av sin religion? Antagligen inte. Men du
skulle kanske vara illa tvungen till det, om du vore hemlös, hungrig eller
sjuk. Just därför talar Jesus om ”sina
minsta bröder och systrar” då han talar om de behövande. ”Jesu minsta bröder och systrar” måste
man möta just som människor och inte som ett led i en förtjänstfull handling,
inte ens som ett led i att vinna förtjänst inför Gud. Vidare kan man absolut
förvänta sig att ”Jesu minsta bröder och
systrar” också har något att ge på det personliga planet, emedan de, i
likhet med mig, är skapade av Gud och inte kan annat än återspegla något av
Skaparens härlighet. Kanske är de också behäftade med synder och påtagliga
tillkortakommanden, men även insikt i omständigheterna kring sådant kan bidra
mycket till min självkännedom, om jag motstår frestelsen att sätta mig till
doms.
I materiellt
avseende hade den helige Franciskus mycket lite att skänka fattiga, sjuka och
hemlösa människor efter sin omvändelse. Först och främst gav han sig själv åt
dem. Det karakteristiska tecknet på denna gåva var hans hövlighet mot dem.
Franciskus reserverade alltså inte den hövlighet, som han hade utvecklat som
affärsman och riddare för människor, som kunde förvänta sig att bli behandlade
såsom man behandlade människor vid hovet. Han bemötte alla, och särskilt de
fattiga, sjuka och hemlösa, men även tjuvar och våldsverkare, med en attityd av
tjänstvillighet som inte kunde tolkas som patroniserande. Han såg varje äkta
möte mellan människor som ett eftersträvansvärt privilegium. Varför? Jo, därför
att han såg samma potential i dem som Gud hade förverkligat i honom.
Ja, helgonet
var alltid berett att dela med sig av vad han hade. Kunde han tigga något åt en
annan, gjorde han gärna så. Han använde sig också av sina kontakter med
människor som hade materiella tillgångar och inflytande. Hade den helige
Franciskus levt i dag, och vore han utbildad som socialarbetare eller terapeut,
betvivlar jag absolut inte, att han också skulle ha delat med sig av den hjälp
som sådan kunskap möjliggör, men han skulle säkerligen ha erbjudit vad han hade
kunnat ge utan att höja sig över den behövande.
Den helige
Franciskus utövade som få andra, den ödmjukhet vilken Kristi människoblivande uppenbarade
som Guds egen ödmjukhet. Om vi förkovrar oss i denna ödmjukhet, kommer vi inte
endast att kunna resa upp människor som på olika sätt har fallit eller blivit nedslagna
längs livets väg, utan också bli upplyfta, om inte till mystikens höjder, så
åtminstone till nivån av äkta medmänsklighet.
Glöm inte att Gud själv blev människa i Jesus Kristus – sann människa –
för att rädda oss människor.