INFÖR PÅSK
2003
till eftertanke . . .
Det är väl uppenbart för de flesta människor som har läst Nya Testamentet
med en riktig sanningssökares ögon, eller som har analyserat den kristna läran
utifrån de krav om tydlighet som en filosofiskt grundad kunskapsteori ställer,
att bortsett från egna subjektiva upplevelser och känslor, så hänger
trovärdigheten i budskapet om frälsning i Jesus Kristus helt på den tilltro som
man kan ha till objektiviteten i lärjungarnas egna vittnesbörd om hans
kroppsliga uppståndelse från de döda. Så fort man känner sig tvungen att sätta
poesi, myt, symbol eller dylikt som etikett på lärjungarnas vittnesbörd, bryts
bandet mellan lärjungarnas budskap (eller Kyrkans) och den historiske Jesus. Då
kan man endast säga att för dem (eller oss) var det (är det) som om
han hade uppstått. Då kan man inte hävda att Jesus var unik. Man kan endast
påstå att det är som om han vore unik. En metafor har ett helt annat
förhållande till verkligheten än historiska fakta.
Vad är verklighet?
Det har alltid funnits religioner och filosofiska system som
förnekar den verklighet som vi upplever genom våra sinnesförnimmelser.
Anhängare av dessa religioner och filosofiska system menar att den icke-fysiska
eller andliga världen är den grundläggande verkligheten. I motsats till dessa
finns det materialister som betraktar den fysiska verkligheten som den enda verkligheten.
Den traditionella kristna tron accepterar både en fysisk och en
icke-fysisk verklighet och hävdar att såväl Guds människoblivande i Jesus
Kristus som dennes uppståndelse från de döda, berör bägge verkligheterna, den
fysiska och den icke-fysiska. Således hävdar man att han föddes av en jungfru
på ett övernaturligt sätt, därför att han var både Gud och människa, och att
han uppstod från de döda, så upptäckte man att hans grav var tom, därför att
hans kropp och hans själ återförenades på ett övernaturligt sätt.
Vad säger postmodernisterna?
Postmodernister
är irrationalister beträffande deras filosofiska hållning. De menar att
människan får välja vilken verklighet hon vill leva i. Till skillnad från både
traditionalister och modernister vägrar de att syssla med stora sanningsfrågor,
ty de menar att människan skapar sin egen sanning. De går ett steg längre än de
existentialister som påstod att den moderna människan måste skapa sin egen
moralitet. De anser att den post-moderna människan skapar såväl sin egen
verklighet som en egen moralitet. De betraktar stora sanningsfrågor som ett led
i att manipulera andra – att få makt över dem genom att tvinga en annan
verklighet än den de själva har valt på dem.
Givetvis
lever postmodernister, precis som skeptiker i alla tider, i bondförnuftets
vardagsverklighet. De tvivlar inte på att glödlampan kommer att lysa då de
sätter på elektricitet eller att vatten kommer att rinna ur kranen då de vrider
på den. De tvivlar inte på att en cancersvulst i magen leder till döden om
ingenting görs åt den. De tror att studier ger kunskap. De tvivlar inte på
tyngdlagens inverkan på våra fysiska förhållanden på jorden eller på att
årstidens växlingar sker i enlighet med jordens bana kring solen. De erkänner
att rättsprinciper antagna under Sveriges historia skyddar våra medmänskliga
rättigheter, att människan har en förmåga till rationell reflexion som djuren
saknar eller att inlärning har färre negativa bieffekter om man låter bli att
betinga den med straff. Ändå avvisar postmodernister alla ”megateorier” om
sanning i naturvetenskap, psykologi, sociologi, politisk vetenskap, historisk
vetenskap, filosofi, religion m.m. Deras strävan efter sanning är helt
analytiskt – aldrig syntetiskt. Ett helhetsperspektiv på verkligheten betraktar
de alltid som maktmedel. Den enda absoluta sanning som de accepterar är att det
inte finns någon absolut sanning, vilket givetvis är en logisk motsägelse.
Kan en postmodernist vara kristen?
Svaret är:
”Egentligen inte, fastän en del som bär det kristna namnet försöker med den
konsten.” Jesus sade: ”Sanningen skall göra er fria!” (joh.8:32) och ”Jag är vägen,
sanningen och livet!” (joh. 14:6)
Ja, begreppet sannningen
med ett stort ”S” är grundläggande för tron på Jesus Kristus som Frälsare
och står inte i något motsatsförhållande till tro. I den överprästerliga bön
som Jesus brukade i samband med instiftelsen av Altarets Sakrament bad han för
sina lärjungar och alla som skulle komma
till tro genom dem och sade: ”Helga dem i sanningen … (ty) jag helgar
mig till ett offer för dem, för att … de skall helgas genom sanningen!” (joh.17:17-19)
Givetvis är
vi alla påverkade, för att inte säga infekterade, av den post-modernistiska
mentaliteten, ty den ligger till grund för västvärldens alla liberal-demokratiska
frimarknadssamhällssystem, som hela tiden betonar ökad konsumtion. Vi köper det
som ger oss behagfulla eller spännande upplevelser. Även på det intellektuella
och andliga planet är vi benägna att uppträda som konsumenter. ”New Age Religion”
är ett fullgott exempel. Den förpliktar till intet i moraliskt avseende och
oftast gör dess olika manifestationer inte något anspråk på objektiv och
absolut sanning. Men sådan religion tycks sälja bra.
I den
massmediala debatten mellan representanter för katolicism tillsammans med
protestantisk evangelikalism å ena sidan, och representanter för en
postmodernistisk liberal kristendom å den andra sidan, kom det fram att de
senare förespråkade en anpassning av kristendom till tidens strömningar och skulle
gärna ha katolicism som en bundsförvant. Varför? Jo, de anser att Katolska
Kyrkans gudstjänstliv med en mystik som är rotad i en sakramental verklighet
borde vara oberoende av alla anspråk på ett gudomligt uppdrag att förvalta
historisk sanning, dogmatisk sanning, moralisk sanning eller filosofisk
sanning.
Jesu uppståndelse från de döda - en
stötesten för postmodernister
Det är
faktiskt omöjligt att med en postmodernistisk bannbulla avfärda frågan om
vilket slag av verklighet läran om Jesu uppståndelse från de döda beskriver
genom att hävda den nutida människans preferens för en ideologi som tillåter
varje människa att leva i en helt personlig verklighet som inte får rubbas av
några objektiva sanningskrav. Det är inte irrelevant att ställa de vardagsnära
frågorna om Jesu uppståndelse – om hans grav var tom, om lärjungarna kunde ta
på hans kropp, om han kunde äta och dricka etc. Ytterst har ju läran om Jesu
uppståndelse från de döda med vår egen vardag att göra eftersom döden bryter
sig in i varje människas vardag till sist.
Den sakramentala verkligheten – har med
Jesu uppståndelse att göra
Fortsättningsvis vore det helt oärligt att inbilla människor, att
det kan finnas en sakramental verklighet som kan ”stå på egna ben” – som är
oberoende av om Jesu grav var tom efter hans uppståndelse eller ej, om man
kunde ta på hans kropp eller ej, om han kunde äta och dricka eller ej, etc.
Varför? Jo, därför att Jesu närvaro i Altarets Sakrament också måste vara en
kroppslig närvaro om den skall ligga till grund för en legitim mysticism.
Brödet och vinet skulle inte kunna förvandlas till hans kropp och blod om hans
kropp ligger kvar i graven och om alla livsprocesser upphörde i den för mer än
2000 år sedan. Den mäktiga mystiken som kan bära människor vidare i livet när
döden bryter sig in i deras vardag kan omöjligen grunda sig på en tolkning av
lärjungarnas påskbudskap som hävdar, att det var för dem som om
han hade uppstått, ty då måste vi också säga att vi som låter Kristi kropp och
blod frambäras som ett offer för våra synder i dag, som mottager hans kropp och
blod som ”odödlighetens läkemedel” och som tillber hans livgivande närvaro
under brödets och vinets yttre gestalter, gör det endast som om
han verkligen vore mitt ibland oss.
Den frälsande sanningen måste till sist vara annat än poesi, myt
och symbol. Och vi får inte använda poesi, myter och symboler för att suggerera
fram en verklighet som endast är virtuell, en verklighet som endast bygger på
metaforiska sanningar som kan inmundigas i stället för något annat rus- eller
bedövningsmedel, då vi vill fly ifrån den icke-virtuella verkligheten. Det
sanna kristna budskapet är aldrig verklighetsfrämmande och kan absolut inte
vila på postmodernismens enda dogm – att det inte får finnas några absoluta
sanningar. Den renläriga kristendomens gamla påskhälsning är det enda raka, den
enda källa till den äkta glädje, som budskapet om Jesu Kristi uppståndelse från
de döda är avsedd att skänka oss.
Kristus är uppstånden från de döda!
Ja, han är sannerligen uppstånden!
ETT
UTDRAG UR DEN HELIGE FADERN, PÅVEN JOHANNES PAULUS II:s BUDSKAP TILL
UNGDOMARNA* på VÄRLDSUNGDOMSDAGEN (PALMSÖNDAGEN) ÅR 2003
”Se
din Moder” (Joh. 19:27)
1. För denna,
den 18:e Världsungdomsdagen, som kommer att firas i stift över hela jorden, har
jag valt ett tema med anknytning till Rosenkransens År… Precis
innan han dog, anförtrodde Jesus åt Johannes den som var honom så kär – sin
egen Moder, Maria. Dessa ord är bland de sista som han, vår förlossare, talade
från korset. Därför har de en högtidlig karaktär och bör uppfattas som ett
andligt testamente.
2. Ängeln
Gabriels budskap till Maria i Nasaret: ”Hell, dig som är full av nåd” (luk. 1:28) kastar ljus över det som
utspelades på Golgata. Bebådelsen om vår Herres människoblivande skedde vid
början av det som Evangeliet berättar om honom; det som sades från korset då
det som Evangeliet berättar om fullbordades. Vid Guds Sons bebådelse, skänker
Maria mänsklig natur åt honom i sitt sköte. Vid korsets fot tar hon i Johannes
person alla människor, hela mänskligheten, till sitt hjärta som hennes egna
barn. Hon blev Guds Moder från första ögonblicket då Guds ”inkarnation” ägde
rum, men under det sista ögonblicket av Sonens jordiska liv, blev hon hela
mänsklighetens Moder. Hon som var utan synd fick själv på Golgata erfara det
lidande som är syndens följd, vilket hennes Son hade tagit på sig för att
frälsa världen. På korset hängde den som blev avlad i hennes moderliv då hon
först sade sitt ”Ja” till det som ängeln bebådade. Vid korsets fot
upplevde Maria, den andra bebådelsen, då hennes Son sade: ”Kvinna, se din
son! ” (joh. 19:26)
På korset utgöt
Marias Son sitt eget lidande i sitt Moders hjärta. Varje barn som lider har ett
behov av att göra så… Lik Johannes, som stod bredvid Maria vid korsets fot, så
har Jesus skänkt er Maria som en Moder, och hon vill trösta er med moderlig
ömhet.
3. Det står i Evangeliet att ”från den
stunden tog lärjungen Maria hem till sig”. (joh.
19:27) Jesu yttrande har varit
föremål för många kommentarer sedan kristendomens första århundraden, ty alla
har förstått att den handlar om något utöver den plats där Johannes bodde.
Jesus talar inte bara om ett hus i fysisk mening, utan också om ett andligt rum
där det nya bandet mellan lärjungen och Maria skulle upprättas…
Idag är det
ni som Jesus uttryckligen ber att ta emot Maria i detta andliga rum – i ”ert
hem” – att ta emot henne som er egen Moder, att lära känna Jesus genom
henne som ”begrundade allt som skedde med honom i sitt hjärta” (luk. 2:19), vilket fordrar att ni i ert
inre lyssnar till henne, och att ni i er inre hållning, idkar den ödmjukhet och
givmildhet som gjorde det möjligt för henne att bli Guds medarbetare och
samarbeta med honom fullt ut i vårt frälsningsverk. Hon kommer ju att fullgöra
sitt uppdrag som moder och fostra och forma er så att ni till fullo blir
omdanade i Kristus…
4. Genom
hela mitt liv har jag erfarit vår Herres Moders kärlek och kraftfulla närvaro. Maria
vandrar med mig på min väg varje dag och stöder mig i mitt uppdrag som Petri
efterträdare…
* En fri
översättning gjord från engelska av Broder Frans-Eric.
"God morgon, Syster Regn"
Man kan mäta
framgång med olika mått, så tänkte jag då jag läste detta stycke om Broder Kanin.
En morgon
vandrade Franciskus och Egidio, Pietro och Bernhard ut på sin första
predikoresa.
Nu var de på
väg! Fåglarna sjöng och ängarna blommade. Fruktblommen låg utströdd som fläckar
av snö på fälten. Längs stigen blossade röd vallmo. Franciskus tog ut stegen,
han kände sig upprymd och glad. Var det inte detta som han sett framför sig den
där februarimorgonen när han hörde stycket ur S:t Matteus evangelium
uppläsas...
Nog blev det
ett äventyr. Först blev de hindrade vid stadsporten. "Vi vill inte ha
några tiggare in i denna stad", röt vakten.
"Vi är
inte tiggare, sa Franciskus ivrigt. Vi är botgörare från Assisi."
"Botgörare?"
frågade vakten. "Sådana finns inte nuförtiden."
Egidio och
Franciskus såg på varann och skrattade. "Nej," svarade Franciskus
hövligt, "det är just därför vi har blivit botgörare. Det enda vi önskar
är att få predika Guds heliga evangelium för folket i staden."
"Evangelium!"
sa han hånfullt, för han måste ju göra sig stor mot det här patrasket som kom
med sina konstigheter. "Folk går inte i kyrkan nuförtiden. Jag har inte
gått sen jag döptes! Det var längesen."
Vakten
skrattade bullrande, men Franciskus och hans följeslagare blev inte arga.
"Vad är
det med dej", sa han, varför blir du inte arg när jag förolämpar
dej?"
"Hövlighet,"
sa Franciskus, "tillhör Herren, som ger oss sol och regn och allt som vi
behöver för att leva, lika till både onda och goda. Hövlighet är syster till
kärleken och släcker hatet...
Vakten
blinkade och steg åt sidan. Stadsporten öppnades och vakten stod länge och stirrade
efter de vänliga unga männen.
Det var nu
afton och Franciskus och Egido började känna sig hungriga. De bultade på en
port. När den öppnades, hälsade de kvinnan med orden: "Guds frid vare över
detta hus!"
Ett spann
smutsvatten kom farande från övervåningen. Egido drog undan Franciskus. Något
bröd fick de inte där eller någon annanstans. Kvinnorna flydde för dem,
skrikande. Småpojkarna kastade stenar och gödselkockor.
Ett par män
ställde sig mitt på gatan och hotade med knivarna.
Franciskus gick
lugnt rakt fram. Männen vek undan men svor högt. En av dem rusade fram, grep
tag i kapuschongen på Franciskus' kåpa, lyfte honom på sin rygg och bar honom
ut till stadsporten på andra sidan. Egidio och de andra sprang efter... Mannen
släppte ner Franciskus, som snabbt svarade honom, utanför stadsporten.
"Tack
för åkturen. Jag var trött och fick vila på din rygg. Vi är inga tiggare, vi är
Guds spelmän och vill gärna sjunga för er om ni vill höra på oss."
Mannen drog
igen porten. Då stämde Franciskus och bröderna upp en lovsång och drog
sjungande vidare ett stycke utanför staden... Egidio vände sig om. Han fick se
att stadsmuren var full av ungar som satt där och lyssnade.
Trötta och
mycket hungriga kröp Franciskus och bröderna in i ett snår för att hålla
aftonbön och sedan sova.
"Det är
bättre att lida här på jorden än i skärselden!" sa Franciskus.
Det
prasslade i snåret. "Kan det finnas vargar här?" frågade Egidio.
Fastän han var större än Franciskus kände han sig ängslig.
"Ånej,"
log Franciskus, "det är en liten broder Kanin som har trasslat in sig i
snåret och inte kan komma loss...
Egido
tänkte, att kaninen skulle skutta sin väg så fort han blivit befriad. Men se,
han klippte med öronen och hoppade tätt intill Franciskus' fötter. Hela natten låg
den bredvid honom och värmde honom med sin gråbruna päls.