Inför Jul 2007… till
eftertanke
Vi är nog
väldigt många som har läst Tim Guénards självbiografiska bok Starkare
än Hat och även följetongen Min Andra Chans, som är en serie av
reflektioner över författarens brutala uppväxt, räddning, omvändelse till
kristen tro, äktenskap och liv som familjefar såväl som hans senare arbete
bland utslagna ungdomar. Berättelsen om hur han blev övergiven av sin mor och
svårt misshandlad av sin far, rymde från diverse franska ungdomsanstalter på
50-talet för att leva som tonåring på gatorna i Paris, för att så småningom bli
stenhuggare och professionell boxare, är både fascinerande och inspirerande. En
enda drivande tanke hade han i huvudet – att hämnas, ja att slå ihjäl sin far.
Man fängslas av hur denne machotyp leds steg för steg från ett liv präglat av
en kult av hårdhet och sexuell tygellöshet i samhällets mer eller mindre
laglösa periferi genom sin kontakt med de katolska boendegemenskaper inom
rörelsen L’arche (Arken), där de
troende delar sitt liv med ytterst svaga och handikappade barn.
Att läsa Tim
Guénards begrundan av Guds sätt att bana väg in i en ny tillvaro kännetecknad
av barmhärtighet, hopp och renhet till följd av hans åtagande för dessa barn
bland de troende, för ens tanker osökt till Betlehem och Guds människoblivande
som ett hjälplöst spädbarn. Detta, inte därför att man i det civila samhället
förknippar julfirandet i första hand med familjegemenskapen, utan p.g.a.
julhögtidens teologiska betydelse. Den Evige Fadern valde från all evighet sin
enfödde Son som skulle bli människa genom den Helige Andes kraft i den utkorade
Jungfrun Marias sköte. Alltså har även barndomen en specifik mening för
människans frälsning i enlighet med den Treenige Gudens rådslut. Men varför det
då?
BARNET i
VÅRT INRE.
Ja,
psykologer och psykoanalytiker talar ofta om att den vuxna människan alltid har
kvar barnet och barndomsupplevelser kvar i sitt psyke – i sitt sinne. I någon
utsträckning förblir man alltid det barn man en gång var – i positiv eller
negativ bemärkelse. Människans frälsning
måste också omfatta barnet inom sig. Därför måste barnet inom människan
förlossas från sina tidigare missöden och besvikelser om det skall kunna återlösas
från syndens, dödens och djävulens herravälde. Därför var det i teologisk
mening nödvändigt att Frälsaren skulle börja sitt frälsningsverk just som barn.
GUD HAR
ERFARIT VÅRA BEHOV.
Vidare
förhåller det sig så att människan genom ursynden,
Adams och Evas vägran att underordna sig Gud och hans bud, i sin strävan att
bli sin egen gud och pröva på allt, det onda såväl som det goda, har
åstadkommit att arvsyndens följder märks mycket tydligt också hos små barn,
även innan de kan synda medvetet. Ett litet barn måste faktiskt befrias från
sin självcentrering, sin egoism och sitt själviska sätt att handla, genom en
kärleksfull men disciplinerad uppfostran. Men barnets uppväxt i den fallna
världen som vi lever i kan bli mycket defekt. Möter barnet hos sina föräldrar
övergrepp och även fysiskt våld, bristande kärlek och allt som kylig
försumlighet heter, förstärks benägenheten till synd.
Barnet inom
den vuxna människan gör vad som helst för att vinna den kärlek som fattades
under sina späda år. Endast Gud kan hela sådana skador i människans inre, den
Gud som blev människa, som blev barnet i Betlehem, kan visa vägen in i den
himmelske Faderns famn och göra sin egen moder Maria, till vår moder. Tänk!
Även Gud har upplevt vad det innebär att behöva mänsklig kärlek, en moders
kärlek, en faders kärlek, den kärlek som han också erfor hos Maria och Josef.
KÄRLEKEN – MÄNSKLIG
och GUDOMLIG.
Det unika
med den kristna tron är, att den kärlek som vi tar emot från Gud är både
mänsklig och gudomlig, eftersom vi tror att Gud blev människa i Betlehems barn. Detta innebär dock
inte att den icke-troendes kärlek, den kärlek som enbart är mänsklig
inte kan vara helande, ty alla människor är skapade till Guds likhet och
avbild, eftersom det är Gud som omedelbart skapar människans ande – den
odödliga själen. Vidare blir människan endast skadad, inte fördärvad, av
ursyndens återverkningar i den fallna värden – det vi kallar arvsynd. Inte
heller kan man påstå, att alla som tror och är döpta lever upp till sin tro på
ett sätt som tillåter dem att verkligen förmedla gudomlig kärlek. Men i princip
har den troende tillgång till övernaturliga resurser därför att han har
tillgång till den gudomliga nåden, vilken förmedlas sakramentalt.
Vidare har
den troende människan en uttrycklig kallelse till bön och helgelse. Samtidigt
som hon ständigt hänvisar till en kärlek som vida övergår sin egen förmåga att
älska – Guds kärlek – försöker hon förstå sin nästa och handla barmhärtigt.
Såsom det står i den Heliga Skrift, Gud är kärleken (1 joh. 4.8) . Att vara kärleksfull är alltså inte bara en av
Guds egenskaper, ty Gud är kärleken i den mening att i honom allt som
kärleken syftar till är evigt varande. I den Treenige Gudomen, där Fadern,
Sonen och Anden är fullständigt delaktiga i varandras personer, utgör dessa
personer en absolut enhet. Denna kärlek, den gudomliga, kan emellertid
förmedlas till människan i ett personligt förhållande, då människan i sin
ändlighet öppnar sig för den Oändlige, den upphöjde Sköne, Gode och Sanne. Guds
transcendentala existens är alltså förklaringen på varför människan till sist
aldrig kan tillfredställas med blott mänsklig moderlighet, faderlighet,
vänskap, solidaritet, gemenskap, förståelse, tillhörighet och sympati, eller i
den livslånga andliga och sexuella förening med motsatta könet vi kallar
äktenskap. Människan skapades för Gud även innan människor skapades för
varandra och för det motsatta könet. Människans natur är sådan att hon inte kan
förverkliga sig själv utan att överskrida sig själv. Målet med hennes existens
är således förening med Gud.
PÅVENS ANDRA
ENCYKLIKA.
Den helige
faderns, Påven Benedictus XVI:s första rundbrev hette ju deus caritus est – Gud är Kärleken. (1 joh. 3:15) Hans
andra rundbrev, bär titeln spe salvi, I Hoppet Är Vi Frälsta. (rom. 8:24) Vad Påven skriver
visar att tron är just den levande länken mellan den kärlek och
det hopp, vilka vi i Kristi Kyrka kallar gudomliga eller övernaturliga
dygder. Och hoppet är just Kristi Födelses Högtids särskilda gåva,
därför att Guds människoblivande i Jesusbarnet betyder att den Oändlige, den
Upphöjde, den fullständigt Sköne, Gode och Sanne har blivit en av oss just för
att på ett definitivt sätt ge sig själv åt oss alla och åt oss var och en.
I sin andra
encyklika tar Påven upp den nödvändiga länken mellan tro och hopp såsom den
kommer till uttryck i Brevet till Hebréerna: Tron är en fast tillförsikt (eller fullkomlig visshet) om det som man
hoppas, en övertygelse om ting som man inte ser. (hebr. 11:1) Thomas
av Aquino säger att denna tillförsikt eller visshet om vad man
hoppas – på latin kallas det substantia
på grekiska en hypostasis – är en
bestående inneboende disposition (habitus)
som tillåter oss att tro på det
som vi ännu
inte kan se.
Således är det mycket mer än endast en viss attityd och
ännu mindre är det att betrakta som en intellektuell hypotes eller
känslomässigt grundat önsketänkande. Det är alltså inte ett subjektivt
”försanthållande”, vilket protestantisk bibeltolkning i Luthers efterföljd
tidigare oftast hävdade, utan något objektivt, som verkar existentiellt
som ett ”bevis” (argumentum), dock
inte ett empiriskt eller logiskt sådant. Påven säger: Tron drar den framtid (som vi väntar) in i det nuvarande. Således är
den framtid inte bara något som ännu inte inträffat. Denna framtid finns
faktiskt redan till (i det eviga ’nuet’ hos Gud) och den förändrar den
nuvarande verkligheten (hos oss). På den framtid som man blir delaktig när
man kommer till tro, grundar sig alltså den kristnes hopp.
Det är den
gudomliga nåden, Guds gåva av sig själv, som skänker hopp som en verksam kraft
i vårt liv. Därför är hopp, såväl som tro och kärlek, betraktad som nådegåva, en teologisk dygd –
en övernaturlig förmåga.
HOPP och
KRISTI FÖDELSES HÖGTID
Alla kristna
förknippar Kristi Födelses Högtid med – hopp. Även den som ännu inte tror kan
skönja hopp i julfirandet, men han kan ännu inte förstå att människan
åtminstone undermedvetet hoppas på mer än människor kan ge, att hon inte kan
förverkliga sig själv utan att förenas med Gud – att det är detta som människan egentligen
ytterst hoppas på. För honom är Betlehems barn endast en av oss, inte Gud
som blivit en av oss. Det är först då vi kommer till tro att det hopp, som är
en övernaturlig kraft, kan ta oss i besittning, ty om Gud verkligen har blivit
en av oss, då är det helt säkert att vi kan förenas med honom.
Den märkliga tvisten om vårt
universums, naturens och människans tillblivelse har skett genom “intelligent design” eller “slump”.
Man blir
givetvis inte förvånad över att människor med en materialistisk och ateistisk
(eller agnostisk) livsåskådning vill fastslå det som hotar att bli dogma för
undervisning i naturvetenskapliga ämnen, nämligen att det inte finns (och får
finnas) något i den naturvetenskapliga forskningen som stödjer tro på Gud som
vårt universums, naturens och människans skapare. Det som är
häpnadsväckande är att några teologer och präster, såväl katoliker som
protestanter tycks hålla med om att man kan inte bedriva naturvetenskap, eller
resonera om naturvetenskapliga rön, om man inte a priori accepterar att all den iakttagbara ordning, komplexitet,
skönhet, ändamålsenlighet etc., som vi möter i vårt universum, i naturen
omkring oss, och i människan, måste finna sin förklaring i helt slumpvisa
processer. Detta är anledningen till att denna debatt upptages i DUVANS spalter
för andra gången.
Självfallet
måste man erkänna att frågan om Guds existens och hans avsikt att skapa, vilken
är en förutsättning för att man skall kunna tala om skapelsen, eller alls bruka begreppet, är filosofiska
frågeställningar. Ett teologiskt positivt svar på dessa frågor måste dock
rimligen stärkas om naturvetenskaplig forskning visar, att de makrokosmiska och
mikrokosmiska strukturer och processor som vi möter i vårt universum, såväl som
de biologiska, förutsätter en utveckling, som vore matematiskt omöjlig inom
tidens gränser om de skedde slumpvis.
Vidare kan
naturvetenskaplig forskning inte hantera det helt grundläggande filosofiska
spörsmålet: Eftersom det kunde ha
förhållit sig att ingenting fanns, varför finns det någonting
överhuvudtaget? Naturvetenskap sysslar egentligen inte med frågeställningar
om varför något sker, utan med
frågeställningar om hur det sker.
Likväl är det just en rationell gudsbild som ligger till grund för
naturvetenskapens tro att alla iakttagbara verkningar har sina orsaker.
Riktiga ateister och agnostiker har ganska ofta varit irrationalister i filosofiskt avseende. Således har de menat att
vår existens och vår tillvaro är en absurditet utan någon tillfredställande
förklaring – inte heller en vetenskaplig sådan.
Å andra
sidan måste det erkännas av oss som tror på Gud, att man skulle göra nonsens
naturvetenskap om man ständigt framhöll att han, som är den yttersta
orsaken för allting, är också den direkta orsaken för alla enskilda
fenomen och händelser i världen.
När vissa
naturvetenskapsmän hävdar att slump
måste betraktas som utgångspunkten för allting om man skall kunna bedriva
naturvetenskaplig forskning, eller resonera om den, därför att de har redan
klarlagt helt täckande naturliga förklaringar för den iakttagbara ordning,
komplexitet, skönhet, ändamålsenlighet etc., som vi möter i vårt universum, i
naturen omkring oss, och i människan, talar de helt enkelt inte sanning.
Vidare, när några av dem dogmatiskt vill förbjuda, att man drar den filosofiska
slutsatsen att intelligent design är
en nödvändig komplimenterande förklaring på de naturliga strukturer och
processer som de har upptäckt, så tycks de sakna den öppenhet som själva den
vetenskapliga metoden kräver. Det är en sak att tro på slump som
den yttersta principen; det är en annan sak att insistera att man
absolut vet att den räcker till som den yttersta principen. Uppenbarligen är
det tro som står mot tro i den här debatten, inte tro mot naturvetenskap. Dogma hör ju endast hemma i den religiösa
sfären, inte i den naturvetenskapliga.
I sin bok The Evidential Power of Beauty, vilken
är lika imponerande som hans böcker om bön och kontemplation, säger Fader
Thomas DuBay S.M. bl.a. följande:
Att erkänna att vingarna på ett
jetplan är mycket noggrant konstruerat just för att kunna flyga det från den
ena kontinenten till den andra […] men avvisa tanken att de långt mer eleganta och
intrikata aerodynamiska designer som man ser i fågelns ben, muskler och vingar,
eller i insektens vingar, vilka kan utföra manövrer som ett jetplan inte kan
efterlikna, är löjeväckande för uppriktiga […] människor, vilket de frispråkiga
erkänner. Vidare, det översvallande bevismaterialet för “intelligent design”
mångfaldigas i det oändliga då vi räknar med alla distinkta arter av djur,
fåglar, fiskar etc. […] Ärliga vetenskapsmän är mycket tydliga om den här
saken. Ett exempel – Harold Klein, ordförande av “The Nation Academy of Sciences”,
[…] säger i “The Scientific American”: “Den enklaste bakterien är så […] komplicerad
att en kemist knappast kan börja föreställa sig hur något sådant kunde bli
till.”
På den kosmiska nivån påpekar
vetenskapsmän allt oftare att vårt universum från det första ögonblicket då det
blev till, fram till vår egen tid, är på ett helt förunderligt sätt utrustat i
oändligt många detaljer på ett sätt som absolut är oumbärligt för mänskligt
liv.
Michael Denton – ett annat exempel
– har uttryckt saken så: “Jordens biosfär är så väl anpassad till oss människor
att designen måste ha varit avsiktlig. Avancerade studier i biologi
förser oss med övertygande bevis på att vårt kosmos planerades med tanke på att
den skulle vara ett hem för människan ” […]
Varför vissa
teologer och präster vill alliera sig mot varje tanke att iakttagbar intelligent design i vårt universum,
naturen och människan kan te sig förbryllande om man förutsätter traditionell
kristen tro. Thomas av Aquinos femte väg att argumentera för rationaliteten i
tron på Guds existens, hans femte gudsbevis, bygger på intelligent design. Immanuel Kant menar, att utöver det moraliska
argumentet för Guds existens, så är intelligent
design det närmaste vi kan komma till ett gudsbevis.
En del
teologer och präster som tar avstånd från tanken, att intelligent design är förenlig med modern naturvetenskap är
givetvis bara rädda för att få etiketten fundamentalist
klistrad på sig. En del är allt för angelägna om att rätta sig efter det som är
politiskt korrekt i vårt
sekulariserade samhälle p.g.a. sin vanföreställning att de kan vinna gehör på
så sätt.
Underlåtelsen
att försvara tron på Gud som aktivt skapande främjar en teologisk
utveckling mot en deistisk eller panteistisk gudsbild. Den kristna tron hänger
ju på Guds personliga varande i den Heliga Treenigheten, som skapare, som
frälsare och som heliggörare. Om Gud saknar vilja, avsikt och plan, så att man
inte kan säga, att han har skapat oss så, att hans intelligens manifesterar sig
i skapelsen, då kan han inte heller ingripa i vårt universum och vår historia
som en personlig frälsare och vi kan inte heller ingå i personlig förening med
honom efter döden.
Har
människan skapat sig själv (blivit till av slump) måste hon också frälsa sig
själv och hennes eviga framtid vore då förmodligen att uppslukas av det stora
alltet, också kallat det stora intet. Hennes eviga framtid som person hänger ju
på Guds varande som person. Finns det inte någon egentlig skapelse av personen,
kan det knappast finnas någon egentlig frälsning av personen.
Fader Du
Bay, precis som Hans Urs von Balthasaar lägger accenten på att den skönhet som
vi ser i Guds skapelse, en skönhet som bekräftar hans existens. Denna skönhet
ser vi också i Guds människoblivande. Fader DuBay säger: Den universella tjusningen i scenen vid Betlehem – Kristi krubba i
stallet – växer alltefter man förstår dess betydelse på ett djupare sätt […]
man kan egentligen inte komma undan att erkänna skönheten i tanken, att den
allsmäktige Guden tog mänsklig gestalt som ett klent spädbarn. En sådan tanke
kan och måste ha haft sitt ursprung hos Gud, och endast Gud, vilken skulle
kunna åstadkomma något sådant. Både tanken och dess fullbordan är himmelsk.
Också i vår
frälsningsplan ser vi redan från början – intelligent
design – divine design – (gudomlig
design) som är skönheten själv.
Hos oss på klostret
Broder
Stefan är kanske den munk som verkligen har fått rykte om sig som
“entertainer”. Hans sinne för både humor
och detaljer, då han tar itu med att arrangera någon tillställning. Han känner
inga gränser. Alldeles nyligen planerade han en svensexa med temat
“vinterkriget” för en god vän till Franciskusgården, som snart skall ingå i
äktenskap med en ungmö från Finland. Alla deltagare var utklädda i
militäruniformer från 40-talet och sov i tält i den snö som redan ligger djup i
Sälen. Även den blivande bruden fick veta om temat och allt som föregick. Inget
var till anstöt, men alla gick in i en tung “dagen-efter”-sömn, somliga med
riktiga förkylningar och andra former av pest och kolera . Alltså kan vi som
vanligt absolut utgå ifrån att Broder Stefans “entertainment” har aktiverat
alla till bristningsgränsen.
Broder Frans-Eric har ofta stora ambitioner att
lära sig sjunga nya delar av den Heliga Mässan och Tidegärdens liturgi. Som
bekant, har han väldiga röstresurser vad gäller volymen, men hans träffsäkerhet
beträffande rätt ton och hans musikaliska minne lämnar dock en hel del att
önska, vilket betyder att han är tvungen att improvisera och kompensera i tro
att han skall hamna rätt till sist. Tvekar han, kommer han aldrig rätt, vilket
gör hans liturgier till en passande illustration på vissa predikningar - dock
inte alla.
Broder Ingmund har upptäckt att det inte spelar
så stor roll vilken chaufför han än väljer till klostrets gamla VW-buss för
inköpsrundan. Den kan ändå bli stående. Detta har inträffat var och varannan
gång under de senaste månaderna. Man kan bara konstatera att dessa missöden
också ger rikliga tillfällen att pröva hans krafter som “en bönens man”, för
det blir ju långa stunder, då det inte finns mycket annat att göra än att ägna
sig åt bön. Som Broder Ingmund påminner om, är det dock inte bara när man kan
få bilen att rulla igen, att man har blivit bönhörd, utan även när en snäll
medbroder kommer och bogserar bussen. Broder Ingmund säger att det inte är vi
som avgör hur och när våra böner skall besvaras. Chaufförerna har dock
omvittnat att Broder Ingmunds tillit till Guds försyn blir betydligt starkare
först när hjälp är i sikte och har undanbett sig all deltagande i en eventuell
kanoniseringsprocess.
Postulanterna har tänkt att låta fråga vår
ordenskuria i Rom om man verkligen kan begära att någon skall bära en
“stjärngossestrut” till klosterdräkten
på d.h. Lucias dag. Visserligen har den ökända “dumstruten” ett franciskanskt
ursprung. Då man i England efter den protestantiska reformationen inte längre
uppskattade den franciskanska teologen Duns Scotus, skapade man det engelska
ordet “dunce” – dumbom – och struten, som liknade den franciskanska dräktens
huva.
Klosterkatten Broder Rufus visar påtagliga tecken på en
juldepression även innan de största festligheterna har påbörjat. Som vanligt
har han fått NEJ på sin ansökan att placera en gipskatt vid julkrubban i
klostrets kapell med motiveringen att det vore otraditionellt. Vidare har han hört att det inte är säkert
att Påven har kvar sina katter numera och förväntas t.o.m. “dog”-ma-ti-se-ra
någon ofördelaktig lära mot alla sådana innovationer.