Inför
Påsk 2008 … till
eftertanke.
Vad är en människa […] eller en människoson[…]? frågar man sig i den åttonde psalmen, (Psalt. 8:5),
ett spörsmål som är lika utmanade som frågeställningar beträffande Guds
existens, väsen och identitet. Finns han?
Vem är han? Hurudan är han?
Svaret är häpnadsväckande om
man är van, såsom många av dagens sekulariserade poptänkare, att betrakta
människan endast som en varelse av ringa betydelse i förhållande till det
fysiska universums ofantliga storhet, som ett djur bland andra på jorden. Det
står: Gud har nästan gjort henne till ett
gudaväsen […] Han satte henne till herre över dina händers verk. Allt lade han
under hennes fötter. (Psalt. 8:6-7)
Naturvetenskapsmännens
uppskattning av komplexiteten av människans hjärna rimmar
dock bättre med den bibliska synen, som intygar att Gud skapade henne till sin egen avbild och likhet. (1 Mos.
1:27)
Nå ja, vare sig man vill
begrunda människans litenhet eller hennes storhet i förhållandet till vårt
universum eller i förhållande till Gud, måste man först brottas med frågan – Vad är hon? Och frågan om
människans natur aktualiserar sig på ett särskilt sätt, då man firar Påsk och
funderar på Kristi uppståndelse från de döda enligt hans mänskliga natur eller
den bibliska läran om den mänskliga kroppens uppståndelse överhuvudtaget.
Aspekten på frågeställningen som aktualisera sig är just om människan enbart är
en fysisk varelse eller om hon också är en ande – en odödlig själ.
Den
bibliska utvecklingen av läran om själen.
Det är helt uppenbarat att
det inte finns något i Moseböckerna eller i de tidigaste böckerna som vi finner
i Gamla Testamentet som till fullo motsvarar Kyrkans lära om kroppen och
själen. Kyrkan, liksom själva de senare skrifterna i Gamla Testamentet och i
Nya Testamentet har begagnat sig av, men inte underkastat sig det grekiska
filosofiska tänkandet för att förklara vad den
livsande som Gud inblåste i människan är i kontrast till hennes kropp som danades av stoft från jorden (1 Mos.
2:7), och så småningom för att kunna skilja mellan denna gåva av Guds Helige
Ande från människans egna inre och högre jag som en existerande, dock
metafysisk komponent i hennes varande. Eftersom Gud enligt den Heliga Skrift ej
inblåser denna särskilda livsande i
djuren för övrigt, trots att de också har en levande själ (livsprincip) av annat slag (1 Mos. 1:30), blev det
helt nödvändigt att intellektuellt nå större precision om människans inre och
högre jag.
Moseböckerna och alla de
tidigaste böckerna i Gamla Testamentet hävdar att människan p.g.a. syndafallet
dör och hennes kropp återgår till det
stoft varav den blev tagen. (1 Mos. 3:17) Anden (livsprincipen och det inre och högre jaget) blir inte kvar i människan på så sätt
att den också dör (1 Mos. 6:3) , utan kommer till dödsriket (Se t.ex. Job 7:1-10), där man föreställer sig hur den
lever vidare – i en skuggliknade existens, vilken för de gudaktiga präglades av
ro, men inte av detta livets glädje, p.g.a. avsaknaden av kroppen,
vilket bl.a. framgår då Kung Saul befaller en andebesvärjerska: Spå åt mig genom anden och mana fram åt mig
(från dödsriket) den jag säger dig. (1 Sam. 28:3f.)
Det är alltså inte förrän den
grekiska perioden av judarnas frälsningshistoria, som Gud kunde på ett allt
tydligare sätt uppenbara hur lyckligt lottade de gudaktigas andar är även efter
kroppens och själens åtskiljande i den fysiska döden. I Salomos Vishet (skriven
så sent som 50 f.Kr.) står det exempelvis: De
rättfärdigas själar är i Guds hand och ingen plåga skall nå dem. I dåraktiga
människors ögon är de döda […] (men) de har rikt hopp om odödlighet. (Vis.
3:1 f.) Vidare är det mycket påtagligt, då Jesus berättar hur tiggaren Lasarus,
som ligger i Abrahams sköte medan den ogudaktige rike mannen från vilken han
tiggde plågas i lågorna. Jesu folkliga berättelse bekräftar, att judar i gemen
hade utvecklat en positiv och välbefäst syn på mellantiden (tiden mellan döden
och uppståndelsen) och på själens fortbestånd.
Hos Aposteln Paulus, som var
en utbildad rabbi, en farisé, som dock vuxit upp och skolats i den
kosmopolitiska grekiska världen utanför det Heliga Landet, möter vi tal, inte
bara om människans kropp och människans själ, utan även ibland om människan
betraktad som ande, själ och kropp (1
Tess. 5:23), där människans egen ande inte skall förväxlas med Guds Helige
Ande, som är en av personerna i själva Gudomen, som blir ingjutna genom dopet i
den människa som kommer till tro på Jesus Kristus. För Paulus är människans
egen ande hennes särskilda
livsprincip, vilken utgår från Gud betraktad som Livgivaren, och människans
inre och högre jag, inklusive förståndet, d.v.s. intellektet och viljan, det
som den grekiska filosofin kallar själen,
ett metafysiskt begrepp som omfattar det högre och inre jag såväl som den
hebreiska livsprincipen. Således skulle
man kunna säga att Paulus tredelning av människan grundar sig på att han
betraktar människans icke-fysiska varande ur två aspekter – hennes särskilda
livsprincip och den metafysiska själen. Kyrkan kom att tala om själen i bägge
bemärkelser.
Tro på själens metafysiska varande är grundläggande
för Påskens budskap.
Kunde man nöja sig med att
enbart tala om kroppens uppståndelse i samband med det tillkommande livet som
en del teologiska revisionister har föreslaget? Knappast! Finns det inte något
icke-fysiskt jag hos människan, då måste man dra slutsatsen att hon dör i sin
totalitet när hon dör i fysisk mening. Då finns den enskilda människan inte
längre till i mellantiden. Då skulle det som Gud återskapar vid uppståndelsen
vara såsom en "klon", och inte egentligen kunna betraktas som samma
människa. Hon skulle likna den tilltänkta mammuten som naturvetenskapsmännen
vill återskapa från Sibiriens djupfrysta stenåldersdjur. Man skulle kunna tala
om DNA, men inte om den mänskliga identiteten som ett inre och högre jag,
vilket den metafysiska själen är.
Varför är kroppens uppståndelse viktig?
Är då kroppen endast att
betrakta som människans extra bagage under detta livet, men som något helt
onödigt för det eviga livet? Hade Platon rätt? Nej och åter nej! Därför har Kyrkan
aldrig kunnat godta en ren platonsk filosofi utan också använt sig av
Aristoteles och modifierat antikens filosofiska läror genom hennes teologers
egna insikter. Hon har alltid hållit fast vid den ursprungliga bibliska
intuitionen att själarna i dödsriket saknar något väsentligt när de genom den
fysiska döden blivit kroppslösa. Hon har alltid framhållit att människan
skapades som en sammansatt varelse – att hon är lika mycket sin kropp som sin
själ, fastän själen, hennes inre och högre jag, skänker den nödvändiga
personliga kontinuiteten som tillåter tro på en egentlig uppståndelse. Förlusten av kroppen i döden är dock den mest
omfattande amputationen av människans lemmar man kan tänka sig. Den helas först
vid uppståndelsen, då kroppen skapas åter och hon återblir vad hon från början
skapades till att vara. I tiden mellan den fysiska döden och uppståndelsen är
det människans varande i Gud som kompenserar förlusten av kroppen, men hennes
salighet kan endast fullbordas då kroppen uppstår.
Vidare när Aposteln i en
diskussion av den kristna sexualmoralen kallar kroppen den Helige Andes tempel (1 Kor. 6:19) förstår man att det som sker
med kroppen ej är något som endast har med människans yttre att göra. Således
är äktenskapsbrott, utomäktenskapliga relationer och varje slag av otukt, i
vilket man synder mot sin egen kropp
(1 Kor 6:18) att betrakta som allvarligt brott mot den renhet som fordras av en
lem av Kristi mystiska kropp.
Ja, det offer som Kristus
frambar på korset för våra synder var ett kroppsligt offer – hans eget
kött och blod. Och detta offer frambäres lekamligen varje gång den Heliga
Mässan firas. Det som offras mottages också lekamligen i den Heliga
Kommunionen. Alltså är kroppen en absolut väsentligt aspekt på människans
varande trots själens metafysiska betydelse.
Påskens glädje.
Följaktligen är kroppens
uppståndelse kärnan i Påsken budskap och glädje. Förhöll det sig inte så, då
hade det apostoliska vittnesbördet om den tomma graven inte blivit så avgörande
för evangelisterna. Man hade då varit
tvungen att nöja sig med en trosbekännelse som bekräftade att Kristus nedstigit
i dödsriket för att sedan fara upp till himmelen andligen (på ett osynligt
sätt). Men det som Kristus i själva verket gjorde vid sin uppståndelse var att visa
sig för sina lärjungar, inte som en kroppslös ande, såsom Profeten Samuel
gjorde, då han manades tillbaka från dödsriket av en andebesvärjerska, utan som
en människa av kött och blod, som åt och drack med dem och som t.o.m. lät dem
ta i hans kropp och undersöka såren efter hans korsfästelse.
Att de troende vid sin
uppståndelse förenas till själ och kropp med Gud i ett evigt liv innebär
ju att Kristi uppståndelses mysterium och Kristi födelses mysterium är
fullständigt inflätade i varandra. Hans människoblivande kommer att fullbordas
i vår gudomliggörelse – en gudomliggörelse som skall omfatta hela människan –
också kroppen.
Kristi sanna kropp, är
sålunda i brännpunkten för tron, då han ligger i krubban, då den hänger på
korset, då den uppstår från de döda, då den far upp till himmelen och då den
blir närvarande under den Heliga Mässan. Dessutom är det Kristi kropp, den
kropp vi förtär i den Heliga Kommunionen, som kyrkofäderna kallar odödlighetens medicin, därför att den är
avsedd att omdana våra kroppar inför det eviga livet och vår slutgiltiga
förening med Gud.
Hur kunde d.h. Franciskus kalla den kroppsliga
döden "sin syster"?
Allt sedan syndafallet har syndens straff, den
kroppsliga Ap. Paulus kallar döden den siste fienden som skall förintas av Kristus (1 Kor. 15:26) och
man kan till och med Förmodligen handlar Franciskus hållning främst om
att Kristi lidande, död och uppståndelse så till vida,
att för detta livet bara bjuder på lidande och smärta,
eftersom otroende i den
andra dödens makt (den brinnande sjön).
döden (1 Mosebok. 3:19) tillsammans med själva synden
och djävulen betraktats som människans fiende. Ja,
översätta hans vers om arvsynd således:
Genom
en enda
människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och på grund
av döden, syndade alla. (Rom. 5:12)
Är
förklaringen endast att helgonet ville älska alla fiender?
den kroppsliga döden redan har blivit besegrad genom
troende som dör i Kristus är döden redan en vinning.
(Fil. 1:21) Men för den som inte tror är döden alls inte
en vinning och inte kan
betraktas som en syster även när
kroppens död, den första döden endast
överlåter den
(Upp.20:14)
DEN SALIGA
JUNGFRU MARIAS FRAMTRÄDANDE i LOURDES
och KYRKANS LÄRA om HENNES OBEFLÄCKADE AVLELSE.
Under år
2008 firar vi 150-års jubileum av Marias
framträdande för Bernadette Soubirous i
Lourdes
den 11 februari 1858. Redan år 2004
firade vi det
150-års jubileum av den Salige Påven Pius IX:s hög-
tidliga dogmatisering av läran om Marias obefläck-
ade avlelse den 8 december 1854. Då
anammade
Katolska Kyrkan som nödvändig kristen lära, att
Gud med hänsyn till Jesu Kristi förtjänster som hela
mänsklighetens återlösare, har genom särskild nåd
och särskilt privilegium bevarat Maria från första
ögonblicket av sin tillblivelse från arvsyndens fläck.
När den Saliga Jungfrun
framträdde för Bernadette
sade hon:
"Jag är den Obefläckade
Avlelsen."
Detta förstod inte Bernadette och
hon kunde inte
heller förklara varför Maria sade så, men hon var mycket
säker att hon sade så.
Genom denna lära har Kyrkan på
ett mer fullständigt sätt än det som uttryckligen står i Evangeliet, förklarat
innebörden av Guds utkorelse av Maria och banat vägen för en djupare insikt i
hur hon medverkar på ett unikt sätt med sin gudomlige son i Guds
frälsningsplan, eftersom hon delar den syndfrihet, vilken bortsett från henne,
endast tillkommer honom bland alla människor som blivit födda till världen
efter Adams och Evas syndafall. Denna läras högtidliga dogmatisering banade
också väg för dogmatiseringen av läran om Marias kroppsliga upptagelse i
himmelen vid slutet av sitt jordiska liv genom Påven Pius XII år 1950. Marias
kroppsliga upptagelse i himmelen är uppenbarligen en logisk konsekvens av
hennes obefläckade avlelse. Det var ju just som en konsekvens av synd som Adam
och Eva inte fick vara kvar i det paradisiska tillståndet och blev dömda. Genom
denna dom skulle de få uppleva den fysiska döden varmed kroppen och själen
skiljes åt och deras kroppars återgång
till det stoft från vilket de var tagna. (1 Mos. 3:19)
DET TEOLOGISKA PERSPEKTIVET på
MARIAS ROLL som HELBRÄGDAGÖRERSKA.
Det har
redan blivit omnämnt, att Maria utkorades inte bara med tanke på att hon i
biologisk mening skulle bli den väntade Messias moder, utan också Frälsarens
moder och medarbetare. Följande står i Art. 100 av KATOLSKA KYRKANS LILLA KATEKES:
Maria har en enda son, Jesus, men
i honom utsträcks hennes andliga moderskap till alla människor, som han har
kommit för att frälsa. Uthållig i sin lydnad vid den nye Adams, Jesu Kristi,
sida är Jungfrun den nya Eva, allt levandes sanna moder, som med en moders
kärlek medverkar vid deras födelse och deras fostran i nådens ordning. Som
jungfru och moder är Maria en bild av Kyrkan, vilket hon förverkligar på det
mest fullkomliga sätt.
Alltså är Maria både Kristi
Moder, Kyrkans Moder och således hela mänsklighetens moder beträffande sin sons
uppdrag att frälsa människor från synden, döden och djävulen. Och det är
faktiskt inte bara döden som är syndens straff i en fallen värld. Också sjukdom
hör till syndens återverkningar i den här världen. Således är det inte att
förvåna sig över att Maria, precis som sin gudomlige son, gör sig känd bland
oss som en helbrägdagörerska. Jesus
botade många sjuka enligt Evangeliets vittnesbörd och han befallde också sina
lärjungar och apostlar att bota de sjuka. Vidare är det helt naturligt, att
varje människa förstår att helande ingår i en moders uppgifter i förhållande
till sina barn när de blir sjuka.
Kristus
är uppstånden från de döda !
Här var mellan ljuset och
mörkret en strid. Dock segrade ljuset för evig
tid. Nedstörtad är döden och tron
står opp, bland jordiska öden med
himmelskt hopp. Ni sörjande kvinnor vem söker
ni här? Den levande ej bland de döda
är. Uppstånden är Jesus.
Halleluja! I stormar och strider hans
kyrka består. Så vitt den sig sprider och
jordkretsen når. Den för över världen den
levandes bud, och vittnar bland svärden och
bålen om Gud. Hon vittnar om honom, o tröst
i all nåd, som, död för vår synd, blev
genom sin död vår segrande Herre.
Halleluja! Franzén
1812 Hildeband 1981
Hos
oss på klostret…
Att vi får räkna med att
börja gräva våra grönsaksland snart är alldeles uppenbart med tanke på
vårens tidiga ankomst och den vinter som uteblev till förmån för en
förlängd regnsäsong. Broder Ingmund som tröttnat på sina myckna mödor vid
kontorets skrivbord har redan börjat att införskaffa diverse frökataloger.
Broder Frans-Eric som har låtit operera både buken för bråck och handen för
Dupuytrens kontraktur har nu nästan återhämtat sig och är ivrig att få
börja arbeta fysiskt igen. Postulanterna står inför
iklädning som noviser. De förstår att inte har något val. De kommer inte
bara att behöva några fina
dräkter, utan även arbetsdräkter lämpliga för grävande. Broder Stefan
däremot har förklarat att han inte behöver mer fysisk aktivitet på sitt
schema sedan man flyttat ungdomarnas sportkväll från söndag till fredag och
deltagandet stigit så markant, att han får dubbelt så mycket motion då han
försöker att vara allestädes närvarande i idrottshallen. Broder Rufus, klosterkatten,
betonar att hans uppgift beträffande grönsakslanden endast är att tillföra
gödsel och att han absolut inte tänker jaga mördarsniglar, eftersom sniglar
endast ingår i katters diet om de är av franskt ursprung. Plötsligt har
Broder Rufus blivit väldigt svensk av sig och tycker att det går mycket bra
med mammas köttbullar och falukorv utan några utländska finesser. Och grönsaker har han aldrig ätit, men
som sagt, han är villig att gödsla dem.