INFÖR JUL 2000
Guds
människoblivande... till eftertanke
På Jul firar vi Guds människoblivande och i
år har vi firat 2000 års jubileum av Guds människoblivande. Man kan
naturligtvis diskutera huruvida det Stora och Heliga Jubelårets början lika
gärna kunde ha varit vid Marie Bebådelses Högtid som Jesu Kristi Födelses
Högtid. En människa blir ju till då ägget från modern befruktas. Så var också
fallet då Jungfru Maria befruktades på ett mirakulöst sätt, då Guds Helige Ande
överskuggade henne i enlighet med Ängeln Gabriels bebådelse.
Människor utvecklas,
änglar inte
Samtidigt måste det sägas, att fastän ett i
teologisk och naturrättslig mening fullvärdigt människoliv blir till från
befruktningens första ögonblick, så är mänskligt liv till skillnad från ett
änglaliv, som blir till utanför den tid och det rum som präglar allt varande i
det synliga universum, inte fullt färdigt, fullt utvecklat, på ett ögonblick.
Fullvärdigt och fullt färdigt är givetvis inte samma sak. Man kan faktiskt säga
att människans liv inte är färdigutvecklat förrän hon förenas med Gud.
Mänskligt liv blir till med en fysisk och andlig potential eller förmåga som
realiseras genom en utveckling som sker från befruktningsögonblicket fram till
den kroppsliga döden, då själ och kropp skiljs åt, och som fortsätter i det
tillkommande livet.
Jesus avstår från
sin gudom
Enligt evangelisternas vittnesbörd och
Kyrkans lära genomgick Jesus en utveckling enligt sin mänskliga natur. Så måste
det ha förhållit sig om han var i fullaste mening sann människa såväl som sann
Gud, ty varje människa utvecklas. Visserligen lär Kyrkan också att Jesu
gudomliga natur och hans mänskliga natur var så förenade, att han verkligen var
en enda person. De gudomliga egenskaper som tillhörde hans gudomliga natur förblev
dock hans och stod till hans förfogande. Således kunde Jesus t.ex. bota sjuka
människor på ett övernaturligt sätt med sitt blotta ord, gå på vattnet, förmera
bröd etc.
Vi vet emellertid, att förutom när han framkallade
eller bekräftade tro genom mirakulösa tecken, som vid de tillfällen då han
visade barmhärtighet över lidande människor, eller vid de tillfällen då han
uppenbarade sin härlighet för sina lärjungar, så avstod Jesus från att bruka de
egenskaper som hörde hans gudomliga natur till. Det står i Nya Testamentet att
"han betraktade inte sin jämlikhet
med Gud såsom ett byte utan utblottade sig själv och antog en tjänares skepnad
då han kom i människogestalt" (Fil. 2:6-7),
att han var "en som har varit
frestad i allting, liksom vi, dock utan synd." (Hebr.
4:15) Ja, det var ju just då han gick ut i öknen efter att
ha blivit döpt av Johannes, då djävulen frestade honom att avvika från "korsets väg" (Fil.
2:8) och frälsa människor genom bruk av sin gudomliga natur
¾ förvandla stenar
till bröd, kasta sig från tempelmuren så att änglarna måste rädda honom i allas
åsyn eller, mest paradoxalt, genom att ta herravälde över alla världens riken
från honom (Matt. 4:1-11)
eftersom Gud själv hade tillstatt honom att bli "denna världens furste". (Joh. 12:31,
14:30 o. 16:11)
Jesu mänskliga
utveckling
Jesusbarnet var som andra barn då han låg i
krubban. Han måste ammas eftersom han kunde frysa. Han behövde di, ty han blev
lika hungrig som andra barn. Han behövde sömn som andra barn o.s.v. Visst fanns
det mirakulösa tecken på hans gudomliga ursprung. Änglarna sjöng Guds lov för
Betlehems herdar och berättade att Guds Messias, världens Frälsare, hade blivit
född och låg i en krubba i ett stall där i närheten av Davids stad. En nytänd stjärna
lyste för några vise män, stjärntydare från Österlandet, så att de kunde hitta
vägen till judarnas nyfödde konung, den som Israels profeter hade förutsagt. Men
barnet som Betlehems herdar och Österlandets vise män fick se var till fullo
ett mänskligt barn.
Det finns alltså ingen anledning att
föreställa sig att Jesusbarnet aldrig lekte som andra barn eller att han aldrig
behövde lära sig saker och ting som andra barn ¾
att den kunskap som Jesus hade som människa var att betrakta som ingjuten
kunskap därför att en av Guds egenskaper är att han är allvetande. Det står
faktiskt i Skriften "att Jesus växte
till och blev äldre och visare och vann Guds och människors välbehag."
(Luk.
2:52) Detta innebär, såsom Thomas av Aquino
insisterar, att Jesus förvärvade kunskap som andra människor.
Att Jesus samtidigt måste ha varit medveten
om sin gudom får varje rättrogen kristen förstå. I annat fall vore det
meningslöst att tala om hans gudomliga natur som om den vore något unikt med
honom. Det är emellertid lika uppenbart att Jesus måste ha förstått att han
skulle avstå från bruk av sina gudomliga egenskaper förutom då han i enlighet
med sin himmelske Faders vilja lät människor få se ett mirakulöst tecken på
hans gudomliga uppdrag eller få en glimt av hans gudomliga härlighet. Evangelisterna
framställer inte Jesus som seriefiguren Stålmannen, en utomjording som endast
blev adopterad av jordiska föräldrar och som ständigt gjorde bruk av sina
övermänskliga krafter för att åstadkomma sina goda syften.
Å andra sidan betygar evangelisterna att Jesus
hade förkunskap om sin egen framtid och om mänsklighetens framtid. Vi vet också
att Jesus ägde övernaturlig insikt i och kunskap om enskilda människor och om
deras förehavanden, ty den samaritiska kvinnan som hade levt i äktenskapsbrott
med flera män betygade för sitt folk: "Han
är en man som har sagt mig allt som jag har gjort." (Joh.
4:29) och det står uttryckligen i Skriften att "han inte behövde någon som talade om för
honom hurudan en människa var, ty han visste av sig själv vad som fanns i
människohjärtat." (Joh. 2:25)
Sådana gåvor ägdes dock också av vissa profeter och får inte uppfattas som ett
bevis på att Jesus alltid gjorde bruk av sin gudomliga naturs egenskaper.
Vikten av läran
om Kristi utblottelse
Varför är det nu så viktigt att understryka
att som oftast Jesus avstod från att bruka de egenskaper som tillhörde hans
gudomliga natur? Varför inskärper Aposteln Paulus detta då han säger: "Ni känner ju vår Herres Jesu Kristi nåd ¾ han
var rik men blev fattig för er skull,
för att ni genom hans fattigdom skulle
bli rika"? (2 Kor. 8:9)
Jo, för det första vore det i annat fall
meningslöst att tala om Guds människoblivande i honom. En människa som ständigt
får göra bruk av gudomliga egenskaper kan inte betraktas som en riktig människa
i existentiell mening. Det hör till det mänskliga att erfara vad begränsningar
betyder ¾ att
erfara sin och alla människors ändlighet. Det är just denna erfarenhet som gör
oss till Gudssökare.
För det andra hänger den kristna läran om
människans räddning ur syndens makt på, att Jesus genom en helt mänsklig
utveckling realiserade i alla väsentliga stycken människans fulla fysiska och
andliga potential qua människa. Detta faktum ligger till
grund för vår tro att Jesus bar fram sig själv som ett offer på korsets altare
som en människa, en fullständigt rättfärdig människa och lydig inför Gud, men
ändå som en människa. Det är därför att hans offer kan betraktas som vårt offer
och återaktualiseras som vårt offer varje gång den Heliga Mässan firas. Det var
alltså nödvändigt att han skulle vara en av oss för att offra sig för vår skull.
Han måste vara en av oss för att offra sig för våra synder, utplåna vår skuld
och försona oss med Gud.
För det tredje är det genom Jesu mänskliga
natur som människor kan bli delaktiga i hans gudomliga natur. Alla sakrament
bygger på synliga ting hämtade från människans värld och synliga handlingar som
sker i människans värld. Dessa mänskliga och materiella ting blir bärare av
gudomlig nåd, vilken är inget annat än Guds gåva av sig själv. Således är det
Jesus själv som är Ursakramentet. Alla sakramentala handlingar är därför
förlängningar av Guds människoblivande och Kristi Kyrka, betraktad som hans
mystiska kropp, är också sakramental till sitt väsen.
Jesus möjliggör
en personlig förening med Gud
Det som gör Jesus Kristus unik bland alla
människor som har blivit födda på jorden är att han var Gud och inte bara en
människa, men det som möjliggör vår förening med Gud är att han också
och till fullo var en människa som vi. Vi kan bli ett med honom därför att han är en människa och ett med oss
samtidigt som han är ett med Fadern
därför att han är Guds Son. I den översteprästerliga bön som Jesus bad då han
instiftade den Heliga Mässan, sade han: "Jag helgar mig till ett offer för dem... men inte bara för dem ... utan
också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla
skall vara ett, och att såsom du Fader, är i mig och jag i dig, också de skall
vara i oss... Och den härlighet som du har givit mig har jag givit dem, för att
de skall vara ett, liksom vi är ett; jag i dem och du i mig, för att de skall
vara fullkomligt förenade till ett... Jag har gjort ditt Namn känt för dem...
för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem."
(Joh.
17:21f.)
Mysterium -
människan
Det är alltså inte endast Gud som är ett
mysterium ¾ tre
gudomliga personer i ett enda gudomligt väsen, utan också människan. Guds
frälsningsplan för oss människor förutsätter därför att vi anammar en mystisk
syn på människan såväl som en mystisk syn på Gud. Just därför är kärlek för min
nästa lika oumbärlig som kärlek för Gud.
Mänskligheten består inte av "enskilda individer", som aningslösa
nutida politiker ständigt pratar om. I och för sig är denna "neologism" lika meningslös som att
tala om "animaliska djur" eller "änglalika änglar" men den undergräver
också politikernas andra favorittanke om mänsklig solidaritet. Det skadligaste
är dock att uttrycket för med sig en förstärkt idé om att människor är skapade
att existera i metafysisk isolering från varandra. Som medeltida filosofer för länge
sedan konstaterade är det enbart människans kroppsliga, d.v.s. fysiska natur,
som skänker henne individualitet, medan hennes andliga, d.v.s. själsliga natur,
skänker potentialen, förmågan till, enhet med Gud, med varandra och med hela
den himmelska härskaran.
Jesu fattigdom är
vår räddning
Guds Son föddes i mänsklig fattigdom men
inte först och främst i materiell mening, ty stallet blev ingen permanent
bostad för Jesus. Den fattigdom som Jesus tog på sig under hela sitt liv är den
fattigdom som människans syndafall har tvingat på henne ¾ en existentiell fattigdom. Denna fattigdom
blev som intensivast då hans lärjungar och det utvalda folket övergav honom och
han, under sina outhärdliga lidanden på korset, ropade: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit
mig?" (Matt. 27:46)
Det offer som Guds människoblivne Son
gjorde av sin gudom redan i krubban blev alltså fullbordat på korset. "Genom hans fattigdom blev vi rika".
En sann saga om hur det var hos oss för 25
år sedan.
Det
var en gång två munkar som hade varit noviser i ett större franciskanerkloster
i England. Den ene hette Frans-Eric och den andre hette Ingmund. Dessa två
klosterbröder hade bott i England i mer än tre år då de fick veta att de skulle
få grunda ett nytt ordenshus i Sverige.
De
två klosterbröderna blev glada, ty de ville gärna återvända till Sverige. De
visste dock inte hur de skulle gå till väga för att skaffa något hus och de
visste inte vad de skulle kunna leva på, men en äldre broder följde med dem och
han sade att man måste lita på Gud.
När
de två bröderna steg i land möttes de av många gamla vänner och snart hade de
nya vänner också. Många tyckte att det var roligt att det skulle bli ett
franciskanerkloster någonstans i närheten av Göteborg.
Till
en början fick bröderna arbeta hos andra och bo i ett hus som dessa hade hyrt
för att kunna ta emot hjälpsökande människor under de varma sommarmånaderna. De
bodde på en liten ö som låg så nära fastlandet att den såg ut som en halvö. De
kunde bada i havet varje dag, ty på den tiden var det soligt och varmt i
Sverige under hela sommaren.
Huset
var stort och bröderna hade ett stort kök, en stor matsal, ett stort vardagsrum
och många stora gästrum. På framsidan av huset fanns en stor veranda där man också
kunde sitta och ha det skönt. Det fanns många stora ekar i trädgården.
Vid
husets ena gavel fanns en tillbyggnad som såg ut som ett runt
"lusthus". Där inredde bröderna ett kapell, ty det står i Bibeln:
"Förtrösta på Herren och gör vad
gott är, förbliv i landet och sträva efter trofasthet. Hav din lust i Herren
och han skall giva dig vad ditt hjärta begär." (Psalt. 37:3-4) Där sjöng
bröderna sina tideböner och där firade de den Heliga Mässan.
Dagar
och veckor kom och gick och till sist var det inte längre så varmt att man
kunde bada i havet. En dag då bröderna steg upp var trädgården alldeles vit med
frost. Det var höst. På grönsakslanden vissnade allting ner förutom grönkålet.
Löven på träden började bli gula och röda. Ännu stod inte vintern för dörren
men det kom inga flera gäster och de som ägde huset ville stänga innan det blev
kallt eftersom det inte var vinterbonat.
Det
fanns många fina hus med stora trädgårdar på den lilla ö där bröderna bodde.
Bröderna tyckte att de borde kunna hitta någon människa som hade en vindsvåning
eller en mindre stuga att hyra ut. I sina fotsida kåpor, som de alltid bar då
de inte badade, gick de från dörr till dörr och frågade efter en billig bostad.
Många människor i området kände till munkarna och var välvilliga men det
verkade ändå som om ingen kunde tänka sig att stå som värd för en liten klostergemenskap
trots att bröderna försäkrade alla med dyrbara eder att liturgisk sång sjungs
inte på så många decibel.
Bröderna
fortsatte att gå bedjande från hus till hus men de märkte själva hur de gick
med allt saktare steg. Nåja, en dag gick de upp för en lång stig till ett
mycket stort hus på en kulle i en vidsträckt men välskött trädgård. Vid dörren
ringde de om och om igen men ingen svarade. Missmodiga vände de sig om och såg
att deras fjät var de enda på den krattade gången. Var ägaren bortrest?
När
bröderna gick nerför stigen på baksidan av huset såg de ett mindre gårdshus
bortom grönsakslanden och tennisbanan och när de gick genom grinden såg de till
sin häpnad det som de inte hade uppmärksammat vid ingången - i vackert
järnsmide stod det på alla grindar: Munkekullen.
Bröderna
fick så småningom träffa den som förvaltade stället och de frågade om de fick
hyra det vackra, bruna gårdshuset. De fick då veta att stället var ett dödsbo
och att gårdshuset alltid hade kallats "Stallet".
Utan
så mycket trosvisshet som sådana företag bruka fordra bad bröderna att få lov
att bo i gårdshuset som var en kombination av stall, vagnslider, ladugård,
svinstia, hönshus och bostad med vedspis i köket och kakelugn och kamin i
rummen. Boendevillkoren var de generösast tänkbara men bröderna påmindes om att
standarden var gammaldags och enkel.
Bröderna
flyttade in i fyrarumslägenheten och inredde vinden till kapell. Där var det
lika kallt som ute och det blev snart mycket kallare ute, ty på den tiden var
det snö och kyla i Sverige under hela vintern. Ändå kom bröderna snart fram
till att det inte var så lätt att leva klosterliv med en broder sovandes i vardagsrummet
och en annan i biblioteket.
Bröderna bad om tillstånd att inreda hönshuset och svinstian som låg vägg i
vägg med lägenheten. Detta fick de också göra och detta gjorde de då de hade
samlat lite pengar till spånskivor, reglar, isoleringsmaterial och spik. I sin
iver bestämde de dock att flytta dit omedelbart och bo i ett provisorium.
Väggarna
täcktes med trasmattor; likaså hönsreden och grisbåsarna. Elektrisk ström till
belysning och ett värmeelement ordnades med en förlängningssladd från
lägenheten men det var verkligen
kallt i denna sovsal, ty på den tiden var det snö och kyla i Sverige under hela
vintern, som nyss sagts.
Egentligen
gick det ingen nöd på bröderna när de väl kom under sina många filtar och täcken. Ett större
umbärande var det att komma till sängen eftersom
de hade nödgats sätta upp en träskiva framför dörren och fylla tomrummet med
lumpor. Den andra vägen in i sovsalen var hönsluckan, vilken var ganska stor
med tanke på fjäderfä, men inte med tanke på de tvåbenta, fjäderlösa varelser
som hade övertagit deras hemvist. Bröderna klarade också luckan för de var
slankare då.
Det
blev ett par tre kalla månader innan bröderna kom igång med att vinterbona sin
sovsal och de passade på att inreda riktiga rum också. Denna tid bjöd
emellertid på många sorglösa dagar och bröderna fick erfara vad den helige
Franciskus menade då han talade om "fullkomlig
glädje". Inte minst gladde de sig över att få säga att det svenska
brödraskapet hade blivit fött i ett stall.
Julmässa i Greccio
En viss Giovanni (di Velita) som helgonet
tyckte mycket om bodde där. Franciskus
skickade bud till honom och sade: "Jag vill göra något för att påminna
folk om hur det heliga barnet föddes i Betlehem och framställa denna händelse så att de förstår hur han
saknade alla bekvämligheter redan som spädbarn och hur han lades i en krubba
för foder där en oxe och en åsna stod i stallet. "
När festen nalkades, kallade helgonet
samman sina medbröder från olika håll. Män
och kvinnor från grannskapet iordninggjorde ljus och facklor för
att upplysa den natt som har lyst genom århundraden och vars stjärna
skiner alltjämt.
Nu kunde enkelheten vördas och fattigdomen
hyllas. Ödmjukheten kunde upphöjas…
Bröderna sjöng och Franciskus stod vid krubban och suckade av
glädje.
(Utdrag ur Vita Prima S.F.
av Tomas av Celano)
Klosterkattens hörn
Broder Rufus, klostrets katt, har varit ur gängorna
under den sista tiden. För det första blev han inte vald
till brödernas föreståndare eftersom han om och om igen har, med tanke på den
avancerade individualism som är naturlig för hans ras, vägrat att anpassa
sig till den gemensamma klosterregel som nu
gäller på Franciskusgården. I protest påpekade han att
han alltid är den förste att stiga upp på morgonen och den siste att lägga sig
på natten, vilket enligt hans synsätt torde mer än kompensera de 15 timmar som
han tillbringar i djupmeditation under den ljusare delen av dagen.