Påsk 2010... till
eftertanke
När Aposteln
Paulus var i Aten fick han kontakt med en del grekiska filosofer. Epikuréer och
stoiker omnämns. (Apg. 17:18) Dessa blev nyfikna på hans budskap. "De tog
honom med sig till Areopagen och frågade: Kan
vi få veta, vad det är för en ny lära som du förkunnar? Du för fram meningar som är underliga för oss.
Atenarna liksom de främlingar som bodde i staden ägnade nämligen all sin tid åt
att tala om och höra på det som är nytt för dagen." (Apg. 19-21) Med
intresse lyssnade man då på Paulus när han med anknytning till "ett altare
åt en okänd Gud" berättade om den sanne Guden "som har skapat världen
och allt den rymmer […]," den i vilken "vi lever, rör oss och är
till", men när han berättade om den som Gud sände i världen, han som
uppstod från de döda […] gjorde många sig lustiga", antagligen därför att
de i likhet med Platon förnekade att det materiella, det fysiska, och således,
det kroppsliga, kunde förknippas med ett liv efter döden.
Grekerna
hade en stark kroppskultur, men kunde inte tro på kroppens uppståndelse.
Ur vårt perspektiv
är det kanske förvånansvärt att grekiska filosofer skulle visa förakt för en
frälsningslära som lovar att också kroppen skall bli delaktig i det liv som den
odödliga själen lever efter döden. Men det berodde på att Platons syn på
själens odödlighet, eller någon variant på den, hade gjort sig gällande hos många
greker. Men grekerna, också de filosofiskt lagda, hade en respekt för
kroppskultur som saknade motstycke. De betonade starkt fysisk träning som
skulle befrämja styrka, skönhet, atletiska färdigheter, samt utveckla
skicklighet i krig, vilket på intet sätt ställdes i motsättning till
intellektuell strävan. Ja, t.o.m. de sköna konsterna, både målning och
skulptur, fokuserade i högsta grad på kroppens fysiska form. Vidare lovordade
den grekiska litteraturen endast hjältar som såg ut som hjältar. Man skulle kunna
förvänta sig att greker skulle bli mycket tilltalade av en religiös lära som
framhävde den mänskliga kroppens eviga värde och fastslog att den troendes
kropp inte endast skulle uppstå utan också förhärligas i ett liv efter detta.
Grekernas
syn på människans tillblivelse präglades av en negativ syn på materia och det
fysiska.
Man kan inte
beskylla grekerna för att ha haft en överlägsen attityd som gjorde dem mindre
öppna för andra teorier än dem som deras egna filosofer hade kommit fram till
beträffande läran om kroppens uppståndelse. Beskrivningen av deras nyfikenhet
på t.ex. utländska religioner och livsåskådningar som beskrives i
Apostlagärningarna stämmer helt. Grekerna var mycket fascinerade av och
vördnadsfullt inställda till t.ex. egyptisk och babylonisk religion. Bland
grekerna fanns det ju många anhängare av de utländska mysteriekulterna. Den
judiska monoteismen attraherade också många greker, fastän deras kultur var
rotad i en antropomorfisk månggudadyrkan i vilken gudarnas beteende var ur moralisk
synvinkel nästan lättare att kritisera än människors.
Grekernas
mytologi ger dock ingen samlad bild av människans ursprung. Där finns endast
ett tomrum och således inga självklara associationer till ett liv efter detta
och evig frälsning. Motståndet mot budskapet om Jesu Kristi kroppsliga
uppståndelse och den allmänna uppståndelsen vid tidens slut berodde, dels på en
attityd till kroppen som var belastad av pessimism och ödestänkande vad gäller
den enskilde människan, dels på en attityd till kroppen som präglades inte bara
av estetiken utan även av vad Ap. Paulus beskriver i Brevet till Romarna som en
begivenhet för sexuell omoral och onaturliga lustar som förslavade deras
sinnelag till perversioner av den ordning som Gud instiftade.
Platon och Aristoteles.
I spekulativ
anda resonerade Platon om själarnas preexistens i de rena formernas sfär där
själarna har sitt umgänge i den oändliga och oförgängliga Gudens väsen. Hos
honom finns inte en tillstymmelse till en positiv uppfattning om själens nedstigande
i tid, rum och materia. För honom är
själen en metafysisk substans utan vad vi menar med personligt varande, d.v.s. ett varande som består av såväl
vilja som vetande. För honom, var det dock en förlust för själen att den fick
en kropp, ty det innebar att vetandet fördunklades.
Hos
Aristoteles finns det kanske ännu mindre anledning att förknippa personligt varande vid den
rationella själen, som tycks för honom vara någon slags opersonlig
"världssjäl". Trots att Aristoteles identifierar denna "världssjäl"
med själva Gudomen, som han kallar den Orörliga
Röraren, kan inte en sådan identifikation ligga till grund för en riktig
lära om själen som sätet för viljan, vilket vore en förutsättning för ett hopp
om människans personliga existens i en evig framtid.
Varken hos
Platon eller Aristoteles finns det alltså någon lära om människans själ,
åtminstone inte om den högre själen, eller om Gud, som rymmer personligt
varande genom den enskilda viljan. Läran om kroppens uppståndelse förutsätter
emellertid personlig vilja både hos Gud och hos människan i sitt själsliga
varande.
Det
tog tid för kristna tänkare att bearbeta den grekiska filosofin i ljuset av den
bibliska uppenbarelsen.
Ja, den
kristna bearbetningen av den grekiska metafysiken genom de tidiga kyrkofäderna,
och Augustinus, Thomas, Bonaventura, Duns Scotus m.fl. har fortsatt in i våra
egna dagar, då Påven Johannes Paulus har förordat den personalistiska filosofin som ett komplement till den grekiska ontologismen. När dessa två filosofiska
perspektiv kompletterar varandra blir det lättare att förstå varför människans
kropp är nödvändig för allt som hon är och vill vara, ty hennes själ är
avsiktligen skapad av Gud för hennes kropp. Men kroppen gör henne till
en individ som kan stå i ett personligt förhållande till honom och även till
andra, ett förhållande där inte bara intellektuell delaktighet kan vinnas, utan
också där viljor möts i en strävan efter enhet, d.v.s. kärleken. Människan är
en sammansatt varelse – hon är kropp och själ, inte en själ belastad med
en kropp eller en kropp som har en själ som en särskild pryl. Hos människan,
till skillnad från änglar som är rena andar, är det just kroppen som
förverkligar själens potential. För människan, vore det en förlust att endast
vara en metafysisk substans, en kroppslös ande.
Hos
människan är den egna viljans utveckling beroende av kroppen.
Varför är då
kroppen viktig för människans vilja och således för hennes varande? Jo, därför
att man knappast kan tala om den enes eller den andres vilja utan att tala om
relationer som framkallar enhet med andra, eller brist därpå, det som vi erfar
som kärlek.
Också då vi
kristna talar om Gud, talar vi inte bara om EN ENDA utan också om TRE, den Heliga
Treenigheten, och uttrycker därmed att själva Gudomen inte endast är en
fullständig gemensamhet i varande, utan även en fullständig överensstämmelse i
fråga om den gudomliga viljan.
Beträffande
människan, så måste hennes vilja utvecklas, precis som hennes intellekt i samband
med bruket av hennes sinnesförnimmelser, vilket förutsätter interaktion med
andra människor. Vi kristna accepterar inte någon slags platonsk preexistens
med tanke på själsliga förmågor – tanken att dessa är ett arv från någon tidigare
existens. Här får vi följa Aristoteles och inse att Guds plan för oss människor
är just att vi genom kroppens sinnesförnimmelser aktualiserar både det fulla
bruket av såväl människan intellekt som den mänskliga viljan – den fria viljan.
Sedan kan vi "upplyfta själen" för att andligen umgås i bön med Gud,
vår Herre Jesus Kristus, den Helige Ande, Maria och alla helgon på ett
övernaturligt sätt – utan att lita på våra sinnesförnimmelser, men väl med
hjälp av vår föreställningsförmåga.
Kroppen
är alltså inte "extra baggage" för själen varken i detta liv eller i det
tillkommande.
Berättelser
om Jesu uppståndelse från de döda är verkligen präglade av kroppslig kontakt
med honom. Lärjungarna får se honom, höra hans röst, ta på honom med sina
händer, äta med honom o.s.v. För Aposteln Tomas, tvivlaren, är det just
sårmärkena på Jesu kropp, som gör det möjligt för honom att komma till tro
igen. Samtidigt framgår det från texterna att Jesu kropp har förhärligats,
vilket understryks då han passerar genom lyckta dörrar, förflyttar sig utan
något dröjsmål från plats till plats etc., men också, och till sist, då han
kroppsligen far upp till himmelen.
Det är
självklart att det är den odödliga själen som vidmakthåller kontinuiteten
mellan människans gamla kropp och hennes uppståndelses kropp och som kommer att
tillåta henne i sitt kroppsliga varande att förbli "gångjärnen"
mellan den synliga och osynliga skapelsen, eftersom hon tillhör bägge.
Hennes uppdrag kommer att bestå även vid tidens slut, då det blir "en ny himmel
och en ny jord". (Uppenbarelseboken
21:1) De frälsta
kommer att förenas med himmelens Gud i "det saliga åskådandet", men
de kommer också att känna igen varandra såsom lemmar i Kristi mystiska kropp och
uppleva i ett umgänge, en inbördes kärlek, och en enhet med varandra, som
överträffar allt som de har erfarit i den fallna världen.
Givetvis kan
inte det nästa livets glädje och upplevelser beskrivas i enskildheter, men det
som Gud har uppenbarat för oss gör det klart att vår uppståndelses kropp blir
ingalunda "extra baggage" för själen i ett liv efter detta. Utan sin
kropp kan inte människan realisera vad hon skapades till att vara. I den
tillkommanden världen får vi kroppsligen uppleva den eviga hälsan och
ungdomligheten, styrkan, skönheten och den lysande intelligensen, vilka skall
tillåta henne att i sitt kroppliga varande verkligen utvidga själens verksamhet
i det oändliga.
Kristus och
graven
Varför
fokuserar inte den helige Franciskus mer på den uppståndne Kristus?
Vi är mycket
medvetna om hur ofta den helige Franciskus begrundade Jesusbarnet i Marias
armar eller liggande i krubban och hur ofta han begrundade den lidande Kristus
på korset, men så vitt vi vet, hade han inte någon vana av att försöka
koncentrera sin inre blick på bilderna av den uppståndne Kristus som vi möter i
Evangeliet. Man hade kanske väntat något annat av Franciskus, som vad vi vet,
är den första och kanske det enda helgon som talar om döden som "Syster
Död".
Den
vanligaste förklaring man får på detta från experter på Kyrkans och helgonens
olika spiritualiteter (fromhetsinriktningar) är att det är Östkyrkan och de
östkyrkliga helgonen som sätter Påsk i brännpunkten och som betonar Jesu
gudomliga natur medan Franciskus lyfter fram Jesu mänskliga natur och företar
sig att låta villkoren för hans jordiska liv bli villkoren för sitt eget liv.
Att Franciskus trodde på kroppens uppståndelse är det ingen tvekan om, ty
Franciskus var en mycket renlärig katolik. Vidare borde vi också lägga märke
till att den Kristusbild genom vilken vår Herre talade till honom i San
Damianus' kyrka är gestaltad som den Uppståndne fastän hans armar och ben
fortfarande är utsträckta på korset. Hans ögon är öppna. Han lider inte. Man
tänker på den segerrika synen som framträder i Uppenbarelseboken – Lammet som blev slaktat!
Förklaringen
till Franciskus' hållning, om vi inte endast nöjer oss med att sätta på honom
etiketten – "exempel på västerländsk fromhet" – är förmodligen att
Franciskus' ville betona hur nödvändigt det är för oss, då vi trevar oss fram
på helgelsens väg, att inte riskera att förlora vår ödmjukhet genom att ta ut
vår egen seger i förväg. Också Paulus, som talar med eftertryck om hur den
Uppståndne särskilt uppenbarade sig för honom på vägen till Damaskus och
betonar att han inte lärt känna Kristus
efter köttet (2 Kor. 5:16) avvisar varje form av personligt triumferande
när han säger: Jag vill lära känna honom
och hans uppståndelses kraft […] (Fil. 3:10) men jag inbillar mig inte att jag redan har nått målet […] (Fil.
3:13) vilket är Guds kallelse till ett
himmelskt liv […] i Kristus Jesus. (Fil.
3:14) Men för att nå detta mål säger också Paulus att han måste bli delaktig i lidande och dö en sådan död som Kristus
dog (Fil. 3:11) vilket beskriver just det som Franciskus ville då han
ständigt besinnade Kristi utblottelse. När Franciskus erhöll Kristi sårmärken
(stigmata) på sin egen kropp blev det en bekräftelse på riktigheten i hans
andliga väg.
Sedan måste
det sägas att Franciskus ville absolut motverka de kätterska albigenserna
(katarerna) som förnekade Kristi mänskliga natur och föraktade materia och
människans kropp. Därför accentuerade Franciskus att Kristus enligt Guds
frälsningsplan blev en människa av kött och blod och tog på sig vår fattigdom
och vårt lidande. Han drog slutsatsen att den som vill bli en Kristi
efterföljare måste följa samma plan.
Franciskus
och den korsfäste Kristus
Den efterlängtade Våren !
Vintern har
verkligen varit lång och intensiv, och i skrivandets stund dröjer den envist
kvar. Man vet inte vad man skall tro om alla hypoteser om den globala uppvärmningen.
Utan att vilja vara lättsinnig beträffande alla katastrofscenarier beträffande
de förväntade långsiktiga klimatförändringarna, är det väl just det varma
vädrets ankomst som vi efterlyser just nu. Annars kan man befara att en hel del
av de arktiska isbjörnarna som sägs ha blivit hemlösa kan komma på idén att
flytta hit ner.
Som alla
vet, fick vår andlige fader Franciskus mycket inspiration i sitt
gudsförhållande genom naturen, genom jordens grönska, alla blommor och blad,
alla träd och örter, alla levande varelser, ja, också genom själva jorden och
det som kallas den icke-levande skapelsen – berg och dalar, vatten och eld,
sol, måne och alla stjärnor, och även genom den blåa himmeln, vinden, molnen
och "allt slags väderlek", som han uttrycker det i sin Solsång
eller Cantico delle Creature (De
skapade varelsernas lovsång), ty för honom levde allt som Gud hade skapat.
Man kan tillskriva helgonets attityd naiveté eller "poetisk frihet",
men teologiska insikter låter sig inte begränsas helt av naturvetenskapligt
studium. Ty av jordens stoft skapades
människan (1 Mos. 2:7, 2:19 och 3:19), som Gud gjorde till sin egen avbild och likhet (1 Mos. 1:27)
genom att inblåsa sin egen livsande i
henne. (1 Mos. 2:7) Ja, i någon bemärkelse besjälade människan hela den
materiella skapelsen när Gud satte henne att
råda över den (1 Mos. 1:28) och att göra den till sitt hem. Fåglar, fiskar,
och djur upphöjde hon genom att taga dem i sin tjänst, således fördjupande sitt
släktskap, sin vänskap, med dem. Ja, hon
gav dem alla namn. (1 Mos. 2:20)
Vi människor
har ju ett ansvar för hela den naturliga skapelsen oberoende av hur mycket den
nu plågas i sin förgänglighet (Rom.
7:20) av människans eget görande. Vi får inte glömma att den naturliga skapelsen i sin träldom under förgängelsen
trängtar efter den frihet som tillhör Guds barns härlighet. (Rom. 7:21)
Efter det att Kain dräpte sin broder Abel så frågade han Gud: Skall jag taga vara på min broder? (1
Mos. 4:9) Guds svar blev ett underförstått JA, GÖR DET!
För den
helige Franciskus omfattar detta JA också Moder Jord, Broder Sol, Syster Måne,
Broder Luft, Syster Vatten, Broder Eld (Solsången) och hela skaran av
levande varelser.
Hos oss på klostret…
Broder Mikael avlade sina första och tidbundna
löften på Marie Bebådelses Högtid (numera också kallad Herrens Bebådelse) i
Kristi Förklarings Kapell vid Franciskusgården inför Broder Mark McBride av
vårt generalat i Rom. Vi väntade att några av hans släktingar och vänner
skulle dyka upp, men vårt kapell var fullpackat – kanske 75-80 pers, inklusive en kontingent
av hans elever. Det förhåller sig nämligen så att Br. Mikael ger lite extra
undervisning i matematik både för högstadie-, gymnasie- och högskoleelever. Den
nybakade munken är ju i själva verket utbildad till civilingenjör. Första
tanken var att vi skulle servera våfflor vid eftersamlingen dagen till ära, men
genom Mikaels moder Annas försorg blev det istället en festmåltid av polsk mat,
allt från bigos till piroger.
Broder Ingmund har beslutit att modernisera sitt
kontor och i detta syfte anskaffat (hör och häpna!) – en lapptopp. Äntligen har han erkänt att skrivmaskiner, som han brukar
prisa i alla tonarter, inte är till mycket nytta för bokföring.
Klosterkatten Rufus har aldrig fällt så mycket hår
vid vårens ankomst som i år. Det finns massor med hår på alla fåtöljer och soffor
där han tycker att det är bekvämt att ligga, vilket han gör kanske 15 timmar om
dagen. Fortsätter Rufus att fälla hår i samma takt som nu får vi nog konsultera
den lokala zoo-butiken om en kattperuk så att folk inte tror att han får för
lite vitaminer och mineraler.
Broder Frans-Eric, som ju har mycket mindre hår på
skallen än katten tänker dock inte skaffa en peruk, utan skall låta en kalott virkas
åt honom av katthår.